Hogyan mérjünk, ha a konverzió előtt bejön a képbe egy külső oldal

Sok bosszúságot okoz az oldalak Analytics méréseivel foglalkozó szakiknak, amikor bár minden pöpecül be van állítva Analyticsben, a konverziók (goal-ok, e-ker tranzakciók) egy olyan forgalmi forráshoz kapcsolódnak, ami a fizetési felület vagy például egy külső email marketing szolgáltató.

Nézzük meg, hogyan mérhetjük jól ezeket az eseteket.

A probléma

PayPal, mint hivatkozó oldal

A probléma sokféle esetben jöhet elő, nem csak e-kereskedelmi oldalaknál. A jelenség nagyon hasonló, a megoldás is azonos lehet minden esetben:

  • Ha webshopunknak van egy online fizetési felülete, előfordulhat, hogy az Analytics jelentésekben a fizetési felület, mint hivatkozó (referral) oldal jelenik meg. Tehát olyan, mint ha a fizetési felület hozott volna látogatásokat az oldalunkra, ami nem igaz, hisz mi küldtünk oda valakit, hogy fizessen és aztán visszatérjen.
    Ami még rosszabb, hogy az Analytics nem kevés konverziót mér a fizetési oldalhoz, mint forgalmi forráshoz, ami valahol logikus, de mi nem erre vagyunk kíváncsiak, hanem arra, hogy előtte honnan, milyen fizetett (vagy nem fizetett) kampányból jött a felhasználó
  • Hasonló gond lehet, ha valamilyen exit popup szolgáltatót használunk, aki egy ún. iframe segítségével jeleníti meg a vissza nem utasítható ajánlatot a látogatóinknak, amikor azok arra készülnek, hogy elhagyják az oldalt
  • Vagy ha hasonló módszerrel hírlevelünkre gyűjtünk feliratkozókat

Egyszóval a konverziós folyamat utolsó előtti lépése nem a mi weboldalunkon történik (utolsó lépésnek tekintem itt most azt a bizonyos köszönő oldalt, amit konverzióként mérni szoktunk)

Ahhoz, hogy megértsük a miértet, érdemes átlapozni egyik korábbi webinárimunk blog bejegyzését és megismerkedni az attribúcióval és hogy hogyan is működik ez Analyticsben.

Röviden: az Analytics oda húzza be a strigulát, ha konverzió történik az oldalon, ahonnan utoljára jött a látogató, kivéve, ha direktben kereste fel az oldalt, mert ilyenkor egyet még visszalép az előző, nem direkt forgalmi forráshoz.

Ezért látjuk ilyenkor alapvetően rossz helyen a konverziókat, célteljesüléseket.

A megoldás

 

Két megoldás kínálkozik, igazából szerintem mindenki a 2-est fogja választani, de álljon itt mindkét lehetőség, hátha valaki jobb szeret kódolni picit 🙂

#1 utm_nooverride használata

A módszer lényege a következő: amikor megadjuk a fizetési felületnek, hogy pontosan hova kell visszairányítania a felhasználót a sikeres vagy épp sikertelen fizetés után, akkor az oldalunkra mutató weboldal címet egészítsük ki az utm_nooverride=1 paraméterrel:

webaruhazam.tld/koszonom.html helyett ez legyen a fizetési felületnek átadott URL: webaruhazam.tld/koszonom.html?utm_nooverride=1

Vagy ha például PayU-t használunk, ami itthon még elterjedt a PayPay és a banki megoldások mellett, akkor a kapcsolódó PHP kódban egészítsük ki a visszatérésre használt URL-eket az utm_nooverride-al:

 $lu->setField("BACK_REF", 'http://www.weboldalam.tld/koszike.php?orderid=12345&utm_nooverride=1');
 $lu->setField("TIMEOUT_URL", 'http://www.weboldalam.tld/bocsika.php?orderid=12345&utm_nooverride=1');

Ez a módszer annyit mondd az Analyticsnek, hogy ha a fenti, kiegészített címre érkezik egy felhasználó, akkor hagyja figyelmen kívül azt a tényt, hogy épp mondjuk a secure.payu.hu oldalról érkezett. Hasonlóan járhatunk el azon linkeknél, amelyek az iframe-ben megjelenő „most kattints ide és Tiéd lehet ez a szexi ajánlat” exit popupban kattinthatóak. Itt maga a link, a gomb egy külső oldalban van elhelyezve, ami egy ún. belső kerettel, egy iframe-el jelenik meg látszólag az oldalunk részeként. A gombra/linkre kattintva a látogatónk újra teljesen a saját oldalunkon találja magát, azonban az Analytics alapból azt érzékeli, hogy egy külső oldalról jött. Kivéve a gyevi bírót azt az esetet, amikor szerepel a link/gomb URL-jében az utm_nooverride=1

(széljegyzet: láttunk már nem is egy példát arra, hogy az exit popup ablakban megjelenő gombokra az Analytics kampány méréseihez tartozó utm_source, utm_medium, stb. paramétereket tennék rá. Ne! Ezért!)

#2 Referral exclusion (hivatkozókizárás) használata

Ez a lehetőség azóta él, amióta minden Analytics mérést már az új generációs háttér motor, az ún. Universal Analytics kezel. Ennek segítségével megoldhatjuk a fenti problémakört kódolás nélkül is.

Navigáljunk az Analytics admin felületére és ott válasszuk ki az alábbi menüpontot:

Hivatkozókizárási listák kezelése Analyticsben

A megjelenő listában a saját weboldalunk már jellemzően szerepelni szokott, legalább is, ha mostanában hozunk létre új Analytics fiókot, akkor ezt már alapból felveszi a rendszer, ezt kell kiegészíteni olyan domain nevekkel, ahonnan érkezhetnek látogatók, de ezeket nem szeretnénk hivatkozó forgalomnak látni:

Hivatkozókizárás hozzáadása

A rossz hír, hogy ez a lehetőség csak akkor él és akkor működik, ha a weboldalunkban már az új generációs mérőkód üzemel. Ezt onnan tudjuk eldönteni, hogy ha megnézzük a mérőkódot, akkor az analytics.js fájlra hivatkozik:

<script>
 (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){
 (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
 m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
 })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga');
ga('create', 'UA-1234567-1', 'auto');
 ga('send', 'pageview');
</script>

FONTOS!

Ez a „kizárás” nem „olyan” kizárás! 🙂

Arról van szó, hogy ezzel nem szűrjük ki az ebben a listában felsorolt domainekről érkező látogatókat, ezzel nem lesz kevesebb látogatónk a riportokban, nem lesz kevesebb oldalmegtekintésünk sem. Ezek a látogatók ugyanúgy bekerülnek a riportokba, csak a rendszer nem kezeli őket olyan látogatóknak, akik valamilyen külső oldalról érkező felhasználók.

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink