Kukizzunk!

Valószínűleg már többen hallottak arról, hogy van egy EU-s cookie rendelet, aminek igazából meg kellene már felelnie minden weboldalnak. A Google most AdSense oldalról tolja a weboldal tulajdonosokat, hogy megtegyék a megfelelő tájékoztatást. Mivel ez hirdetőként is érint minket, nézzük meg, miről is van szó.

El kell fogadnia

Cookie, süti

A történet lényege röviden, hogy bárhol is üzemel egy weboldal, ha egy EU-s országból érkezik rá látogató, akkor meg kell jeleníteni egy rövid üzenetet, amivel tájékoztatjuk a felhasználót, hogy bármily meglepő, itt bizony cookie-k vannak használatban és nem csak azért, hogy jól lakjunk 🙂

Mi is vár el tőlünk a Google (meg nagyjából az EU)?

Ön köteles gazdaságilag ésszerű erőfeszítéseket tenni annak érdekében, hogy egyértelmű tájékoztatást nyújtson a személyes adatok mindennemű gyűjtésével, megosztásával és felhasználásával kapcsolatban, továbbá, hogy beszerezze a végfelhasználók hozzájárulását a webhelyen, alkalmazásban, e-mailben küldött kiadványban vagy máshol folytatott ilyen jellegű tevékenységekhez, amelyek abból erednek, hogy Ön Google-termékeket használ

Aztán olyat is, hogy

Ön köteles gazdaságilag ésszerű erőfeszítéseket tenni annak biztosítása érdekében, hogy a végfelhasználó egyértelmű és teljes körű tájékoztatást kapjon a cookie-k és más információk tárolásáról és eléréséről a végfelhasználói eszközön, valamint hogy e tevékenységekhez hozzájárulását adja, amennyiben ilyen tevékenységre kerül sor a jelen irányelv hatálya alá tartozó termékkel kapcsolatban

A gyakorlatban

Nem vagyunk jogászok, szóval a teljesség kedvéért ezt érdemes egyeztetni olyannal, aki jogilag jobban meg tudja fogni a szabályozás lényegét, de tulajdonképpen itt arról van szó, hogy egyrészt kell egy olyan megoldás, aminek a fejlesztésébe nem rokkan bele egyetlen weboldal sem és kell egy olyan tájékoztató oldal, amin leírjuk, pontosan mit és hol és hogyan….

Bizonyára már mindenki találkozott olyan oldallal, ahol az első látogatás alkalmával bekúszott a képbe egy üzenet. Jó eséllyel el sem olvastuk, csak bezártuk, elfogadtuk, leokéztuk, csak tűnjön már el. Na kb. ilyen reakciókra lehet számítani a legtöbb látogatótól 🙂

Nagyon nem kell sokat keresni, elég ha például megnyitjuk az OTP oldalát:

Cookie üzenet - OTP

… vagy bármelyik Google blogot:

Cookie üzenet - Google

Láthatjuk, hogy alapvetően nincs bő létre eresztve: elmondjuk, hogy használjuk a cookie-kat, mint még talán soha és hogy ezzel bizony követünk, ha tetszik, ha nem 🙂 Aztán persze kell egy további infó link és egy gomb, amivel a felhasználó egyértelműen elfogadja ezt a tényt. Szerintem ne aggódjunk, el fogják fogadni 🙂

A további infó oldalra, hogy mi is kell, na ehhez kellhet már egy jobb fajta jogász, de talán nem nagyon tévedhetünk, ha alapul vesszük azt, amit a „nagyok” már összeraktak:

Egyszóval nem kell túl sokat keresgélni és találhatunk elég mintát

De miért fontos ez hirdetőként?

Felmerülhet a kérdés, hogy erről miért emlékezünk meg ezen az oldalon, amikor a Google új követelménye első sorban AdSense hirdetőknek jelent feladatot?

Nos, azért, mert sokan elfelejtik, hogy ha például remarketinget használnak az oldalukok (akár AdWords-höz, akár Facebook-hoz, akár más szolgáltatóhoz), akkor is bizony meg kell jeleníteni ebben a szabályzatban, hogy ezt mi megtesszük és azért tesszük, mert…

Szóval a kérdéssel „sajnos” foglalkozni kell, még ha felesleges időtöltésnek tűnik is, fontos, hogy jogilag is mindenben helyt álljunk. Még akkor is, ha látogatóink tetemes része, közel 0.1%-a foglalkozik ezzel 🙂

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink