Adventi Kalendárium 2015

Minden napra egy tipp, egy jó tanács, egy inspiráció 2016-ra


1.

Amikor valaki AdWordsben hirdet, triviálisan a Kereső hirdetésekkel indul. A Display Hálózat lehetőségei jellemzően kimaradnak, pedig nem egy kampányunkban jobb eredményeket értünk el innen, mint a Keresőből. A lehetőségek száma itt jóval nagyobb, számos témában sokkal nagyobb elérésünk lehet, de az is igaz, hogy kellő odafigyelés nélkül könnyen zsákutcává válhat.

2.

Ha már elszántad magad, hogy tovább lépsz, feltétlenül tégy egy próbát a Gmail hirdetések felé. A lehetőségekről és ügyes célzásokról webináriumot is tartottunk. Jól megtervezve nagyon hatékony eszköz lehet mind B2B, mind B2C vonalon.

3.

Itthon a Google lényegében az egyetlen kereső, amit az emberek használnak. Az olyan alternatívák, mint a Bing vagy a Yahoo alig rúgnak a labdába. Ha az előző tipp alapján már tovább léptünk a Display megjelenések felé, érdemes lehet elgondolkodni további hirdetési hálózatok kipróbálásán, mint a Facebook, az Instagram, a Waze vagy épp a Twitter.

4.

Több új ügyfélnél derül ki már nálunk, hogy a kudarc az elején kódolva volt azáltal, hogy az egyetlen és megkérdőjelezhetetlen csodát a PPC hirdetésektől várták. Hibázni mindenki hibázhat, nem állítjuk, hogy a kezdeti sikertelenség okai nem kereshetőek a hirdetések beállításaiban, de nem árt néha megnézni, hova is vittük a látogatót a kattintás után. Sokszor a céloldalon olyan navigációs elemek vannak ott, amellyel nagyon szerteágazó irányba mehetnek tovább a felhasználók a weboldalon, ahonnan már nagyon nehéz sokszor visszaterelni őket arra az oldalra, ahol konvertálni tudnak.

Kiindulásnak javasoljuk az Unbounce ingyenes online kurzusát a témában.

5.

Ha már nagyon tuti a landing oldalad, merj nagyobbat merni a célközönségből. Néha egészen más stratégiák hozhatnak sikert a direkt sales üzenetek helyett. Egy rövid ebook letölthetősége vagy néhány részes email kurzussal nagyobb merítést vehetsz a kampányokból. Itt aztán 2-3 további lépéssel, főleg automatizált email kampányokkal szűrheted ki a számunkra fontos lead-eket.

6.

Néha olyan dolgokon múlnak a konverziók, amire nem is gondolunk előre: egy weboldal is csak programkódok sora, amelyeknek lehet olyan állapota, amikor hibára futnak. De nem biztos, hogy ezt mi a saját böngészőnkben, a saját környezetünkben észleljük. Ha méred az űrlapok kitöltési hibát, a weboldalakon megjelenő hibaüzeneteket és ehhez az Analytics által biztosított technikai, technológiai adatokat párosítod (böngésző, eszköz neve, típusa, stb.), sokat javíthatsz a kampányok eredményein anélkül, hogy a kampányok beállításain hangolnánk.

8.

Az AdWords számos érdekes és értékes célzási lehetőséget ad. De csak kevesen tudják, hogy a célzásokkal nem csak fekete/fehér döntéseket hozhatunk. Lehetőségünk van arra is, hogy ún. licit szorzókkal pusztán kiemeltebben kezeljük az elért felhasználók egy körét.

9.

Sok éve hallhatjuk az ipar jeles képviselőitől, hogy jön a mobil éve vagy épp már itt van a mobil éve. A valóságban a mobil folyamatosan épült be az életünkbe és ma már a magyar lakosság jelentős százalékára is jellemző, hogy rendelkeznek weboldalak böngészésére is alkalmas okostelefonnal.

Ma már ahol nincs megfelelő mobil jelenlétünk, ügyfeleket veszíthetünk. Legyen szó ún. reszponzív oldalról, amelynek elrendezése igazodik a kijelző méretéhez vagy dedikált mobil oldalról, ahol akár az eredeti weboldal folyamataitól eltérő működést alakíthatunk ki: 2016-ban, akinek nincs mobil oldala, az biztos, hogy hátrányban marad.

10.

Ismerkedj meg az attribúció fogalmával, kezdj el elemezni legalább egy modell segítségével is. A témáról korábbi webináriumunkban is beszéltünk.

11.

A hirdetések során még mindig sokszor kulcsszavakban és weboldal témákban gondolkodunk, pedig ma már számos eszközünk van arra, hogy ennél szofisztikáltabb módon hirdessünk. Gondoljuk át újra, ki vagy kik is a célcsoportunk? Milyen korúak? Mit csinálnak a mindennapok során? A buying persona-król számos cikk olvasható.

12.

A legtöbb témára jellemző, hogy az emberek egész évben keresik. Ez általában jó érv az ellen is, hogy Karácsony miatt leálljunk a hirdetésekkel. Igaz ugyan, hogy a konverziós hajlandóság ilyenkor gyengébb, de nem feltétlenül kidobott pénz a folyamatos jelenlét.

Ezen felül is lehet számos olyan hét vagy netán hónap az évben, amikor a keresések volumene csökken vagy épp kiemelkedően nő. Nem feltétlenül van kapcsolat a keresések száma a várható konverzió között, de jó lehet előre felkészülni. Használd az ingyenes Google Trends szolgáltatást, készülj fel előre ezekre az időszakokra is speciális promóciókkal.

13.

Sokszor láttunk már olyan feltörekvő cégeket, ahol nagy reményekkel indultak (volna) neki a nyugat-európai piacoknak. Van azonban egy fontos bökkenő: a kattintási árak tőlünk nyugatabbra jellemzően drágábbak, mint itthon. Néha nem is kicsit. Ami itthon 30-40 Ft, azt “kint” bőven lehet €1-2. Ez azt is jelenti, hogy combosabb büdzsé kellhet a terjeszkedéshez. Ha ez nem áll rendelkezésünkre, csak a felszínt kaparjuk eleve kódolt kudarccal.

Készülj fel előre ezekre a számora a Google saját eszközével:
Google Global Market Finder

14.

Az elmúlt napok statisztikából dönteni sokszor hiba lehet, ha sok konverzió érkezik a előző napok aktivitása után a következő napokban. Egy kampány induláskor sokszor mindenki tűkön ül és várja az első eredményeket, azonban itt nagyon könnyen lehet gyorsan rossz döntést hozni. Bármennyire aggasztó néha, ha nincs eredmény, néha a türelem puszta léte segít, mert amikor már van elég számunk elemezni, jobban meg lehet határozni a következő lépést.

15.

Néha nehéz eldönteni, hogy a kapott számok szignifikánsan és valóban eltérést jeleznek, vagy még a statisztikai hibahatáron belül vagyunk. Ezért érdemes ellenőrizni A/B teszt szignifikancia eszközzel.

16.

Még mindig sokan nem használják minden csatornára, pedig fontos volna. Az Analytics riportok akkor nyernek csak igazán értelmet, ha a megfelelő kampány változók alkalmazásával megfelelően azonosítjuk a fizetett és közösségi forgalmi forrásokat. A témáról részletesen beszéltünk webináriumunkon.

17.

Sokaknak lehet ismerős a történet: minden megy a maga útján, egyszer csak elkezdenek romlani az eredmények. Végig nézel mindent, minden mérés a helyén, minden beállítás jónak tűnik, mégis, valami miatt nem jönnek ugyanazok az eredmények. Sokan elfelejtik nézni a konkurenseket. Egyáltalán, kik a konkurenseid?

A Kereső kampányoknál segítünk megnézni, kikkel vagyunk egy terepen, de hogy ők mikor milyen promócióba kezdenek, az már leginkább a Te feladatod. Ha időben észleled, pénzt nyerhetsz vagy éppen spórolhatsz meg magadnak.

18.

Sokan esnek abba a hibába, hogy minden kampány, sőt, minden kulcsszót önálló entitásként kezelnek és nem veszik figyelembe, hogy egy felhasználó általában több keresés, több weboldal látogatás után dönt csak. Vannak persze kivételek, de általában jellemző, hogy az egyes kampányok, az egyes hirdetési hálózatok egy egészet alkotva hoznak sikereket.

A kampányok egymást segítő hatásairól webináriumunkon beszéltünk, de érdemes elolvasni a silókról írt elmélkedésünket is.

19.

Más tippben is olvashattad már, hogy a sikered nem csak a kampányokon múlik. A weboldalak teszteléséhez általában tudni kell, hol van a gond. Ehhez adhatnak sok adatot és vizualizációt olyan eszközök, mint a HotJar vagy a Crazy Egg és más hasonló szolgáltatások.

20.

Vegyél egy tabletet, egy intelligens szoba hőmérőt, bármit, amit a célcsoportod használ.

Kezd el használni a Twittert, a Waze-t, ismerd meg a WhatsApp-ot, esetleg – akár csak egy álprofillal – nézz fel a Tinderre.

Néha meglepő dolgok történnek, ha kellően kinyitjuk a világot és rájövünk olyan egyszerű dolgokra, mint az, hogy tableten hogyan kellene másként működnie az oldalnak. Ilyen és hasonló felismerések, új közösségek megismerése hozhat új lendületet marketingedben.

21.

Megoszlanak a vélemények a szakmában arról, hogy kell-e, érdemes-e saját márkanevünkre hirdetni a Keresőben. Mi azt mondjuk, mindenképpen érdemes megpróbálni, de döntsenek a számok! A témáról szóló webináriumunk segíthet a döntésben.

22.

Ahogy a Kereső hirdetések használata, úgy a remarketing is lassan minden cég marketingjének alapvető eszközévé válik. Néha azonban átbillenünk a ló túlsó oldalára, ami már kontraproduktívvá válik.

Ne bombázzuk a felhasználókat napi 20-30 megjelenéssel. Próbáljunk időben változó ajánlatot adni (3 napig semmit, utána 4 napig egy tollat, majd a következő 5 napban egy kupont, stb.). Használjuk videóknál történet mesélésre, amikor akár 4-5 videót mutatunk meg a felhasználóknak adott sorrendben.

Ismerkedjünk meg olyan rendszerekkel, mint az AdRoll vagy a Perfect Audience.

Használjuk a remarketinget okosan, mértékkel és kreatívan!

23.

Mindig szentelj időt arra, hogy saját magad fejleszd! A mai tudás holnapra elkopik, a “majd holnap”-ból könnyen évek lehetnek. Tedd fel magadban a kérdést: mit tanultam 2015-ben és mit tudhatnak a többiek? Ha a válasz némi aggodalommal tölt el, ne csüggedj, sosem késő: nézz körül, merre tanulhatsz valami újat.

A JabJab-nál rendszeresen tartunk rövid webináriumokat, a magyar Google csatornán számos hasznos, hosszú és mély oktatási anyagokat találhatsz, a YouTube és az egész (főleg angol) web tele van ingyenes vagy épp fizetős (de hasznos) netes oktatásokkal, amivel mindig tanulhatsz valami újat, valami érdekeset.

Szánj erre is időt, megéri!

24.

Utolsó tippünk inkább egy jókívánság: vége a nagy hajtásnak, minden csomag remélhetőleg mindenkinél a helyére került. A mai és az elkövetkezendő napok az ünnepé, a családé. Eleget rohantunk eddig, tegyük le a lantot.

A karácsonyi kampányok elemzése még ráér, ha nem is januárban, de minimum a két ünnep között.

Addig is mindenkinek Békés Boldog Karácsonyt kíván a JabJab Online Marketing csapata!

Pin It on Pinterest