Minden keresés más.
És minden ember is más.
De ami a kereséseket illeti, érdemes egy kicsit kategorizálni őket, ugyanis más és más stratégia tartozik az egyes keresési fajtákhoz.
Minden onnan indul, hogy aki keres, az miért (és először nem az hogy mit, hanem hogy miért!) keres.
Pontosítva a kérdést, mit akar az az ember aki egy bizonyos keresést beír egy keresőbe?
Kezdjük el a találgatást.
Ha valaki azt írja be a keresőbe hogy iwiw, az nagy valószínűséggel a weboldalt keresi. De ugyanez a helyzet a youtube, flikker (tudom, flickr, de van akinek nem megy elsőre), vagy hogy origo.
Navigációs keresés, szint egyértelmű, jól behatárolható a keresés mögötti ok.
(a margóra: a napokban kerestem szállást Frankfurtban, de egy adott másik szálloda környékén. A szállodákat egyszerű volt behatárolni a google maps segítségével, de annál nehezebb volt a szállodák saját honlapjára eljutni (sok esetben nem is sikerült). Hogy miért? Mert a rengeteg bróker, iroda és közvetítő oldalait adta vissza a kereésem, pedig egyértelműen a szállodák weboldalát kerestem egy telefonszámért, árakért. Dühítő volt hogy teljes volt a kudarcom…)
Akkor a következő, amikor valaki arra keres mondjuk hogy impresszionisták, ott joggal feltételezhetjük hogy információt keres emberünk. Vagy kiállítást, de lényegében annak a címe és nyitvatartása is információ.
Ez az információs keresés.
És végül, amikor valaki mondjuk arra keres hogy MSI Wind U100 ár, az bizony már majdnem egyértelműen vásárolni akar, de legalábbis árakat csekkol, összehasonlít.
Ez a tranzakciós keresés.
Sok esetben a keresés maga mondja el mit is keresnek az emberek, ehhez lehet jól szelektálni a SEM kampányban használt kulcsszavakat. A repjegy kulcsszó szinte biztos hogy tranzakciós, az etarget navigációs, és a valentin nap (ööö, ez lehet tranzakciós és információs is).
Eddig az elmélet. A gyakorlatban ennek rengeteg hasznát vehetjük kampányok összeállításánál.
De mi van ha valaki arra keres hogy acer laptop? Venni akar egyet (tranzakciós), vagy szoftvert szeretne frissíteni (információs), vagy véleményeket keres (információs), vagy mondjuk egy weboldalt akar megtalálni, amelynek ez a témája (navigációs)?
Igazából nehéz eldönteni.Valószínűleg tranzakciós, de más is lehet.
A gyakorlat megmutatja, de az eredmények megértéséhez néha vissza kell lépni egyet, és kitalálni mi is történik. Egy gyakorlati példa:
Valamikor a dotcom robbanás környékén egy vezető művészeti és nyomat cég hirdetett az interneten, művészet és környéki témákban (fizetett hirdetésekről beszélünk). Egyszercsak ijedten tapasztalták, hogy a monet és hasonló keresésekre drasztikusan lecsökkent a látogatói forgalmuk. Utánanéztek, kiderült hogy egy új weboldal kerül előre a keresők organikus találatai között, ez a weboldal átfogó ismeretanyagot tartalmazott a témában festőktől az életrajzaikon át a művekig sok sok mindent.
Eldöntötték, hogy nekik bizony kell az a forgalom, ezért feltettek egy csomó éleztrajzi információt Monet-ról. Az organikus forgalmuk nőtt, de a fizetett kattintások száma tovább csökkent, ráadásul elkezdett csökkeni a netről érkező nyomat vásárlások száma is.
Az ijedt marketng vezető egy online kérdőívet tett fel a látogatók számára hogy kideítse, mi történik, milyen céllal érkeznek a látogatók. Kiderült, hogy a látogatók jelentős része tanuló, akiknek Monet életéről kell írniuk valamit, arról kell olvasniuk vagy tanulniuk. Vagyis nem a vásárlók érkeztek be, hanem a diákok, akik információt kerestek, nem pedig tranzakciós céllal kerestek a neten.
Stratégiát váltottak, és elkezdtek a mester egyes műveinek a címére hirdetni. Vízililiomok volt az egyik kulcsszó. Ez a stratégia nem emelte a látogatottságot az oldalon, de emelte a vásárlások számát (akik nyomatot vettek). A stratégia jól működött.
(a példát a Search Marketing Inc. c. könyvből vettem, de hasonló életből vett példáknak nagyon örülnék!)
A lényeg abban volt, hogy kitalálták, hogy milyen céllal érkeztek az oldalra a látogatók.
Nos, pörög már az agyad a te cégeddel és termékeiddel kapcsolatban?