Amikor egy weboldal vagy mobil applikáció eredményeinek javításáról van szó, gyakran az első dolog, amihez nyúlni szoktak a cégek, azok a performance kampányok és más forgalomterelések beállításai.
Pedig a felület konverziós arányának javítása elérhető úgy is, hogy magán a felületen optimalizálunk megjelenést, folyamatokat. Ebben az esetben sokszor a kampányok hangolása nélkül is elérhető eredmény javulás, ha pedig a kettőt együtt tudjuk jobbá tenni, az csak fokozhatja a hatást.
Az alapok: felderítés
Minden ilyen jellegű projekt első feladata megnézni, hogy egyáltalán hol lehetnek a meglévő weboldalon, mobil applikációban lehetséges problémák. Erre több módon és több helyen is lehetnek adatok:
- A Google Analyitcs 4 riportokban számos helyen kereshetünk problémát, a felhasználók elakadását a folyamatokban
- Hőtérképes eszközökkel (pl Hotjar, MouseFlow, Microsoft Clarity, stb.) ellenőrizhetjük a felhasználók viselkedését 1-1 oldalon a privát szférájuk tiszteletben tartása mellett (nem gyűjtünk személyes adatot, illetve az egyes felvételeken kitakarva látjuk csak azokat a kritikus pontokat, mint például egy pénztár oldali adatmegadás)
- Nagyobb költségvetés esetén akár szóba jöhet a user testing is, ahol valós felhasználókat kérünk meg bizonyos feladatokra és értékeljük ki a viselkedésüket, véleményüket
Az első lépcső: a hipotézis
A sok-sok adat zavaró lehet elsőre, de amint sikerül leszűkíteni az eredményeket 1-1 problémára, máris létrejöhet egy vagy akár több hipotézis, a „szerintem” gyár minden terméke, ahol nagyon azt érezzük, hogy tudjuk a választ egy problémára, de valahogy mégse vagyunk benne biztosak vagy épp több, egymásnak akár ellentmondó hipotézis is az asztalra került.
A jó megoldás: A/B tesztelés
Vannak helyzetek, amikor a megoldás kézenfekvő. Ezekben a helyzetekben felesleges ez a lépés, ugyanakkor ha bármennyire is bizonytalanok vagyunk vagy akár több, ellentmondó verzió között kell döntést hozni, a legjobb, amit általában tehetünk, az egy A/B teszt futtatása, ami csak nevében A/B teszt. Valójában lehet akár ún. multivariáns teszt is, ahol A, B, C vagy akár D verziók is versenyeznek egymással. A legtöbb esetben nem a verziók számossága adja meg a siker lehetőségét, hanem az adott weboldal vagy applikáció felhasználó száma, látogató száma.
Minél többen használnak egy felületet, annál több lehet a variáció vagy kevés variáció mellett annál hamarabb kaphatunk szignifikáns eredményt.
A fontos lépcső: stratégia mentén haladni
A szakmában jellemző hivatkozási szám a 7: ennyi A/B tesztelés szokott általában 1 eredményt hozni, vagyis általában 7-ből 6 A/B teszt nem jár sikerrel, nem dönthető el egyértelműen, melyik változat a nyerő.
Épp ezért fontos, hogy ne álljunk meg egy tesztnél, legyen a stratégiánk, amelynek mentén folyamatosan teszteljük és elemezzük a felületek hatékonyságát, mert alapvetően ez fog igazi eredményt hozni a konverziókban, nem 1-1 önálló teszt.
A JabJab Online Marketing a VWO partnere a régióban, A/B tesztjeinket jellemzően a VWO eszközeivel futtatjuk a különféle felületeken. A VWO-t jól lehet integrálni Google Analytics 4-el is, így egészen biztosan megalapozott adatok alapján lehet jó döntéseket hozni.