A digitális analitika már sok éve közvetíti azt az üzenetet, hogy a klasszikusnak mondható web analitika fogalma már nem fedi le jól napjaink modern vállalkozásának igényeit.
Az okostelefonok térnyerése után számos okos eszköz is része lett kisebb vagy nagyobb mértékben mindennapjainknak. Legyen szó egy okosórán futó appról vagy egy smart display eszközről, fontos, hogy adatunk legyen arról, hogy a felhasználók miként használják ezen appokat. Mindez túlnőtte napjainkban a webet, ma már nem csak weboldalakat szeretnénk (jól) mérni.
Digitális analitika napjainkban
Főleg KKV, de nagyvállalati körökben is a Google Analytics használata mindennapos, az elérhető funkciók köre az ingyenessége mellett ma is megkérdőjelezhetetlen üzleti előnyt jelent minden ilyen vállalkozásnak. Ezzel együtt viszont számos feltörekvő termék jelent meg a piacon az elmúlt években. A Matomo Analytics például olyan alternatíva lehet, amely bár funkció készletében nem fedi le teljesen a Google Analytics lehetőségeit, az egész rendszer tervezése során az elsődleges cél az volt, hogy könnyen lehessen a Google népszerű termékéről áttérni.
De létezik ma már számos „célszerszám”, olyan analitika eszközök, amelyek specifikusan néhány igény kielégítésére születtek, azt viszont sokkal mélyrehatóbban, mint a legtöbb generalista eszköz. A Hotjar, a Mouseflow, a Kissmetrics vagy épp a Mixpanel nagyszerű kiegészítője lehet egy komplex online stratégia azon részének, amely a weboldalak hatékonyságát elemzi.
Nagyvállalati körökben a Google Marketing Platform számos terméke ad hatékony segítséget a digitális analitika teljes körű kiaknázására.
Mobil és okos applikációs környezetben a Firebase eszközei adnak nagyon sok lehetőséget nem csak az elemzésre, de növekedésre: megfelelő mennyiségű adat birtokában jól célozható push üzenetek, prediktív analitika és célzott appon belüli promóciós üzenetekkel érhetünk el akár komolyabb bevételnövekedést.
Analitika a performance marketing világában
Egy jól működő kampány sikere túlmutat a hirdetési rendszerek megfelelő hangolásán. Fontos, hogy célokat tűzzünk ki, okkal hozzuk a látogatókat weboldalunkra. Vagyis nem az a lényeg hogy hányan, hanem hogy milyen minőségű látogatók érkeznek az oldalra.
A minőség mérhető a vásárlások számában, az érdeklődők számában vagy más módokon is: mikrokonverziók használatával olyan tartalmak hatékonysága is mérhető, amelyeknél a fő konverziók számossága nem teszi lehetővé a gyors döntések meghozatalát.
Minél több csatornán kommunikálunk, annál fontosabb, hogy az egyes rendszerek saját adatai helyett egyetlen helyre gyűjtsük össze az információkat, hogy ezen az egy helyen, megfelelő súlyozással tudjuk kiértékelni az egyes csatornák valós teljesítményét. Komplexitástól és pénzügyi lehetőségeinktől függően ez lehet alap esetben néhány jól beállított Google Analytics riport, esetleg egy ebből készült, átláthatóbb, cégünk márkaelemeit felhasználó Google Data Studio dashboard vagy akár egy felhős adattárház, ahol az információkat egy Google BigQuery projektbe gyűjtjük össze.