Tavaly júliusban mutatta be a Google egy teljesen új megközelítését a digitális analitikához. Az akkor app+web propertynek elnevezett lehetőség teljesen új fejezetett nyitott a Google Analytics történetében. Most lekerült róla a béta címke és új, végleges nevet kapott: Google Analytics 4
Miért Google Analytics 4?
Kezdjük talán a hír kevésbé szakmailag érdekes, bulváros részével: miért a 4-es sorszámot kapta? Akit ez persze nem érdekel, az skip a következő szakaszra 🙂
A szakmában egy ideje GAv2 néven emlegetett app+web property elsőre joggal kapta meg a v2 jelölést: a rendszerben teljesen új adatmodell, megújult riportok és funkciók jelentek meg. A változás szakértői szemmel pont olyan, mint egy nagyobb főverzió váltás egy szoftver életében. A végső név mégis a 4-es számot viseli.
Nos, abban talán megegyezhetünk, hogy a legelső verzió az Urchintől megvásárolt változat volt, a háttérben egy urchin.js nevű követőkód működött, ami aztán kapott egy ráncfelvarrást és megjelent egy új mérőkód ga.js jelöléssel. Ez lehet így talán ebben a rendszerben a 2-es verzió.
Egy viszonylag nagy lépésnek ítélte meg a szakma az ún. Universal Analytics megjelenését, ami a riporting felületen igazából nem hozott lényegi újdonságot.
Itt jelent meg először a dual tagging fogalma, amikor egy weboldalt egyszerre mértük a ga.js mérőkóddal és az új analytics.js mérőkóddal annak érdekében, hogy az új verzió lehetséges hibái ne babráljanak bele az éles adatokba.
Az adatmodell nem változott, továbbra is felhasználók->munkamentek->oldalmegtekintések->események szintjei uralták a mérések technikai hátterét, így adott ponton minden létező property átállt az új mögöttes rendszerre. Ez már felkészült arra, hogy az addigra igencsak megváltozott internet új kihívásainak is megfeleljen: mindenféle internetre kötött eszközből képessé vált adatokat fogadni, így lecserélve az addig csak web analitikának hívott szakmát egy, a mai napig vitatott új fogalomra: a digitális analitikára.
A Universal Analytics tekinthető tehát alapvetően a 3-as verziónak, igen ám, de ezt követte a Global Site Tag (gtag.js) mérőkódja, amiről viszont kevesen tudják, hogy valójában nem egy új Analytics mérőkód volt, hanem az eddigi analytics.js újracsomagolása. A lényegi adatgyűjtés mikéntje itt nem változott olyan formában, mint amikor a ga.js kódról álltunk át az analytics.js kódjára, így ez nem tekinthető új főverziónak. (a gtag.js mögött ugyanaz az analytics.js kód dolgozik)
Így jutottunk el tehát a Google Analytics 4 elnevezéshez: nem csak új mérőkód, de lényegében egy teljesen új Google Analyitcs köszöntött ma ránk számos izgalmas újdonsággal és pár fontos visszamenőleg nem kompatibilis dologgal.
Teljes új adatmodell
A Google Analytics lényegében a kezdetektől a felhasználó / munkamenet / oldalmegtekintés / események adatmodellre épült. Sőt, az első verziók még elsősorban a munkamenetekről, akkori nevén a látogatásokról szóltak. Ahogy változott az internet és a technológia, úgy igyekezett a termék egyre inkább a felhasználóra váltani, mint fókuszpontra.
Ezt azonban nehezítette, hogy a működés mögött nincs olyan szervesen integrálva a cross device mérés, ami lehetővé tette volna ezt a váltást. Adott volt egy nagyszerű termék, amiben viszont 15 év egyre terhesebb öröksége nehezítette az innováció megjelenését.
A Google Analytics 4 működésének alapja teljesen új, átemel ugyan bizonyos fogalmakat és funkciókat az eddig használt Google Analyticsből, azonban az adamodell a Firebase mobil appokhoz fejlesztett analitikáján alapul. Az egy ideje Google Analytics for Firebase néven futó analitika működése merőben eltér attól, amit a weben megszoktunk. Mintössze két entitás létezik: a felhasználó és az események. Nincs munkamenet, nincs oldalmegtekintés… pontosabban van, csak ezek is mind-mind pontosan olyan események, mint a görgetés, a gombra kattintás, stb.
Ezt az app mérésekhez fejlesztett világot emelték át a webre és alkották meg az app+web property típust.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha jól állítunk be mindent, így mobil appunkban, valamint weboldalunkon pontosan ugyanazokat az esemény neveket és paramétereket használjuk, akkor első körben egy átfogó, cross platform riporting áll elő, amit természetesen lehet eszközök szerint is szegmentálni.
De nekem nincs mobil appom!
Sok cégnek nincs (még?) mobil applikációja, nem csak itthon, de világ szinten, a Google Analytics 4 mégis nagyszerű lehetőség az olyan cégeknek is, akik „csak” weboldallal rendelkeznek.
Számos olyan új lehetőséget hozott már most is, amikkel máris okosabban lehet elemezni, mérni.
Mik a fontosabb újdonságok?
Nehéz sorrendbe tenni az érdekes újdonságokat, kinek a pap, kinek a papné, nézzük azért a fontosabb pontokat:
Ingyenes Google BigQuery export
A nyers adatok exportálási lehetősége Google BigQuerybe eddig csak a „fizetős” Google Analytics 360 felhasználók számára volt elérhető. Egy teljesen más export struktúra mentén, de ingyenesen elérhető ez a lehetőség a Google Analytics 4 property felhasználóinak. Az exportált adatok köre még nem végleges, vélhetően változni fog a következő hetek, hónapok során.
A kiaknázásához viszont szükségünk lesz egy olyan szakértő csapatra, akik segítenek ehhez hozzátenni saját adatainkat, esetleg más rendszerek adatait és ezekben az adathalmazokban átfogó elemzéseket végezni.
Emellett biztos vagyok benne, hogy ez a lehetőség új szoftverek megjelenését hozza majd magával, amelyek egyre inkább képesek lesznek ezekből a nyers adatokból automatikus insight-okat adni.
Prediktív mutatók
Elsősorban e-kereskedőknek lehet hasznos ez a funkció, ami két fontos mutatót hoz be a riportokba gépi tanulás segítségével:
- Purchase probability: annak a valószínűsége, hogy egy felhasználó, aki aktív volt az elmúlt 28 napban, konvertálni fog a következő 7 napban (ecommerce tranzakcióval)
- Churn probability: annak a valószínűsége, hogy egy felhasználó, aki aktív volt az elmúlt 7 napban, nem lesz aktív a következő 7 napban
Analysis funkciók mindenkinek
Szintén egy olyan lehetőség, amit eddig csak Google Analytics 360 felhasználók élvezhettek: egy olyan felület, ami tekinthető az eddigi egyéni riportok és a Google Data Studio szerelemgyerekének.
Segítségével egyéni funnel riportokat készíthetünk, saját táblázatos elemzéseket, megnézhetjük 1-1 audience átfedését, elemezhetjük a felhasználók tipikus útvonalait, cohort elemzéseket készíthetünk.
Munkamenetek helyett a Felhasználó a központban
A rendszernek sokkal inkább alapvető része most már a Google Signals, ahol az ehhez a Google oldalán hozzájárulást adó felhasználókról anonim, de cross device adatok láthatók aggregált formában. Praktikusan ez azt jelenti, hogy bár (szerencsére) nem látjuk, kiről van szó pontosan, de a „Users” metrika sokkal közelebb állhat innentől a valós felhasználókhoz és nem az egyedi böngészőkhöz.
Mindezt kiegészítheti az eddig is ismert User ID funkció, amikor mi is megtámogatjuk adattal a cross device mérést.
Sütikkel vagy anélkül
A technológia és a privacy körüli változások egyre inkább abba az irányba mutatnak, hogy fel kell készülni egy olyan világra, ahol ezek a sütik már nincsenek vagy annyira korlátozottak, hogy önmagukban nem alkalmasak a pontosabb mérésekre.
Az így keletkező lyukak befoltozására az új Google Analytics 4 sokkal inkább fel lett készítve, hogy modellezés útján mutassa meg nekünk a történéseket.
És még….
Hosszasan sorolhatnánk a változásokat, viszont akkor már könyvet írnánk és nem cikket, de igyekszünk kitérni ezekre a jövőben részletesebben.
Akkor a Google Analytics 360 kuka?
Semmiképpen, bár bizonyos funkciók, amiket eddig csak GA360-ban érhettünk el, most elérhetőek ingyen, a GA360 azért sokkal többről szól, mint a nyers adatokról vagy a haladó elemzési felületről.
Ráadásul a Google Analytics 4 ingyenes verziója is számos olyan korláttal rendelkezik, ami miatt nagyobb adatmennyiségek mentén a „szokásos” mintavételezés és darabszám kvóták miatt fontos lehetőség marad a Google Analytics 4-hez tartozó 360 funkciók megléte.
Mi a következő lépés?
Először is: a jelenleg ismert Google Analytics még vélhetően igen sokáig velünk lesz. Nem lehet a világ összes weboldalának méréseit egyik napról a másikra átállítani Google Analytics 4-re. Épp ezért innentől a best practice az, hogy az eddigi Google Analytics mérések mellett érdemes minél hamarabb beüzemelni az új Google Analyitcs 4 méréseket is. Akár csak lépésről lépésre, az alap mérések után kiegészítve a szofisztikáltabb esemény mérésekkel.
Jelen ismereteink szerint a két Google Analytics adatmodellje között olyan mértékű az eltérés, hogy nincs tervben adatmigrálás a két rendszer között (persze soha ne mondd, hogy soha). Ez azt jelenti, hogy minél hamarabb elindul a meglévő mellett az új mérés, annál nagyobb historikus adatod lesz jövőre ilyenkor.
Segítünk a bevezetésben!
Ha szeretné minél hamarabb bevezetni a Google Analyitcs 4 méréseket, írjon nekünk még ma!