Az „Ad Preview and Diagnosis” avagy a hirdetés előnézet és diagnosztika tool azon eszközök egyike, amit ügyfél oldalon sajnos kevesen használnak, pedig érdemes volna. Az új felület új tagolást kapott, ami miatt azok, akik kisebb felbontást használnak, most lehet, hogy hátrányba kerültek.
A hirdetés előnézeti eszköz azért hasznos, mert itt ugyanúgy meg tudjuk nézni, megjelenünk-e bizonyos keresésekre, csak épp ezeket a hirdetés megjelenéseket nem számolja a rendszer valós statisztikának, az ide érkező kattintások nem jelentenek fizetett kattintást, így egyrészt nem költjük a saját pénzünket, másrészt nem befolyásoljuk a saját statisztikáinkat.
Főleg új kampányok indulásakor jellemző viselkedés ügyfél oldalon, hogy vadul rákeresnek minden olyan kifejezésre, ami csak eszükbe jut és azonnal jeleznek, ha valahol nem jelenünk meg, aminek ugyanakkor számos (racionális) oka lehet. Ez nem rovom fel senkinek, magam is indítottam már saját kampányt és ismerem azt az adrenalin löketet, amit ilyenkor mindenki érez: legszívesebben azonnal szeretnék látni minden valós idejű statisztikát és ahogy csöpögnek be a számok és az eredmények.
De lehet ezt ésszel is és ennek kiváló eszköze a Hirdetés előnézeti és diagnosztikai eszköz.
Nagy előnye, hogy alapvetően nem kell, hogy bejelentkezve legyünk egy AdWords fiókba ahhoz, hogy használjuk, bár ha így teszünk, azt is megmondja a rendszer, hogy ha nem jelenünk meg, annak mi az oka. Néha ez az ok nem túl informatív (lsd. fenti képernyőkép), de vannak olyan helyzetek, amikor sokkal közelebb visz a megoldáshoz. Az új felület (nekünk) egyelőre akkor jelenik meg, ha be vagyunk jelentkezve egy AdWords fiókba, a kijelentkezett állapotban elérhető tool még a régi felületet mutatja.
Néha nem csak az a probléma, hogy nem jelenünk meg adott keresésekre, hanem az, hogy érthetetlen módon nem azzal a hirdetéssel és nem azzal a céloldallal, amit elsőre neki szántunk. Ha be vagyunk jelentkezve a hirdetések kiszolgálásáért felelős AdWords fiókba, az eszköz kiírja (a fenti ábrán felül a zöld sávban), hogy mely kampány, mely hirdetéscsoportja volt most éppen felelős a megjelenítésért. Ha ez nem az a kampány és/vagy nem az a hirdetéscsoport, amire számítottunk, akkor azt itt látjuk és elkezdhetjük felderíteni az okokat.
Mint mondtam, minden megjelenés ezen a felületen virtuális: nem számít bele az impression statisztikákba, így nem befolyásoljuk az átkattintási arányt sem, valósabb képet kapunk arról, hol mennyire működik egy-egy kulcsszó. Ez azért is nagyon hasznos, mert amikor valaki teszteli a hirdetések megjelenését, azt már ritkábban teszteli, hogy a kattintás a megfelelő oldalra visz-e. Vagyis ha nem használjuk ezt az eszközt, számos olyan megjelenést produkálunk, amihez nem lesz kattintás. Ez pedig rosszabb átkattintási arányt eredményez, ami a minőségi mutató egyik alapvető eleme. Innentől a kattintási árak, a költség / konverzió, az ROI mind-mind sérülhet.
De nem csak ezekért lehet hasznos a mindennapokban. Beállíthatjuk ugyanis, hogy helyileg (virtuálisan) hol tartózkodunk és hogy milyen eszközt használunk, milyen operációs rendszerrel, így számos olyan aspektusát tesztelhetjük a kampány beállításoknak, amit más módon nem vagy csak macerásan tudunk szimulálni. Ha például a hirdetéseket Németországban jelenítjük meg, könnyedén mondhatjuk, hogy épp Hamburgban állunk az egyik utcasarkon egy mobiltelefonnal a kezünkben.
Az új felület tehát teljesen új elrendezést hozott: az eddigi vízszintesen tagolt elrendezés helyett most kapunk egy oldalsávot bal oldalon, ahol hangolhatjuk pozíciónkat, eszköz beállításunkat. Emiatt előfordulhat, hogy kisebb felbontáson kevésbé lesz használható, mert nem látszódik a megjelenő találati lista teljes szélességében. Ugyanakkor az AdWords felületén sok olyan statisztika lehet, amit nem lehet jól megjeleníteni kisebb felbontásokon, így talán kevesebb felhasználót érint ez a probléma.