Egekben az adblocker használat, akkor most a hirdetői piac halt meg?

Tartalomjegyzék

Tegnap este már egész jól összeállt a fejemben, ma reggel milyen bejegyzést fogok írni, erre bááám, a Google húzott egyet 19re, hogy bejelentse az Alphabet-et. De ez most engem nem tántorít el, hogy elmondjam az eredeti siralmam 🙂 Már csak azért is, mert ezen a blogon inkább azon témákat vesszük elő, amelyek szorosabban kapcsolódnak ahhoz, amivel a mindennapokban foglalkozunk.

Szóval a mai bejegyzés apropója egy újabb jelentés arról, hogyan alakul a hirdetésblokkolók használata és pár keresetlen gondolat ehhez 🙂

TL;DR

A hirdetésblokkolókat használók száma nő, én meg nagyon mérges vagyok, mert az egész iparág tehetne ellene, de úgy tűnik, nem akar…

A nyers számok

Az új számokat az Adobe és a Pagefair nevű cég dobta ki, akik azzal foglalkoznak, hogy pénzben lehessen kifejezni azt a veszteséget, amit a hirdetésblokkolók jelentenek. Íme a jelentésük:

Íme pár fontosabb részlet:

2014 második negyedévéhez képest 41%-al nőtt a hirdetésblokkolót használók száma globálisan

  • Ebből az európai növekedés 35% (ez mondjuk ki: nagyon durva)
  • Az öreg kontinensen a görögök és a lengyelek állnak az élen blokkolás tekintetében
  • UK nagyot nőtt
  • Magyarországon olyan 23-25% lehet az arány

AdBlockers 2015 Q2

Kiket is érint főleg?

  • Főleg a játék oldalak látogatói blokkolnak
  • Egészségüggyel, adományokkal, hivatalos ügyekkel kapcsolatos oldalak látogatói kevésbé

AdBlockers 2015 Q2: iparágak

Úgy tűnik, hogy pont a Chrome böngésző felhasználói a növekedés elsődleges forrása. Tegyük hozzá, hogy a Google böngészőjét használják egyre többen, így talán annyira nem meglepő, hogy itt nőtt nagyot az adblocker használat.

A hirdetésblokkolás még mindig első sorban desktop-on megjelenő probléma, de az iOS 9 megjelenésével ez változhat (az új op. rendszer natív támogatást ad ahhoz, hogy ilyen blokkolók jelenjenek meg az almákon)

A blokkolás főbb okai között az egyik, hogy nem igazán tetszik az embereknek, hogy az adataikat arra használják, hogy személyre szabott hirdetéseket lássanak. A másik, hogy több hirdetést tolnak le a torkukon, mint amennyit várnának. Nos, az első érvvel vitáznék, de ha ez a közakarat, akkor nyilván nehéz bármit is ellenébe mondani. Én speciel örülök, ha olyan hirdetést látok, ami jobban kötődik ahhoz, amit épp keresek. Nem mondom, hogy nem ijesztő néha, de alapvetően pozitív élmény. No de kit érdekel, hogy én mit gondolok, ha a nagy számok mást mutatnak, nem igaz? 🙂

A hirdetések mennyisége

És akkor időzzünk el egy picit ezen a vonalon is.

Vajon segíti-e vagy árt a magyarországi trendnek, amikor az ember megnyit év vége felé teszem azt egy Origo-t és ez fogadja:

Origo hirdetések 2014 év végén

Szerintem nem igazán. Tény, hogy most nem tudtam hasonlót lőni, de jelenleg még talán pont abban az időszakban vagyunk, hogy a back-to-school kampányok nem pörögtek fel teljes gőzzel. De lehangoló, hogy innovatívnak nevezett hirdetési megoldásokkal jönnek ki egyes helyeken és nem tudom eldönteni, hogy nem tudják vagy nem akarják bevallani, hogy ezzel csak ártanak és nem használnak. Az Origo-n ez a jobbra kinyíló formátum azóta is többször megjelenik, de az Indexen sem tűnik szerencsésnek, amikor teszem azt „beesik” a címlap felső fele, hogy valami hiper szuper új cuccot mutasson be.

Szinte látom, ahogy szarvas megkomponál egy beszélgetést, ahol ezt eladják:

– Te, figyelj, mutatok egy tutit, bakker ez akkor brend evörnesz, hogy leesik az állad…

– Ne már, ez tényleg működik?

– Jaja, még senki nem tudja, de neked elmondom: ez lesz a következő íábé sztenderd. Látod, ide elpaterolja az összes tartalmat és csak Téged látnak. Öregem, Tiéd a címlap!

– Te figyelj, és mi van azokkal, akik közvetlenül a cikkek oldalaira érkeznek. Érted, valaki nyom egy láááájkot egy cikken és erre kattintanak. Hmm?

– Áááá, az smafu, azok is visszajönnek a címlapra, de figyelj, mondtam már, hogy Neked el tudom intézni, hogy visszakapj 30%-ot?

Ne legyünk naivak: nyilvánvalóan hirdetések nélkül a legtöbb oldal lehúzhatja a rolót vagy eljöhet az egységes fizetőkapuk ideje. Hülyén is nézne ki, ha pont mi, ha pont ezen az oldalon érvelnénk a hirdetések ellen. Nem, nem erről van szó. De a hirdetések annyira a tartalom rovására mentek sok helyen már régóta, hogy abból a felhasználóknak egyszerűen csak elege lett.

És nem, nem csak a hagyományos értelemben vett felületekre vagyok néha nagyon mérges.

Hééé Google, illene takarítani a „saját portán” is! Igen, ott is vannak gondok. Bár a saját portát itt nem abban az értelemben írom, hogy a saját oldalaikon. Azt gondolom, hogy még a sokak által szidott YouTube pre-roll hirdetéseknél is a lehetőség az átugrásra még mindig szerencsésebb állapot, mint amikor egy beágyazott IndaVideón 30 másodpercig kötelezően meg kell nézni egy reklámot.

Nem, nem, én most első sorban az olyan hulladék oldalakra gondolok, mint a kiralyvidi pont eu és társai: ahol előbb kell megosztanod és kényszerűen like-olnod, hogy megnézd a tartalmat. Ahol gondolkodás nélkül pakolják ki az összes lehetséges AdSense egységet az orrod elé. Ahonnan nem nagyon tudok mondani olyan ügyfelet, akinek értékes forgalom jött. Én már egy ideje leegyszerűsítettem az ilyen oldalak kizárását a hirdetésekből. Csak szűröm a placement listát és kizárok

  • Összes .eu => kuka
  • Összes .info => kuka
  • ‘online’ => kuka
  • ‘film’ => kuka
  • stb.

Persze nyilván van az a hirdető, akinek pont az ilyen oldalak felhasználói a célközönség, de eddig nem nagyon találkoztunk ilyennel. És igenis haragszom a Google-re, hogy nem pucolja jobban a Display Hálózatot. Simán beleférne szerintem az ilyen kényszerlájkolós oldalak többsége a megfelelő szabály be nem tartásába.

… is dead

Ez még a kedvencem 🙂

Ahogy elterjedt ennek a jelentésnek a tartalma, hirtelen megjelentek a temetők: csak persze mindenki a maga malmára próbálja hajtani a vizet. „Ideje többet foglalkozni a SEO-val”, „Ideje többet foglalkozni a content marketinggel”, „Ideje többet foglalkozni az email marketinggel” és stb.

Nem, ezek a területek nem feleslegesek és nem nézem le őket. Nagyon is jó dolgokat lehet velük csinálni. Mi is valamennyire míveljük az oldalunkkal, bár nyilván nem olyan profi szinten, mint egy-egy ilyen terület specialistája.

De könyörgöm nem az a megoldás, hogy akkor elkezdhetjük elfelejteni a hirdetéseket.

Kell egy tisztulás, egy belátás, egy nagyobb változás az oldalak életében, ami jobban összhangba hozza (újra) a felhasználókat és a hirdetőket. Eddig többnyire azt a vélekedést olvastam, hogy ennek a fő iránya a személyre szabottság lehet. A fenti jelentés szerint lehet, hogy nem…

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Data specialista

Oda vagy a számokért, a trendekért? A/B tesztek nélkül nem is tudsz élni? Medior Analytics specialista lehetsz csapatunkban!

Érdekel »

Legfrissebb cikkeink