Egy nappal az iOS 9 startja után azonnal felkerültek az App Store toplistáira az új mobil operációs rendszer tartalom blokkoló funkcióját kihasználó applikációk.
A mobil sok tekintetben pörgős téma manapság, elég csak pár egyszerű dologra gondolni:
- USA-ban és pár nagyobb piacon ma már többen használják a Keresőt mobilon, mint desktop-on
- Egyes országokban a mobil jelenti a webet, az internetet
- Facebook-on még itthon is felülreprezentált a mobil forgalom
- Magára valamit adó weboldal ma már minimum reszponzív, de mindenképpen rendbe teszi mobilos jelenlétét
Desktop böngészőkben már régóta elérhetőek azon kiegészítők, amivel blokkolni lehet a weboldalakon megjelenő, zavaró hirdetéseket, most pedig eljött iOS 9-en is a hirdetés blokkolók kora. Az új mobil operációs rendszerbe épített funkciót a megjelenés napjától az App Store-ban elérhető számos app használja ki, amire a TechCrunch cikke alapján nem is kicsit haraptak rá a felhasználók.
Emeljünk ki azonban pár gondolatot, gondolat ébresztőt ezzel a hírrel kapcsolatban:
- a blokkolás a mobil webet érinti, a mobil appokban megjelenő hirdetéseket (még) nem
- nem tiszta, hogy a blokkolás során a már a weboldalban aktiválódott hirdetési kódot veszik ki vagy nem is engedi ilyenkor a blokkoló, hogy a hirdetést megjelenítő kód elinduljon
- ez azért is fontos kérdés, mert ha valahol CPM, azaz 1000 megjelenés alapon vásárolunk, akkor akár az is előfordulhat, hogy az ad serverben olyan impression számok jelennek meg mobil weben, amelyek egy része (és akár komoly szelete) valójában nem is jelent meg a felhasználók felé
- nem minden ad server használ (auditált) viewable impression metrikákat és nem minden ad server statisztikái nyitottak a megrendelők felé, ami akár azt is jelentheti, hogy egyes hirdetők nem fogják érzékelni a problémát a transzparencia hiánya miatt
Akinek persze nem inge, az ne öltse magára, de érdemes lehet elgondolkodni ezen is 🙂