Privacy Sandbox: 3rd party cookie kivezetés elhalasztva

Privacy Sandbox: további 1 évig velünk maradnak a 3rd party cookie-k

Tartalomjegyzék

Elhalasztotta a Google a 3rd party cookie-k kivezetését az itthon és világszinten is leginkább elterjedt Google Chrome böngészőben. A Privacy Sandbox projekt úgy tűnik, több időt igényel, hogy kapkodás nélkül, megbízható módon váltsa le az egyre inkább tiltott, blokkolt technológiákat.

Mi is az a Privacy Sandbox?

A témában egy átfogó beszélgetésünk volt nemrég Vadász Illéssel a Google Magyarországtól, aki esetleg még nem ismeri ennek az új technológiai „csomagnak” minden részletét, annak javasoljuk az alábbi Ocean Chart podcast adás meghallgatását:

A 3rd party cookie-k az internetes hirdetési iparág létrejötte óta biztosította az adatgyűjtést weboldalak között annak érdekében, hogy a felhasználók minél testreszabottabb hirdetéseket kapjanak. Ennek az adatgyűjtésnek azonban olyan aspektusai is vannak/voltak, amelyek ha nem is közvetlen, de közvetett személyes adatokat is érintenek. Plusz egyre több olyan adatgyűjtés is napvilágot látott, ahol lényegesen problémásabb módon történet az adatgyűjtés és felhasználást.

Így aztán egyre többen kezdtek olyan blokkolókat használni, amik tiltják az ilyen jellegű cookie-kat és adatgyűjtést, aminek a következő szintje az volt, amikor már a böngészők szintjén jelentek meg a cookie tiltások. A Safari után a Firefox is nekilátott tiltani a 3rd party cookie-kat, végül az Edge is beszállt a körbe, a Google viszont a Chrome böngészővel nem tudott ilyen egyszerű lépéssel élni, mivel neki igen komoly üzleti eredmények múlnak a 3rd party cookie-k működésén.

Kellett tehát egy olyan megoldás, ami egyszerre biztosítja a meglévő hirdetés kiszolgáló technológiák működését és közben a jelenlegi működésnél nagyobb biztonságot ad a felhasználók számára az adatgyűjtés és felhasználás terén. Ezen új technológiák gyűjtője lett a Privacy Sandbox, ami ugyan a Google kezdeményezése, de számos más iparági szereplő is be lett vonva, hogy az újra gondolt ad tech működése minden nagyobb szereplő számára elfogadható legyen.

A kezdeti lendület után az első zavaró felhők

Viszonylag hamar megjelentek azok a konkrétabb kezdeményezések, amelyek új alapokra hivatottak helyezni az érdeklődésen alapuló hirdetés kiszolgálást, a remarketinget és más fontos elemeket.

Az első nagyobb „pofon” akkor vált láthatóvá a Privacy Sandbox életében, amikor kiderült, hogy az egyik ilyen új technológia, a FLoC jelen állapotában nem teljesen felel meg a GDPR követelményeinek. Aztán egyre több helyről jelentek meg olyan cikkek, nyilatkozatok, hogy ugyanez a FLoC nem feltétlenül a legjobb irány, amit követni kellene. Aztán idén januárban az Egyesült Királyság versenyjogi szabályzó testülete is eljárást indított, hogy megvizsgálják az új technológiákat, ami aztán egy megállapodással úgy tűnik, nyugvó pontra került.

Összességében tehát látható, hogy az ad tech újragondolása messze nem olyan problémamentes feladat, sok az érdekelt (és az ellenérdekelt), országok és régiók saját szabályozásának kell egyszerre megfelelni és ez bizony sok idő.

Az új céldátum a Privacy Sandbox projektben: 2023 vége

Az új bejelentés értelmében az eredetileg „valamikor 2022-ben” céldátum 2023 év végére tolódott annak érdekében, hogy minden új technológia kellő időt kapjon, hogy megfelelő konszenzussal és jogszabályi megfelelőséggel vegye át a jelenlegi 3rd party cookie-k helyét. Egészen pontosan két fázist határozott meg a Google:

  • 1-es fázis (2022 végén indul): Ahogy az új technológiák fejlesztése kész és bekerülnek a Chrome böngészőbe, jeleznek a szakmának, hogy a hirdetési iparág szereplői és a kiadók számára időt biztosítsanak a szolgáltatások migrálására, átalakítására az új technológiai közeghez. Ez egy várhatóan 9 hónapos periódus lesz
  • 2-es fázis (2023 közepe fele indul): A Chrome böngészőben elkezdik kivezetni a 3rd party cookie-kat, amely folyamat 2023 végére zárul le

A bejelentésben ugyan közvetlenül nem szerepel, de a sorok között érződik, hogy a fenti idő terv sem beton biztos, ha netán az 1-es fázis során lassabb adaptációt észlelnek a szereplőktől, vélhetően újragondolják a 2-es fázis időzítését is.

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Data specialista

Oda vagy a számokért, a trendekért? A/B tesztek nélkül nem is tudsz élni? Medior Analytics specialista lehetsz csapatunkban!

Érdekel »

Legfrissebb cikkeink