„Megint legyek junior?” „Persze, junior… hogy én takarítsak…” – gondolatok, amiket el szeretnénk hesegetni ebben a cikkben.
Egyre több olyan szakemberrel találkozunk, aki már használ valamilyen szinten Google Analytics-et, esetleg picit Google Tag Manager-t, de nem ez a napi fókusz, viszont örömmel foglalkozna ezekkel az eszközökkel sokkal nagyobb arányban.
Ehhez viszont tanulni kell, nem is keveset, amikor pedig valaki már komoly tapasztalatokkal rendelkezik egy másik, kapcsolódó területen (pl. PPC kampány kezelő, esetleg médiavásárló), nehéz átülni egy olyan székbe, ahol a felirat megint azzal kezdődik, hogy „junior”.
Pedig ez csak egy szó, valójában az online marketing számos területén szerzett tapasztalat kifejezetten előnyös és sokat segít abban, hogy akár rövid időn belül elhagyjuk ezt az előtagot és hamar medior, később pedig senior data-s szakember váljon valakiből.
A lényeg a támogató közeg
Nem mindenhol kezelik jól a juniorokat: magára hagyják, az összes „kuli munkát” neki adják, kvázi egy takarítóból kell felhúznia magát kevés mankóval olyan szintre, amit önerőből sokkal nehezebb elérni, mintha lenne körülötte egy olyan támogató közeg, ami felemelni, segíti és támogatja.
A JabJab-nál sokáig nem voltak junior pozíciók.
Egyszerűen nem erre voltunk berendezkedve. Senior csapattagokkal dolgoztunk, mert őket könnyen, gyorsan, hatékonyan lehetett „beüzemelni”. Aztán tettünk egy kísérletet: mi van, ha egy erre alkalmas senior kollégát megkérünk arra, hogy a munkaidő egy részét azzal töltse, hogy egy kisebb tudású, de csillogó szemű szakembert húzzon fel olyan szintre, ahol már önállóan tud egyre több feladatot elvégezni.
És bejött.
No, nem minden esetben, sajnos vakvágányok minden téren érhetik az embert, de azt kell mondanom, hogy számos olyan csapattag ül jelenleg is a JabJab kötelékében, aki juniorként kezdte, de igen hamar felhúzta magát, amihez a csapat másik része támogatólag állt hozzá.
De miért pont a data terület?
A fenti módszert mind a performance marketing, mind a data területen kipróbáltuk és kellemesen csalódtunk. Van azonban a data területnek egy fontos előnye: most tart ott a piac, hogy egyre inkább igényli specialistaként ezeket a szakembereket is és nem egy másik terület (pl PPC) részmunkájaként tekint rá.
Akik tehát most lépnek erre a pályára, olyan alapokat kaphatnak, ami nagyon sok irányba mutathat tovább olyan területekre, amik nagyvállalatoknál már most kurrensek, de pár év múlva várhatóan még szélesebb körben lesznek keresettek.
Milyen alapok lehetnek szükségesek
Nagyon sokat nyom a latba, ha van már valamilyen kapcsolatod az online marketinggel. A legjobb, ha láttál már online kampányokat belülről és valamennyire ismered már az ezekkel kapcsolatos fogalmakat. Ez azt jelenti, hogy vélhetően nem teljesen új Neked a Google Analytics világa, bár biztos van ezer kérdés és zavar a fejedben, amit eddig még senki sem tudott igazán kitisztázni. De azt az 1-2 riportot fellapoztad heti szinten és amit kellett, kiolvastál belőle.
A másik irány, ha van egy erős technikai affinitásod. Nézegettél már példakódokat, nem teljesen idegen a JavaScript vagy legalábbis csábít, amit ez adhat, csak még nem volt meg a lehetőség, hogy elmélyülj benne és valami hasznosat hozz létre egy ügyfél, egy cég számára.
A kettő együtt ritkán van meg egy emberben, nem is elvárás nálunk sem, ám ha mégis mindkét terület úgy érzed, hogy Rólad szól, az egy kivételes és értékes kombináció.