2012

Tartalomjegyzék

Screen_shot_2012-01-01_at_16

Évkezdő post következik. Arra gondoltam hogy a sok évzáró bejegyzés között már úgysem rúgok a labdába, legyen akkor évkezdő, de nem fogadalmas, nem ígérgető, inkább olyan összefoglaló, kitekintő.

A tavalyi év nem volt semmi, semmilyen értelemben nem volt szokványos.
Szakmailag NAGYON pörgős, de egyben nehéz év is volt. 

Alakulgat a PPC piac, kezdenek az ügynökségek, de az ügyfelek is felnőni a feladathoz, és (szerencsére) még nem egymás nyakának esős a hangulat. Van meló bőven, de becsülettel és odafigyeléssel kel megcsinálni, különben kidobott pénz. És azt kezdem el észrevenni, hogy sok ügynökség nem érzi még a késztetést a jó munkára, egyszerűen annyi a megbízás, hogy örülnek ha sikerül valahogyan teljesíteni.

De ez kevés. Mi szeretnénk az a csapat lenni akik nem csak letudják a feladatot, hanem úgy végezzük el, olyan gondosan és odafigyelve, mintha a saját hirdetéseinket csinálnánk, ami a saját pénzünkből fizetünk ki.

Persze egy rövid távon hátrányokat is rejt, kisebb a kapacitásunk, egy ügyfélre több időt szánunk, gyengébb az egy munkaóra megtérülése, de mégis, hiszek abban, hogy hosszú távon ez az egyetlen nyerő stratégia számunkra. 

Szeretnék azon ügyfelekkel együtt dolgozni, akik megértik, hogy nem az ügynökségnek kifizetett pénz az igazi költség, hanem az elvesztett lehetőség, a ki nem használt üzlet, a rosszul elköltött PPC-re szánt pénz. És hogy hosszú távon azt kapják amiért fizetnek.

Amikor a kórházba befekszik az ember, akkor nem arra vágyik, hogy a legolcsóbb doki kezelje, hanem hogy a legjobb. És elfogadja azt, hogy ennek biza ára is van.

Átgondolva az előző évet, készítettem egy kis statisztikát a befektetett munkaóra mennyiségről, a kiszámlázott összegekről, és az egy munkaórára jutó bevételről, rezsi órabérről, stb.

Mint tavaly is, ismét érdekesek a számok.

Az első, (és egyben legrosszabb hír), hogy 12%-kal csökkent az egy munkaórára kiszámlázott átlag összegünk. Ez jelenti a piac gyengülését, a cégek megpróbáltak faragni a költéseken. De ismét, nem az ügynökségnek kifizetett összeg a lényeges, hanem a PPC-re elköltött pénz (az utóbbi az előzőnek 10-100x-osa).

E mellett (sajnos) az a szomorú tény, hogy a tavalyi önköltségi órabérünk viszont nőtt durván 20%-kal 2011-re. Vagyis záródik be az olló.

A fenti két szám végeredménye, hogy az egy munkaórára jutó profitunk az előző évinek kevesebb mint a felére (40%-ára) esett vissza…

Hogy miért ilyen magas egy munkaóra belső költsége? Hááát, tessék végiggondolni, egy kiszámlázott munkaóra mellé további 27% (mint az Áfa) tanulás, utazás, oktatás, belső feladatok járulnak. A mi munkánk olyan, hogy képben kell lenni egy olyan témában, ahol már elavult a tegnapi hír. 

A 2012-es évre nem jók a gazdasági előrejelzések sem, de ha nem olvasnánk a híreket, ez akkor is lejött abból, hogy az ügyfeleink egy része elkezdte kapirgálni azt, hogy legyen a díjazásunk (vagy annak egy része) teljesítményhez kötött. Ezzel nincs semmi baj, amíg a teljesítményt abban mérjük amit mi csinálunk. De ha a teljesítményt olyan faktorok is befolyásolják mint az ügyfél által meghatározott ár, a piac többi szereplőjéhez való stratégiájuk, vagy éppen a weboldal működése (vagy annak ellentéte) a foglalási folyamatban, akkor már nehezebb rá azt mondani hogy ezt bevállaljuk. Olyan helyzetben kell bizalmat szavaznunk az ügyfelünknek (hogy jól áraz, menni fog az oldal, stb), amikor ő éppen bizalmatlan velünk szemben (nem hiszi el hogy enélkül is a legjobbat adjuk, (hiszen a hosszú távú közös munka alapja hogy mind aketten elégedettek legyünk a helyzetünkben).

De sajnos rengeteg az új belépő a piacra, akik azt gondolják, hogy odacsapva is meg lehet oldalni a témát, óccsóért. És az ő áraikhoz hasonlítja a megbízónk a mi (bizonyosan magasabb) árainkat. De kérdezem én, nem csalódtak még eleget az olcsó, de legalább szar minőségű kötözött sonkában, ehetetlen csokumikulásban, vagy a filléres szarokban amik elsőre jó vételnek tűntek?

Szerencsére a megbízók szakmai ismeretei is bővülnek, a téma felkeltette sok helyen a felsővezetők figyelmét is, és megpróbálják profin csinálni. És ugyan akadnak cégek ahol azt gondolják hogy elég ha mancikát elküldik egy alap AdWords tanfolyamra, de a legtöbb helyen (szerencsére) átlátja a vezető hogy ez nem egy egyszeri tudás, hanem folyamatos fenntartást igényel, jobb szakemberre bízni. De jó ismerni a lehetőségeket, mert így tudja megfelelően és ügyesen brief-elni az ügynökségét.

Node vissza a számokhoz. 2012-ben az egyik legfontosabb feladat az lesz, hogy a veszteséges ügyfelekkel újraszerződjünk, vagy megszüntessük az együttműködést. Veszteséggel nem dolgozunk, az senkinek nem jó.

Screen_shot_2012-01-01_at_17

A másik komoly kihívás a megnőtt kapacitásaink korrekt lekötése lesz, ha ügyesek tudunk lenni, akkor sikerül az egyik szezonális témát kiegészíteni egy másik, de máshol szezonálissal. Valamint belépni olyan piacokra amiket nagyon szeretnénk, de még nincs ott ügyfelünk.

Szerencsére a Google itthon nagyon komolyan veszi az ügynökségek támogatását, és segít kutatásokkal és előadásokkal megtámogatni az olyan területeket, ahol a megbízói szaktudás erősen hiányos (iparági kutatások, ROPO (Research Online Purchase Offline) hatás, iparági benchmarkok, stb. 

Szóval mindent összevetve izgalmas év lesz a világvége 🙂 éve, szakmailag sokkal szofisztikáltabb feladatok elé nézünk, és (öröm!), hogy egyre okosabban PPC-ző ügyfelekkel.

Hiszem és bízom benne, hogy a szakma is észreveszi, hogy jelen pillanatban még nem egymással versenyzünk. (itt-ott persze előfordul, de felejthető, kezelhető). Az igazi kihívást az ügyfelek megrögzött marketing szokásai (mindent a TV-re mindenki néz TV-t), offline világból hozott téves elképzeléseik (két ünnep között nem hirdetünk, vagy csak szezonálisan érdemes hirdetni), félinformációk, téves elképzelések a PPC-ről (minden vásárlás mérhető, vagy a keresőben az első hely az igazi, a többi nem éri meg). 

Versenyzünk a piacra belépett átvágós cégekkel, a tudás és szakismeretek hiányával, versenyzünk a display piac szereplőivel, kicsit még az offline világ hirdetőivel is. egymással még csak kicsit.

Összefoglalva, érdekes lesz ez az év. Harcos is egyben, várom benne a jó pillanatokat (mondjuk superweek PPC nap).

Legyen nektek is jó évetek!

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Data specialista

Oda vagy a számokért, a trendekért? A/B tesztek nélkül nem is tudsz élni? Medior Analytics specialista lehetsz csapatunkban!

Érdekel »

Legfrissebb cikkeink