A fotózásról

Tartalomjegyzék

Talán kicsit a digitális marketing határain mozog amiről írni fogok, de mégis, olyan téma amit szeretek, és lenyűgöz a változás dinamizmusa. Sok sok ilyen, és ehhez hasonló változást fogunk végigkövetni a következő években. 

FOTÓZÁS

Nem is olyan régen, a Flickr-en böngészgettem, és megnéztem a legtöbbet használt fényképezőgépet (a felhasználók ezt használták legtöbben). Nem találjátok ki melyik volt az:

Screen_shot_2011-01-15_at_4

Meglepetés, ugye? Az legtöbbet használt fényképezőgép egy TELEFON.

Miközben a Point and Shoot kamerák használatának grafikonja (erősen hanyatló)

Screen_shot_2011-01-15_at_4

És a telefonok használata:

Screen_shot_2011-01-15_at_4

Vajon miért? Azt hiszem a válasz egyszerűbb mint gondolnánk. Mert a telefonokkal azonnal megoldható az amiért az ember fotózik: Hogy megossza másokkal amit ő szépnek/érekesnek/elvontnak/furcsának/emléknek/akárminek látott. Mert ezért fotózunk vagy nem?

(Na jó, az én feleségem nem, ő ezt ki is fejtette, neki a telefon hívásra van, a fényképek meg hogy albumban nézegesse)

De tényleg. A fotózás története nem is olyan régi. 1839 augusztus 19, akkorra datálják a megszületését. 172 év, és mennyi minden történt ezalatt! Az elején egy erősen technikai, keveseknek adott lehetőséget. Később megszületetett a 135mm-es film, majd elérhetővé váltak a fényképezőgépek. De be kellett vinni kidolgoztatni. 80-as évek közepén kialakult a digitális fotózás mindenki számára elérhető megoldása (én is fotóztam még az 1Mpixeles Kodak gépekkel). De valamikor 15-20 évvel ezelőtt valami megváltozott. A sebesség. Nincs többé fim, kidolgozási idő (még otthon is egy fél délutánt kelett rászánni), hanem digit gépet a gépre letöltöm, és egyből ott van. A nyomtatás max pár perc.

És ehhez tett hozzá valamit az internet, és a mobilokba épített fényképezőgép. Már egyáltalán nem lényeges a tökéletes expozíció, a nagy felbontás, a lényeg az ami ott van, amit látunk – azonnal. Egy szar fotó most, 100x  többet ér mint ugyanaz szépen, de pár órával később. És kezd átalakulni ezzel együtt a hír is. Bármi történik bárhol, szinte biztos van 1-2 fényképezőgépes telefon a közelben, és 1- percen belül mindenki láthatja. 

És ezzel valami átalakult. Ma már nem papíron mutogatom a fotókat, hanem megosztom a neten. Így a nagyi pár perccel később láthatja is amint az unoka először úszott. 

És igen, ez már egy másik világ. Elcsúsztak a súlypontok. A fényklépezőgép gyártók annyira belefelejtkeztek a megapiaxel mizériába, hogy észre sem vették hogy már az azonnaliság, és a megoszthatóság a lényeg – fontosabb mint a minőség… Ezért olyan kevés a GSM vagy WiFi fényképezőgép. És ezért az a grafikon amivel az egész cikket kezdtem.

De vonatkoztassunk el kicsit. Itt nem a fotózásról van szó, hanem arról, hogy gyorsan változik a világ, és bármi alól kicsúszhat a saját vállalkozása, az egészen nagyok alól is – ha nem veszik igénybe azt, ahogyan az emberek élnek, kommunikálnak, vásárolnak, stb. 

A fényképezőgépek csak egy példa. Ezernyi iparág van ahol a most nagy vállalkozások egy része halálra van ítélve, mert nem vette észre hogy már nem arra, nem úgy használják az emberek az eszközöket/energiát/szolgáltatásokat/stb. És jönnek olyanok akik értik, megértik a világot, okosak, innovatívak és rugalmasak. 

Övéké a jövő. 

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Data specialista

Oda vagy a számokért, a trendekért? A/B tesztek nélkül nem is tudsz élni? Medior Analytics specialista lehetsz csapatunkban!

Érdekel »

Legfrissebb cikkeink