A láthatatlan légió

Tartalomjegyzék

Érkezik néha olyan kérés az ügyféltől, hogy vajon a versenytársak mit csinálnak a neten, és a keresőkben. És ilyenkor mit is csinál az ember, hááát, elkezd vadul keregélni és iterálni, majd bevallja hogy az eredmények nagyon hozzávetőlegesek.

Ugye, régebben minden egyszerűbb volt?
Az egész világ egyszerűbben működött.

A sarki fogadós kirakott egy nagyobb cégért, az látható volt. 

A gyár fölött állandóan füst gomolygott, sok ember ment be és ki, és a vasúti sínek is fényesek voltak a gyárkapu előtt, vagyis jól ment a cégnek.

Később is, megvéve a legnagyobb nyomtatott lapot, látszott hogy ki hirdet, kinek van pénze arra is hogy megfizesse a borsos tarifákat.

De még egy évtizede is, a versenytárs cége előtt parkoló autók mérete egyértelmű mutatója volt annak hogy mennyire megy jól a cégnek (vagy az, hogy mennyi csinos titkárnő érkezett reggel a céghez).

A lényeg, hogy látható volt, kis erőfeszítéssel kikutatható volt a piac. Ahol nem volt ennyire egyszerű, akkor is ott volt egy médiafigyelő, vagy piackutató cég, és megnézték, megmérték, megbecsülték. Még az eladási adatokat is meg lehetett becsülni az in-store mérések alapján.

És erre jött ez a fránya internet, és összezavart mindent.

Ma már nem lehet tudni mennyi az annyi. A cég egy része lehet hogy indiában kalapálja a billentyűzetet, az ügyfélszolgálat kiszervezve Romániába, a boltok bezárva, és csak a neten történik az eladás, a fulfillment valahol Európából történik, és a hirdetések, na azok….

Hogyan lehet megbízhatóan megnézni, hogy a versenytárs mennyit hirdet és kinek? A te IP címedet lehet hogy kizárta a megjelenésekből, a remarketing miatt egyesek túl sokat, van akik semmit nem látnak a hirdetésekből, az érdeklődés alapú célzás miatt egy újságíró ír egy levelet a cég marketingesének, hogy egy jó kis szexvideo gyűjtemény mellett látta a hirdetést.

Vannak természetesen lehetőségek, sőt maga az AdWords is ad eszközöket a versenytársak figyelésére (nem titok miért, vajon többet költ az aki látja hogy a versenytársai is költenek ide?) 

Ott az Impression Share, amely hasonlít a klasszikus médiában használt Share of Voice mutatóhoz (már a Content-re is adnak ilyen adatokat, ami igencsak érdekes becslési algoritmus lehet, tekintve az ezernyi célzási lehetőséget a GDN-en 🙂

Aztán ott az Analyse Competition lehetősége (aki nem ismeri, Az Opportunities menüpont alatt van elbújtatva), valami ilyet láthatsz ha kattintasz:

Screen_shot_2012-02-22_at_19

De a Google Analytics is ad valamilyen támpontot adott iparágra, hasonló méretű site-okkal való összehasonlításra – persze akkor kapsz adatot ha adsz is bele – bár ezen az új felületen mostanában nem találok semmit – olyan mint amikor a vak kisgyereket azzal büntetik hogy átrendezik a szobáját 🙁 

De ahhoz hirdetőnek kell lenni, hogy ezek az eszközök a rendelkezésedre álljanak. És még mindig nem tudod hogy Etarget-en mennyit költött, egyéb online csatornákon mit csinál a versenytársam. Mert átment az egész egy nehezen átlátható, majdnem zajmentes világba, ahol ugyan jó, hogy engem nem zavarnak olyan zajok amelyek engem nem érdekelnek, de ezzel a lehetősége is eltűnt annak hogy átlássam a helyzetet.

Mintha egy érzéküket elveszítették volna a marketingesek.

Persze ez főleg azokat a versenyzőket zavarja, akik eddig minden lépésüket biztosra tervezték, és bevállalós, merész vagy éppen szokatlan ötleteket egyből lesöpörték az asztalról, és mentek a többiek után. Amit a versenytárs csinál, az rossz nem lehet – mondják még ma is sokan.

Igen, de mostanában már nem lehet jól követni az ellenfelet. (Nagyjából) kikereshető hogy melyik szóra hirdet a Google keresőjében, de vajon ki lehet találni az összes keresési kifejezését? (persze hogy nem, de még egy közelítő becslés is nehéz). Azt, hogy milyen célzásokat használ a Tartalmi hálózatban, arra még lövésünk sincs. Hogy mennyit költ? Arra sem. Hogy lehet egy ilyet másolni? Rossz hírem van, max ha az ügynökségüket elcsábítod egy zsíros szerződéssel, de szerintem egy ilyen ajánlatra egy normális ügynökség nemet mond.

Akkor mi marad a rettegő marketingesnek? Hááát, rossz hírem van, el kell kezdeni a saját ötletekből dolgozni, motiválni a kreatív, az online és a PPC ügynökségeket, hogy induljanak el, és ötleteket hozzanak, teszteljenek, számoljanak. Akár valami egészen jó is születhet belőle.

Hajrá! 

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink