A marketing halála

…vagy egy frissebb, új koncepció?

Biztosan láttatok már olyat, ahol a kávézó hátterében ott pörkölik a friss kávét egy üveglap mögött. Vagy ahol a pizzát látványpékség szerűen sütik. Vagy ahol a rádióstúdió egy kirakatban van.

(mellékesen jegyzem meg, autószerelőből nem láttam még olyat ahol szívesen megmutatják mit berhelnek a paripán)

Ezek a koncepciók azért működnek, mert megmutatják a készítés folyamatát, gusztusosan tálalják az egészet.

Feltehetően ezen felbuzdulva láttam egy műfajában teljesen egyedi éttermet, egy vidéki kisvárosunkban. A hely egy klassz grill étterem, de az egyik oldalon ott volt egy gyönyörű húsos hűtő, tele mindenféle (később) ízletes falattal, volt ott lapocka, felsál és hátszín is. De valahogy nem volt tele. Mintha ez már nem is érdekelné annyira az embereket. Vagy a kenyér nem gusztustalan tészta formában, míg sokunknak a hús az? Hol itt a hiba?

Feltételezem az ötletet nem egy vendéglátós hozta, hanem egy húsüzem, aki arra gondolt, terjeszkedni kéne . És ha nem horizontálisan (nincs hová), akkor vertikálisan. És eszükbe jutott a nagy ötlet, hogy legyen étterem, ahol mindig friss finomságokat lehet kapni tőlük. Eddig hibátlan a gondolatmenet.

De ha már ott a hely, akkor miért nem árulhatnának húst is – gondolták, és ügyesen betettek egy gyönyörű pultot tele friss áruval.

De valahogyan ez nem stimmel.

Elsőként a fények. Az étteremben jólesik a kellemes szűrt fény (gyertya?), meleg színek és kellemes puha, csillapított hangok. Egy húsbolttól pedig a tisztaság, a fitt kinézetú húsok (speckó megvilágítás, kékes színek, stb). A kettő üti egymást.

Másodsorban aki étteremben eszik, ritkán szereti élve vagy félhalottan látni az „áldozatát”. Kivételt képez egy-két halfajta, keleti éttermek némelyike. De általában nem szeretik a halott húst látni sütés előtt…

Vagy csak a húsos szakma lenne ennyire oda nem illő? És én tévedek mindenben amit mondok?

A bárokban két tiltott dolog van: az óra és a tükör. A vendég nem akarja tudni hogy mennyire késő van már, és nem akarja látni mennyire szarul néz ki egy fél éjszakás piálás után (filmekben tudom, a pult mögött mindig üveg van, de a valóságban ritka, nem ok nélkül).

Az étteremben nem cipelnek át döglött félsertést a vacsorázó vendégek között, a fogorvosnál is jó ha hangszigetelt az ajtó. Valahogy ilyenek vagyunk.

Az igazat megvallva engem nem zavar túlságosan a húsos hűtő az étteremben, élelmiszeripart végeztem, ez az első szakmám. De sokakat zavarhat. Amitől én szomorú leszek az az ilyen, marketing szempontból hibás lépés. És sokkal sűrűbben találkozom vele mint a Hús és Grill étterem koncepcióval.

Mert olyan jó azt mutatni meg amire büszkék vagyunk. Amihez értünk. Vagyis termék alapú marketing. De a világ nem ezt keresi, nem érdekli az embereket. Ők azt keresik a dolgokban, hogy NEKIK miért jó ez. Vagyis a weboldal első menüpontja nem a RÓLUNK, hanem a MIÉRT JÓ EZ NEKED.

Minden piacra vitt terméknek és szolgáltatásnak át kell esni az alábbi (nagyon nehéz) szűrőn:

És ki nem sz*rja le?

Kicsit kemény, de ha végig gondolod, hatásos módszer. Lássunk rá egy példát:

Bocs, öreg poén, de ide illő. Irodaszereket gyártó német cég kihozott egy olyan irattartót, amely kidobva a 10. emeletről a betonra, semmi baj nem lett. Tegyük fel a kérdést. Ugye?
Az embereknek nem az ütésálló, hanem a szép/praktikus/dobozolható/stb irattartó kellett.

Ugyanígy, gondold végig amit csinálsz, amit ajánlasz, és tedd fel magadnak a kérdést.

Ha te is húst árulsz étteremmel egy légtérben, akkor megvan miért nem fut a szekér 🙂

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink