Ad Rank, Cost Per Click, Quality Score és összefüggéseik

Tartalomjegyzék

Nagyon sok kérdést kapok erre vonatkozóan, gondoltam egyszer és mindenkorra szépen összefoglalom, érthetően és világosan. Mert ez (is) az alapja sok mindennek az AdWords rendszeren belül.

Tegyük fel adott egy kulcsszó, erre akarok licitálni, és jó helyre kerülni. Ez a szó lesz a nádvágás.

Szépen beállítom a napi limitet (1.000 Ft), majd a max CPC-t, ez legyen mondjuk 50 Ft. Elméletben így elég lesz a napi összeg 20 kattintásra. (A gyakorlat mást mutat majd!)

Erre a szóra van még 4 másik hirdető is, legyenek ők Béla, Cecil, Dezső és Elemér (én leszek Aladár).

A licitjeik egyenként:

Béla: 25 Ft

Cecil: 75 Ft

Dezső: 10 Ft

Elemér: 60 Ft

Vagyis első körben (ha mind az öten ma indítottuk a hirdetéseket), a sorrend a következő lesz: C-E-A-B-D

Eddig teljesen kerek a történet, hiszen a rendszer egyszerűen sorba tette a versenyzőket licit alapján. Ez az AdRank – vagyis pontosabban a mindenkori sorrendet hívják annak.

Eltelik egy kis idő, és a Google AdWords rendszere szépen hozzábiggyeszt egy minőségi mutatót az egyes kulcsszavakhoz, ez lesz az un. Quality Score, vagy minőségi pontszám. Ezt a pontszámot a kulcsszó a Google rendszerén belül mért átkattintási aránya (CTR), továbbá a hirdetési szöveg, a kulcsszó és a céloldal relevanciája határozza meg. (Ebbe az átkattintási arányba NEM számít bele a Content Network, csak a Keresőhálózat!).

Legyen akkor a minőségi pontszámok sorozata a következő:

A: 5

B: 1

C: 3

D: 2

E: 2

Az AdRank nem más, mint az adott Minőségi Pontszám (QS) és a licit (max CPC) szorzata:

Aladár: 5 x 50 = 250

Béla: 1 x 25 = 25

Cecil: 3 x 75 = 225

Dezső: 2 x 10 = 20

Elemér: 2 x 60 = 120

A fenti számok szerint a hirdetések megjelenési sorrendje A-C-E-B-D

De eddig csak a sorrend alakult ki, a fizetni való összeg nem. És itt tessék nagyon figyelni, kezdődik a bonyolult matek… Mennyit kell fizetnem az első helyért?

Az első helyért fizetendő összeget úgy számoljuk, hogy a mögötte jövő helyét mennyiért kapná meg, plusz 1 dollárcent…. Hoppá. Ugye?

Nosakkor. A mögötte levő helyet akkor kapnám meg, ha az AdRank-em 225 lenne. A számolás így:

CPC Aladár = Cecil AdRank-je / Aladár QS-ja = 225/5 = 45 Ft
Ehhez hozzájön az a bizonyos dollárcent, vagyis tegyük fel 2 Ft, így a végleges ár: 47 Ft

Ugyanezzel a logikával:

CPC Cecil = Elemér AdRank-je / Cecil QS-ja = 120/3= 40 Ft
Ehhez hozzájön az a bizonyos dollárcent, vagyis tegyük fel 2 Ft, így a végleges ár: 42 Ft

Érdemes azonban tovább számolni:

CPC Elemér = Béla AdRank-je / Elemér QS-ja = 25/2 = 12,50 (plusz az egy cent) = 14,50 Ft

CPC Béla = Dezső AdRank-je / Béla QS-ja = 20/1 = 20?? – Ez itt érdekes számot adott…

Ja, az utolsó pozícióban levő versenyző (mivel nincs alatta levő hirdetés) 1 dollárcentet fizet.

Tanulság:
A harmadik hely (esetünkben!) nagyságrendekkel olcsóbb mint az első vagy a második. Tudjuk azt, hogy az első hirdetésre többen kattintanak mint a másodikra, a másodikra többen mint a harmadikra, stb. De mennyivel többen?
Ha a válasz az, hogy az elsőre 2x annyian mint a harmadikra, akkor máris megéri elgondolkodni azon, hogy nem az első helyért licitálok, hiszen megeshet hogy ugyanabból az összegből 3x annyi kattintást veszek a harmadik pozícióban mint az elsőben. Igaz, romlik a CT arány, drágább lesz a 3 hely, stb, stb, stb…

Ez a szituáció pontosan egy pilanatig érvényes, hiszen előfordulhat hogy:

– a versenytárs napi büdzséje kevesebb mint a lehetséges összes megjelenéssel vásárolható kattintás, beállítja hogy szépen időben elosztva menjenek a hirdetések, így lehet hogy minden 3.-4. keresésre jön csak fel az ő hirdetése. Ez megkavar mindent.

– a másik versenytárs használja az Ad Scheduling funkciót, és egyes órákat vagy időszakokat kivesz a hirdetésből.

– a harmadik versenyző nem országot állít be, hanem egy földrajzi területet, és az egyik keresésnél ott van, a másiknál nem.

– a negyedik versenyző IP cím alapján szűr, és amikor te keresel, akkor nem látod az ő hirdetését.

– és még ezernyi változó a rendszerben.

Sajnos a Google nem árul el semmit a versenytársak licitjeiről, szépen, okosan licitálva, és figyelve az eredményeket, a folyamatosan hirdető versenytársakat azonban ki lehet következtetni, sőt, az agy nélkül licitálókat pedig ki lehet bekkelni (úgyis feladják gyorsan 🙂

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Data specialista

Oda vagy a számokért, a trendekért? A/B tesztek nélkül nem is tudsz élni? Medior Analytics specialista lehetsz csapatunkban!

Érdekel »

Legfrissebb cikkeink