Alacsonyan a léc

Szerencsére tapasztaltabb és képben levő ügyfeleimnél egyre kisebb gondot tudnak okozni az “online imitátorok”, akik a Google nevét használva mindenféle dolgokat ígérhetnek, napi 250 Ft-os kampánymenedzsment díjtól kezdve a “szerződésben a Google-lel”, első helyet a találatokban, és még ki tudja mit.

Szóval igen, virágzó üzlet az emberek/cégek átverése, kezdve az olyan cégekkel akik megjelenést olcsón az internetes katalógusukban, vagy akik olcsó kampánymenedzsmentet ígérnek, csak adj meg 6 szót és egy hirdetési szöveget. És valóban, ezt a hat szót, és egy szöveget nagyszerűen lehet menedzselni, óccsóért, de nincs semmi értelme. (számtalan példával találkoztam már, páran meg is fenyegettek, mert írtam róluk itt a blogon, de vannak friss esetek is). Ellentétben a motort szuperül belülről kenő fogyasztáscsökkentő adalékanyagoktól, ez árt is. Mert kialakul a vállalkozóban az, hogy ez a Google dolog átverés. És soha többé nem akar vele foglalkozni.

Persze a Google is aktívan népszerűsíti a kkv progamját, amelyben ingyenes hirdetéseket, ingyenes weblap hosting-ot, és a Budapest Bankkal közösen ingyenes netbankot kínál. Az ügynökségi napon elsőként nekünk mesélték el hogy ez a dolog miről is szól, kinek és miért jó. Meg is lepett a szakmai közönség fanyalgó kritikája, aminek ott helyben hangot is adtak. Miszerint ha ingyen adnak weboldalt, hosting-ot és hirdetést, akkor miből fog élni az ügynökség aki ilyen szolgáltatásokat is ad, plusz ha maguknak hirdetnek, és erre a Google támogatást is ad, akkor nekk nem lesz ebből bevételük. Meglepett a rövidlátás, mert ezzel a lépéssel a Google komoly lökést ad kisvállalkozásoknak, és akik kinövik magukat, azok között bőven lesz sokszáz olyan vállalkozás aki ügynökséget keres majd magának, mert nincs erre ideje, energiája és tudása egy szint fölött. (legalábbis én így látom). Persze ha valaki abból akar megélni hogy kihasnálja a kisvállalkozások ismereteinek hiányát, annak tényleg rossz hír. De aki erre játszik, és nem valódi szolgáltatást ad, az az én szememben ugyanúgy online imitátor mint az akikkel a bejegyzést kezdtem.

Úgy tűnika Google-t is zavarja az imitátorok működése, hiszen az ő üzelti modelljüket rombolják aktívan. Közzétettek egy third-party guideline-t,

Ugyanígy, segítségképpen kinn van egy ügynökségkereső a neten, ide a minősített partnerek kerülhetnek ki. 

Plusz ezen felül mostantól lesznek minimum elvárások is az ügynökségek felé. Például minden hónapban kell összesítőt küldeni a költésről, megjelenések és kattintások számáról (na ezt hívom én alacsony lécnek, ennél azért ildomos kicsivel többet és részletesebben reportolni – nálunk kétheti reportot kapnak az ügyfelek – egyesek hetit – heti bontással, és írásos magyarázattal, általában ez kitesz 2-8 oldalt, attól függően mennyi dolog fut.)

 Egy pár dolgot kiemelnék:

Az ügynökségek nem maszatolhatnak, és ígérhetnek olyat ami nem igaz, vagy fenyegethetnek olyannal ami nem létezik.
Nem mondhatják azt, hogy fix áron történik a kattintások elszámolása, vagy azt hogy kivételt kapnak az aukció alól, mert ők “szerződött partnerek”.
Direkte nem használnak olyan szolgáltatásokat amelyeket az ügyfél kért, mondjuk a földrajzi célzást, szűkítést.
Azt hazudni, hogy az AdWords költés a kulcsszsvak számától függ.
Másokkal megcsináltatni az AdWords vizsgát.
Zaklatni az ügyfeleket azzal hogy szerződjön le vele, vagy nyomást gyakorolni hogy ne menjen el.

Nem hazudhatnak a Google-lel való kapcsolatukról, vagyis nem mondhatják azt hogy ők a Google-t képviselik, nem mondhatják hogy sepciális viszonyban vannak a Google-lel, stb.

Nem adhatnak hamis garanciákat, mondjuk hogy ígérik az első (vagy kiemelt) helyet, nem keverhetik össze tudatosan az organikus találatokat és a hirdetéseket (ugye, itthon ez a jellemző), stb.

Nem használhat az ügynökség egy accountot több ügyfél kiszolgálására (na, aki hallott már ilyet, hogy azért nem adhat hozzáférést a kampányhoz egy másik kampánykezelő cég, mert akkor látná az ügynökség többi ügyfelét is, na ekkor már lehet gyanús valami). De egy accountban kezelni több ügyfelet az nem is hiba, hanem egyszerűen amatőr hozzáállás.

Nem törölhető egy ügyfél accountja, ha mondjuk éppen elveszíti az ügynökség az ügyfelet.

Nem adható kupon vagy voucher fizetség ellenében. (magyarul nem kérheti az ügynökség el az árát, nem ő adta, az ellenértékéért nem dolgozottl meg)

Ha valaki olyan céggel találkozik aki ezen szabályokat megsérti (vagy azokat amelyeket nem fordítottam le, de ott van), az jelentheti ezen a linken:

És miért az alacsony léc? Mert úgy goldolom, hogy aki komolyan veszi ezt az egészet, és rendesen dolgozik, munkát és szakértelmet ad el, anak ezen szabályokból baja nem lehet. A havi egy report meg legyen már alap, és ne csak a három szám szerepeljen benne, hanem az is hogy mit csinált, mit lát, mi történt…

 

 

 

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: reddit
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

Legfrissebb cikkeink