Most, hogy hirtelen ismét friss kutatás jelent meg a témában, gondoltam ismét előrehozom a 2010 decemberi bejegyzésemet.
Előzetesen az alábbiak:
A nagy kérdés, hogy szabad-e azon szavakra PPC hirdetéssel is nyomulni, amelyekre egyébként is első helyen vagy az organikus találatok között? Kicsit részterület, de ugyanebbe a gondolati körbe tartozik a saját márkanévre való hirdetés kérdése (ez az amely a legtöbb cégnél első helyezést kap az organikusban is).
A Google saját, belső kutatása alapján igen, nem csak hogy szabad, de kell is. Ugyanis összesen 11 % az átfedés a két területről érkező kattintások között, és 89% addícionális látogatás.
A témáról szakemberek értekeznek itt és itt.
És akkor a megismételt blogbejegyzés:
Az ez évi Keresőmarketing Nap egyik kerekasztal beszélgetése volt a „Brand kulcsszavak használata a célzásban”.
(utólag is köszönet, hogy a hazai PPC szakma krémjével én is ott lehettem, és válaszolhattam a kérdésekre)
Érdekes tapasztalat volt, hogy a personal branding-em milyen jól működik, engem egyszerűen mindenki JabJab-nak szólított, úgy tűnik egyszer erős márkanév lehet majd belőle.
A kerekasztal vita nagy egyetértésbe fulladt, momentán csak akkor voltak kicsit eltérő vélemények amikor az ügynökségi árazásról beszélgettünk, a Brand kulcsszavakra egyhangú volt a vélemény, igenis érdemes és kell használni. De hogy meglegyen minden ok és érv, megpróbálom összeszedni az összes felhozott okosságot egy blog bejegyzésbe, hogy innentől legyen referencia annak akinek eszébe jut a kérdés.
Hirdessünk-e a saját márkanevünk kulcsszavaira PPC hirdetéssel akkor, amikor ott vagyunk az organikus találatok között?
A válasz egyértelmű IGEN. Miértek, hogyanok felsorolásszerűen (fontossági sorrend nélkül):
– Olcsó. Jó esetben nagyon (szemtelenül) olcsó. Hiszen fura az ha a céloldal nem releváns, valamint ha a saját brand nevedre keresgélők nem hoznak magas átkattintási arányt.
– Ami neked első helynek tűnik, az a hétköznapi felhasználónak akár a negyedik hely is lehet (sokan nem tudják a különbséget a fizetett és az organikus találatok között)
– A versenytársaid is fognak hirdetni a márkaveidre. Ez tuti.
– De ha ők azt hiszik hogy nem hirdetnek, akkor is hirdetnek (gondolj bele, egy bank hirdet mondjuk arra a szóra hogy bank, miközben a keresés az a te neved, és mellé hogy bank (Első Bank – például). Ilyenkor a te nevedre megjelenik az ő hirdetése is, pedig nem is adta meg a nevedet kulcsszóként.
– Nagyszerűen tesztelhető vele hogy mások hirdetnek-e a kulcsszavaidra. Ha az átlagos pozíció 1.00, akkor csak te vagy. De ha már 1.15, akkor az esetek 15%-ában nem sikerült a hirdetéseddel elöl lenni, vagyis valamelyk kombinációban rád hirdettek. Hogy milyen szóra? Egyszerű, Keywords »» See Search terms »» All. Vagyis egyben egy olcsó konkurrenciakutatás is.
– Növeli a kampány minőségi mutatóit, hatással van a többi kulcsszavad árára is (csökkenti)
– Egyszerű real-estate foglalás. Adott a tér ahol megjelennek a találatok, minél többet foglalsz el belőle, annál kevesebb marad a konkurrenciának. Tovább lehet csökkenteni a többiek terét azzal ha használod a sitelinkek lehetőségét, plusz nagyszerű eszköz még a Google Helyek intergráció, ahol a + jelre kattintva a hirdetésed kinyílik, és majdnem elfoglalja a teljes képernyőt.
– Ha a PPC TELJES költésének több ezer vagy több milliószorosát költöd a Brand-ed reklámozására, miért hagyod ott a keresőkben, hogy mások elvigyék a vásárlásokat?
– Affiliates – egyszerűen kiszorítanak a saját brand kulcsszavaidról. Tipikus példa az utazás, szálloda, ahol a viszonteladók agresszívan helyet foglalnak a te szavaidra is. Ha nem tudsz megjelenni, akkor rajta keresztül vásárolnak, a végeredmény ugyanaz, de a befolyó bevétel töredéke annak amit a közvetlen foglalásból kaphatnál.
– Kutatások szerint (Keresőmarketing Nap, Erica Schmidt prezentációja) azt mutatják, hogy ahol az organikus és a PPC találatok között IS előfordul a cég, ott magasabb a konverziós hajlandóság (bizalmat épít)
– Egy nagy cégnek nem egy, hanem több száz márkája, terméke van. Biztos hogy a brand névre (vagy Brand + egy másik kulcsszó, például Opel családi autó) a megfelelő aloldal is optimalizálva van, és az jön föl felülre? Ha nem, akkor a főoldal vajon választ ad egy ilyen keresésre, vagy a pontos megfeleltetésre szóló kulcsszó a PPC-ben, ahol a hirdetés pontosan válaszol a feltett keresésre?
A végére, akiktől ezek a válaszok származnak:
Katona Zsuzsa (Hírek Média), Vándor Eszter (Rebel Rouse), Sziebig Péter (Klikkmánia), Bánhegyi Csanád (Carnation), Bobály Mihály (JabJab), Bogár Péter (iProspect / Kirowski), Ordódi Balázs (MEC Magyarország)