Chrome OS

Tartalomjegyzék

Érdekes lesz a piac 2010-ben, amikor a Google megjelenik az ingyenes oprendszerével, a Chrome OS-el.

Elmondásuk szerint a célpiac a netbook-ok piaca lesz, vagyis most már másodjára céloztak meg olyan vasat, amelyek piaca dinamikusan nő, és hiány van használható operációs rendszerben. Elsőnek ugye ott volt az okos telefonok piaca, amelyre eddig nem született még használható és könnyű felület (kivéve talán az iPhone rendszerét, bár felhasználóként sokszor tapasztalom hogy az sem hiányosságok nélküli – bár felüdülés az előtte használt picipuha borzadályhoz képest). Most a célpiac a netbook-ok piaca.

Rengetegen beszélnek sokfélét, de az egyértelmű hogy aki a legtöbbet veszíthet ezen a dolgon az a Microsoft. Egy oprendszer amely feltehetően stabil és megbízható lesz, máris újdonságnak számít a Vista zilált működése mellett.

A picipuha nem volt hajlandó kommentálni a bejelentést, de Steve Ballmer természetesen elejtett pár megjegyzést a rivális leendő termékéről. Persze amit ő mond, azt vehetjük akár annak is, hogy az ellenkezője egyre valószínűbb. Gondoljunk csak arra amikor nyilvánosan kiröhögte az Apple termékét az iPhone-t, majd azóta is közröhej tárgya a video a YouTube-on.

Egy kicsit azonban a dolgok mögé tekintve:

Sokszor sokkal több is kiolvasható a Google bejelentésekből mint amit elsőre meglát a közönség. Ennek a bejelentésnek is vannak érdekes részei:

„However, the operating systems that browsers run on were designed in an era where there was no web.”

Vagyis: „Az oprendszerek amelyek alatt a böngészők futnak, még abban az érában lettek fejlesztve amikor nem volt web. „

Egy másik utalás az operációs rendszer felhasználásái módjára az, hogy ugyanúgy nevezték el mint a már bevezetett és egy ideje fejlesztgetett böngészőt, mindkettőnek Chrome a neve. (igaz, a netbook oprendszer nevéhez odabiggyesztették az OS-t a végére)

Szóval feltételezhetjük hogy ami készül, az egy olyan rendszer lesz, amely a netbook-ok kis teljesítményén elfut, nem kell neki végtelen tárhely, a net kiemelten fontos lesz, ott kezel majd mindent. Vagyis lesz egy feltételezhetően hasonló gondolatvilág mint az Android-nál. Az Android ott jelentett áttörést, hogy igazából erősen függ a nettől, ha valaki elveszti, megrongálja a készüléket, a következő szett megvásárlásával ott lehet folytatni az életet ahol abbahagytuk. Nem kell menteni, visszatölteni, stb (kis túlzással).

Képzeld el azt, hogy innentől nem probléma oprendszert váltani a gépen, mert nem kell adatokat, naptárat, címlistát, beállításokat, akármit migrálni az egyikről a másikra keservesen, hanem egyszerűen az új gépet bekapcsolva minden ott van. Hoppá.

(nekem tetszik a gondolat, mert most migráltam egyik gépről a másikra, és eltartott egy ideig amíg minden fut és a helyére került)

Csábító világ, de továbbra is ott van a kérdés. Azt látom hogy nekünk felhasználóknak miért lesz jó, de miért lesz jó ez a Google-nek?

Egyszerűnek tűnik a válasz (és innentől az én teóriám):

A Google eddig is a reklámból élt meg. Abból, hogy releváns találatokat és releváns hirdetéseket adott a felhasználóknak, tolakodás nélkül. Ennek lényege és sarrokköve a relevancia. De igazán releváns csak azzal tud a Google lenni, ha tudja hogy ki van egy keresés mögött (és itt a személy neve, címe nem érdekes, de a keresési és felhasználói múltja igen). Elég ha egy termékhez belépve netezik az ember, onnantól a Google jegyzi hogy mikre keresett, a találatokból mire kattintott, és ezt a tudást felhasználja a legközelebbi keresés találatainál. Ha van Gmail címed, akkor látja hogy miről levelezel, miről blogolsz (Feedburner), mit figyelsz meg (Alerts), a weboldalad mennyire látogatott (Analytics), mire hirdetsz (AdWords), milyen file-okat kezelsz (Docs), milyen helyeket nézel meg a térképen (Maps), az időbeosztásodat (Calendar), mit szeretsz olvasni (iGoogle, News), hová és mit írogatsz (Groups), milyen témák érdekelnek (YouTube). De már megadhatóak hirdetési preferenciák is, plusz sorba rakhatod a saját szájízed szerint a kereső találati eredményeit is, vagyis a sor még nem ért véget. Ehhez tedd hozzá, hogy látni fogja azt is hogy milyen progikat használsz, mit és mikor csinálsz (a neten és offline), ez már azért egy egészen teljes kép ugye?

És ehhez illő reklámokat kapsz majd (persze ha kéred csak akkor) amikor böngészel a neten, vagy keresgélsz a Google keresőben. De ha a reklám eltalálja azt amire vágysz, akkor kattintasz, ha kettintasz, akkor neki bevétele keletkezik. És ezért jó nekik.

Csak halkan jegyzem meg, ilyenkor kezdek el félni hogy még mindig komolyan veszik-e a híres Google mottót: „Don’t be evil.

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Data specialista

Oda vagy a számokért, a trendekért? A/B tesztek nélkül nem is tudsz élni? Medior Analytics specialista lehetsz csapatunkban!

Érdekel »

Legfrissebb cikkeink