Sokszor kapok ilyen kérdést. Legutóbb egy pár héttel ezelőtt.
A válaszom egyszerű: NEM.
Érdekes a témakör, mert az ügyes vállalkozó egyből beleérzi a válaszomba azt, hogy nem hiszek abban amit csinálok. Ha nem hinnék, akkor a saját (másik) vállalkozásomat nem hirdetném így.
Mégis. Mi az oka annak hogy így gondolkodom?
Egyszerű. Egy termék (vagy szolgáltatás) eladása soktényezős folyamat, ebben én csak egy vagyok azon láncszemek közül, amelyeknek stimmelni (és bírnia) kell a sikerhez.
Adott mondjuk egy termék, amelynek az árát a vállalkozó (az ügyfelem) megemeli. Sokkal kevesebb lesz az eladás, ezáltal a feltételezett jutalékom is. Van rá hatásom? Nincs.
Persze van olyan is amikor a termék ára nem változik, de a piacon más termékek árai igen. És ha a költségszintje az általam reklámozottabbnak magasabb, ő már nem tud csökkenti az áron. Kevesebb eladás, kevesebb jutalék. Van rá hatásom? Nincs.
Mondjuk hogy jó a termék, és jól be van árazva. Leendő vevő ír egy levelet, és nem kap rá választ 5 napig. Megveszi máshol. Van rá hatásom? Nincs.
De ugyanez amikor egy szolgáltató szervere ledől, és a szuper webshop azon döcög(ne). És mindezt persze a karácsonyi csúcsban, amikor az éves forgalom 50% pörögne pár nap alatt, viszont rendszergazda 1000km-es körzetben nincs. Van rá hatásom? Nincs.
Így, példákon keresztül máris érthetővé válik a dolog.
Persze van amikor be lehet építeni sikerhez kötött jutalékot, mondjuk azt, amikor egy meglevő account beállt kattintási árait ügyesen letornáznám, és a megspórolt pénz egy részét kérem. Ilyen ajánlatra csak akkor kerül sor, amikor kérik, hogy valamilyen teljesítményarányos részt is tegyek bele.
Legutóbb őszinte voltam (nem bíztak meg a feladattal), ugyanis elmondtam, hogy becsületesen szerintem havonta legalább 100.000 Ft-ot tudnék spórolni az ügyesebben beállított hirdetésekkel (vagy ugyanannyi pénzből többet tudnának hirdetni). De további 200 ezret is meg tudok spórolni, de ezzel a megrendelő már nem jár jól. Mondjuk olyan termékekre teszem át a súlyokat amelyek kevesebbért is konvertálnak (persze kisebb az ő profitja is), viszont megmarad a konverziók száma, és összességében olcsóbb lesz egy kattintás.
Vagyis a nyereségarányos jutalék – AKÁR – arra is kényszerítheti a szakembert, hogy NE mindig a megbízó érdekeit nézze, hanem inkább a sajátját.
Veszélyes pályára lép az a szolgáltató aki a saját rizikója mellé másokét is felvállalja.