Egy újabb önjelölt

A múltkor írtam az Online Reklámkampány Felügyeletről, máris egy újabb jelölt került a látókörbe. (halkan jegyzem meg, félek hogy gombamód szaporodni fognak ilyen és hasonló tudósok, akik szerint a kampányok nem folyamatos felügyeletet igényelnek, hanem egyszeri nagy okosságot, és onnantól majd jól elfutnak magukban).

A weboldal a szokásos 10 fold egy oldal 10 perc görgetés lefelé. Nagy piros betűkkel a tetején, miszerint AdWords hirdetés féláron! Yeeee.

És a példák is magukért beszélnek. Eddig az ügyfél az 1. kampány nevű kampányban 80 forintért hirdetett, de mi megmutattuk a tutit (és itt a kép a 2. kampány nevű kampányról, és fele annyiért jönnek a kattok innentől! (a rossz piros keretben, a jó zöldben, csak hogy egyértelmű legyen)

Persze egyből látszik az is, hogy ő annyira otthon van az AdWords-ben, hogy egy kampányon belül fut a Keresés és a Tartalom. Plusz az értékmérő nem a Konverziók száma, hanem a kattintások ára. És sorolhatnám. Jajj.

Media_httpjabjabblogc_jbont

Persze – szokás szerint – nekiugrik a szolgáltatóknak:

Tényleg vannak olyan szolgáltatók, (a nyelviskola tulajdonos ügyfelemet is felkereste egy ilyen mielőtt velünk kapcsolatba került volna) akik komoly akár havi 20-30 ezer forintos fenntartási díjat kérnek az efféle AdWords kampányok beállítása és állítólagos menedzselése után. Tapasztalataim alapján azt mondom, hogy ez az esetek túlnyomó részében mindössze az ügyfelek átverése. Az előző két példában említett ügyfél beállításait nem kellett folyamatosan módosítani, és ezért nem is kellett elkérni semmilyen további úgymond havi karbantartási díjat!

Tegyük rendbe ezeket a dolgokat egyszer és mindenkorra. Van kis ügyfél (és nem lebecsülendő a számuk és a bennük rejlő potenciál sem), akik havi 10-20-30 ezer forint költéssel, alapszinten hirdetgetnek, van összesen 1 vagy 2 kampányuk és  10 kulcsszó (és mindegyik Broad). Nekik ajánlom az AdWords szemináriumokat. Ott szakszerűen és szépen összeszedve megtanulhatják az AdWords hirdetési alapokat, és nem kell egyszeri optimalizáló cég. Különösen ajánlott azoknak, akik érdeklődnek a téma iránt, szeretnek tanulni, és a vállalkozásuk marketing tennivalóit élvezik.

Akik viszont úgy érzik, hogy

– inkább foglalkoznak azzal amihez jobban értenek (vagyis amiről az üzletük szól)

– nem szeretnének egy újabb, folyamatos önképzést igénylő témát felvenni a napi teendők közé

– hisznek abban hogy egy profi gyorsabban, hatékonyabban és ügyesebben dolgozik

– egy külsőd meglát olyan dolgokat is amiket belülről ő nem

– komolyabb marketing költésük van (havi 100e fölött)

Azoknak viszont a szeminárium mellett (nem baj ha képben vagy az ügyfél, mit várhat el és mit nem) egy szakmailag folyamatosan önmagát képző, referenciákkal rendelkező vállalkozót ajánlok. Nem kell szégyellősködni, a referencia nem csak azt jelenti hogy ember azt mondja hogy, tessék elkérni pár ügyfél nevét, címét, és felhívni, hogy mit gondolnak róla. Ha jókat mondanak, ajánlják, akkor szinbte biztos biztos több értéket fog teremteni mint amennyibe kerül.

De mielőtt ebbe belevágsz. Mennyi a te munkaórád belső költsége? Tudod pontosan? Vagy mondjuk mennyi önköltségen egy szakmai asszisztens ára? Biztosan tudod? Mert ehhez kell majd hasonlítani a külsős árait is. Számoljunk együtt erről is kicsit:

Mondjuk hogy embered keres havi 95 nettót. Ennek havi költsége cca 190 ezer forint. Egy munkahely létrehozása tapasztalatom szerint cca 500 ezer forint (asztal, számítógép, szék, a ráeső irodabérlet, stb). Ha ebből elkezdek nagyon durván kalkulálgatni, akkor nekem az jön ki, hogy alsó hangon is 2.000 Ft per óra egy asszisztens költsége (önköltség!). És akkor ugye neki ott van a szabadsága (beszállítónak ilyen nincs,) beteg lehet (beszállító nem), és sorolhatnám. Ha ezek után egy szakember havi 40 ezer forintot kér egy kampány folyamatos kezeléséért, és karbantartásáért, akkor ez – mondjuk – 20 óra asszisztensi munkával ér fel. Vagyis mégsem, hiszen az asszisztensed felhetetően 2-3-4-szer annyi időt fog ugyanazon munkára fordítani amit a szakembered. Mert ő egész nap ezt csinálja. Vagyis ha egy asszisztens napi 1 órónál többet kell ezzel töltsön, a külsős ember díja máris jobban megéri (és még nem számoltam az asszisztensed oktatási költségeivel, stb)

Innen lépj egyet, és számold át mindezt a saját költségeidre. Ha napi 30 percnél többet kell eltölts ezel, akkor már anyagilag megéri hogy külsőst foglalkoztass. Mert a te időd értékesebb annál mint hogvy ezzel molyolj naponta sokat.

Persze lehet érv az is, hogy nem kell minden nap a kampányokkal foglalkozni, nem is igényel annyi menedzsmentet. Javaslom nézz bele hogy milyen dinamikával változnak a keresések hónapról hónapra, napról napra (Google Insights for Search jó kezdésnek), és rájössz miről beszélek.  Plusz ugye az a sok sok újítás amit a Google odatett 2009-ben (és bizakodó vagyok 2010-re nézve, hogy a ritmus nem lassul majd).

És akkor nem beszéltünk az Etarget-ről. Mert ő is ott van, meg kéne tanulni, amit ott olcsóban és hatékonyabban lehet hirdetni, azt ott kell hirdetni, mindezt fejben tartani és folyamatosan nyitott szemmel netezni. Biztos te akarod kezelni a saját hirdetéseidet?

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: reddit
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

Legfrissebb cikkeink