Erről is írtam már, most egy újabb megközelítéssel próbálkozom.
Vajon mennyi a CPM (Cost-Per-Thousand – ezer megjelenés ára) mondjuk a televíziós hirdetésnek?
Gyorsan akartam árakat találni, de nem sikerült, szóval marad a becslés.
Csúcsidőben a kereskedelmi csatornák 2.500.000 Ft-os fél perces árával számolok. (és amint van pontosabb ár, azokkal helyesbítek)*
Vagyis tegyük fel, hogy az esti főműsoridőben 30 másodperc hirdetést leadnak, ez kerül 2.5 millió forintba, látják ezt félmillióan (18-54 éves korosztály). Vagyis a teljes nézőközönségre vetítve egy hirdetés CPM-je 5.000 Ft.
Természetesen még az FMCG termékek (Fast Moving Consumer Goods – napi fogyasztási cikkek) körében is ritka hogy mindenkihez szól a hirdetés. Gondoljunk például a sör reklámokra, azoknál a célcsoport ebből a fogyasztói körből a férfiak (CPM 10.000 Ft), vagy a mosópor reklámok, ott a célcsoport a nők (CPM 10.000 Ft). De ha kicsit elvonatkoztatunk, és azt mondjuk hogy az új autót vásárlók köre, lazán megeshet hogy a nézők maximum 10%-a az akinek anyagi helyzete megengedi hogy új autót vegyen… (CPM 50.000 Ft). Arról nem is beszéltünk, hogy a reklám elkészítése laza sok millió Ft.
Ugyanez a számolás mondjuk a keresőmarketing hirdetés esetén másképpen alakul. Vegyük először a CPM alapú árazást, portálokon megjelenik a hirdetéseket. Mivel releváns környezetben elhelyezett a hirdetés, így mindenképpen a keresgélők, olvasok nagyobb része (tegyük fel hogy 50%-a legalább) érdeklődik a téma iránt. Így a most elérhető 1.000 Ft-os CPM x 2 = 2.000 Ft mindenképpen olcsó befektetésnek tűnik. Erról nem is beszélve, hogy egyértelműen mérhető a reklám hatásfoka.
Vajon miért nem hirdet a McDonald’s a Google AdWords-ben? Egyetlen perc TV spot árából hónapokig ott lehetne a saláta szóra.
Vagy miért nem hirdet az Apple az ipod vagy mp3 lejátszó szavakra?
Miért nem hirdetnek a zenekiadók a zene letöltés szavakra?
Jön a kérdés – természetesen – hogy a PPC rendszerek mennyire alkalmasak vajon image hirdetésre? Erről is fogok írni.
Egy másik tétel a hasonlítás mondjuk a szakmai lapokhoz. Ott egyértelműen csak a célcsoporthoz szól a hirdetés. (bár ezer hiretés között kétlem hogy mindet elolvassák). De legyen. Alap mondjuk egy motoros újság. Hirdető motor tartozékokat és alkatrészeket árul. Hirdetést betesz, 1/1 laza 600.000 Ft-ért (plusz kreatív, de ezt hagyjuk). Lap példányszáma 30.000 (ritka magas), egy lapot olvas 1.5 ember. Vagyis a CPM esetünkben (ha mindenki elolvas minden hirdetést!) 13.300 Ft.
Ismét versenyképes az a bizonyos 1.000 Ft-os CPM, pontosan 13x…
*tudom hogy a kereskedelmi TV-k már jó ideje GRP alapú árazásra tértek át, így a nézettségtől függő az ár. Mégis, egy jó átlagot mondhatunk.