Happy Birthday AdWords!

Lemaradtunk az eseményről, ugyanis október 23-án volt 6 éves a Google AdWords programja.

Igen, 2000-ben indult, bár a mai rendszerhez képest teljesen más volt. Akkoriban CPM (1000 megjelenésenként meghatározott összeget kellett fizetni) alapú volt. Egy kereső találati oldalon (SERP) oldalon három hirdetés jelenhetett meg, a felsőért (1000 megjelenésenként!) 15, a másodikért 12, a harmadikért 10 dollárt kellett fizetni.

Természetesen a rendszer ügyetlen, ugyanis olyan szavakra mint “pornó”, arra tuti hogy olcsó egy ilyen hirdetés, de olyan szóra mondjuk hogy “fogaskerék-lehúzó” egyértelműen drága.

De legalább elkezdett megváltozni az addig (szerintem inkább technológia hiánya) bevett fizetett megjelenés (paid inclusion) modell, sőt, a pay per click (PPC) megkezdte világhódító útját.

Akkoriban az Overture egyértelműen verte a mezőnyt, sokkal kifinomultabb rendszere volt, melynek alapja a licit árazás volt. Így lehetővé vált a hirdetőknek, hogy egy kevésbé értékes “területe” a találati oldakon (SERP) kevesebb pénzért vegyenek meg, de megoldás arra is, hogy a kiemelten erős szavaknál (mondjuk “software” vagy “car“) a legtöbbet fizető vendégé legyen a legértékesebb felső pozíció.

A Google is átdolgozta a saját rendszerét, és második kiadásban 2002 február 20-án AdWords Select néven született újjá a rendszer. Itt már ők is beletették a licit megoldást. Sokan ezt a dátumot vélik a valódi AdWords születésnapnak.

Mindegy, Boldog szülinapot AdWords, még így megkésve is!

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: reddit
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

Legfrissebb cikkeink