Három kérdés négy szakértő #1 (hosszú, de megéri!)

Tartalomjegyzék

Kezdődjék hát a tánc!

1, Mit gondolsz, a Google meddig megy el abban, hogy a SEO munkát nehezítse, és a keresőben való hirdetésre rávegye a cégeket?

 

Bagi Zoltán:

Kérdezzük meg a dologról a Google-t!

Amikor indítunk a google.com-on egy „seo blog” tartalmú lekérést ne lepődjünk meg, ha Matt Cutts (a Google Webspam csoport vezetője) blogja lesz az első helyen. Ilyen értelemben messzire mentek, de Napjainkban a Google sokkal inkább a spammerek ellen küzd, mint a szabályait betartani igyekvő webmesterek ellen. Matt jómaga önszántából publikál seo tippeket a blogger társadalom számára. Bár a szóban forgó prezentációnak címzettje van, annak tartalma rendkívül jól alkalmazható bármely weboldal esetén.

Azonban ami ellen egyre inkább próbálnak fellépni az a spammolás (például: az automatikus tartalomgeneráló szoftverek) és ezzel szerintem minden rendben van.

Másrészről a keresőkben való hirdetők toborzása mindenképpen kulcsfontosságú, hiszen ez jelenti a direkt bevételt. Magam részéről úgy gondolom, hogy a Google jelenlegi keresőalgoritmusa ennek a toborzásnak nagy hatékonyságú támasza, gondoljunk csak az adott URL-en lévő tartalom korának fontosságára.

 

Horváth Ernő:

A Google első találati lapján (alapesetben) tíz hely van, volt és lesz. Tehát ezeket a helyeket valamivel meg kell tölteni, ha az adott szóból van tíznél több a weben, akkor mindenképpen meg kell jelenítenie őket. A Google alapvető érdeke, hogy minél relevánsabb találatokat tegyen ki erre a lapra, és valamilyen szisztéma szerint döntenie kell, hogy mi alapján teszi rangsorba az oldalakat.

A SEO-sok munkája pont abban nyilvánul meg, hogy egy oldalt megpróbálnak a Google számára értékesebbé tenni, ezáltal előrébb juttatni a keresőkben. Nem hinném, hogy a Google valaha is elkezdené büntetni azokat a SEO-sokat akik a Google szabályait betartva végzik az optimalizálást, mert miért büntetne egy olyan céget a Google, aki foglalkozik a saját weboldalával, még ha ezt külsősöknek adja ki.

Tehát nem hinném, hogy olyan korlátozásokat fog bevezetni, hogy a láthatóan külsős céggel jó pénzért keresőoptimalizált lapokat levenné az első tíz találat közül, arra hivatkozva, hogy azoknak azért nem ott a helye, mert mesterségesen befolyásolták az oldal jó pozícióját.

Amit viszont el tudok képzelni, és meg tudja nehezíteni bizonyos SEO-s emberek munkáját azok a következők:

– A Google helyesírási szakértő lesz, és a helytelenül beírt keresőszavakat kijavítva automatikusan, agresszívebb módon, mint most. Tehát az a technika, hogy valaki beírja, hogy jelzálog hitel és erre a szóra keresőoptimalizálunk azért, mert jóval kisebb versennyel állunk majd szemben, mind a jelzáloghitel szó esetén, de ettől függetlenül az emberek ötöde így keres és ezek a látogatók is fontosak lennánek nekünk nagyon meg lesz nehezítve. Tehát a SEO-s emberek rá lesznek kényszerítve arra, hogy a nehezebb ellenállás irányába menjenek.

– A Google még jobban fog figyelni a szabályok betartására, és emelkedő kizárásokkal próbálja csökkenteni a megrendelők bizalmát a SEO-s cégek iránt. Hiszen ha egypár oldalt kizárnak, akkor az emberek bizalmatlanok lesznek a SEO-s emberek iránt, beleértve azokat is, akik minden szabályt betartanak. (Őszintén én inkább már szeretné, hogy a Google megkezdje ezirányú tevékenységét és egy kicsit szétcsapna a hazai piacon is, felhívni a figyelmet arra, hogy a csalók kora lejárt)

– A nem releváns lapokról bejövő linkek értékének csökkentése. A saját bolgomra is naponta akár 10 olyan bejegyzés érkezik amelyikben a linkek kék kis pirulákat vagy éppen meztelen csajokat áruló/mutogató oldakra hivatkozik. Tehát sokkal értékesebbek lesznek a témába vágó lapokról bejövő linkek, mint a különböző típusú oldalakról bejövő linkek, melyek csak a hivatkozások számának szaporítása céljából jöttek létre.

Hasonló technikákat viszont szerintem a SEM esetében is bevethet, hiszen ott is szűrheti, hogy a helyesírásilag hibás szavakra ne lehessen licitálni. Ha jól belegondolunk, akkor a SEM esetében sincs sokkal több tér a Google oldalain, tehát vélhetően ott is szigorítani fog, bár ott sokkal jobban tudja ezt menedzselni, pl. a rossz hirdetések árának radikális emelésével. Amivel szintén azokat a cégeket védi, akik releváns hirdetést állítanak össze, és azért kellene többet fizetniük a hirdetésük megjelenésért, mert valaki magas áron szappant hirdet az autófényezés szóra!

SEO és SEM esetében is azt az utat látom, hogy a Google sokkal jobban meg fogja becsülni azokat az oldalakat, akik tényleg nyújtanak is valamit és nem csak ott vannak az első helyen! Tehát magának az oldalnak a „felhasználók szerinti értékelése” lesz a döntő. A kérdés csak az, hogy hogyan fogja tudni ezt a Google pontosan lemérni.

 

Longhand:

Nem tartom egymás riválisának a SEO munkát és PPC kampányokat, sőt a Google szemszögéből tekintve, egy hatékonyan működő PPC rendszerhez szüksége van keresőoptimalizált oldalakra. Azt feltételezem ezt a Google-nél is hasonlóan gondolják Későbbiekben kifejtem. (megjegyezném, itt ne csupán „keresőbarát” oldalakra gondoljunk, az kevés lenne).

A kérdésed oka feltehetően a Google „fizetett linkek” ellen indított offenzívája. Én nem az Adsense védelmét sejtem mögötte, inkább a legendássá vált és sikerük alapját jelentő PageRank – és rangsorolásnál linkeknek nagy hangsúlyt adó rendszer – védelmét, amelynek az elve és hatékonysága alapjaiban ellentétes a linkek pénzért való osztásával/szerzésével. Amennyiben a linkekkel való kereskedés tendenciája ugyanabban a mértékben tovább növekedne mint az utóbbi időszakok folyamán, az nemcsak a Google kereső sikerének a végét, de az arra szakosodott SEO cégeknek a végét is jelentheti könnyen, nem járna jól senki. Viszont tagadhatatlan, nagyobb konkurenciaharc esetén mindenképpen egy nélkülözhetetlen eszköz amit használnia kell egy SEO cégnek, mert az rangsorolás algoritmusának természete éppen az ami ezt generálja egy kiélezett versenyben és végül saját farkába harap a kígyó. Jó kérdés, hogy milyen sikerrel jár majd a Google a folyamat mérséklésében.

Továbbmenve, ha a Google a PPC hirdetések kivételes dominanciájára törekedne, lenne még egy-két lyuk az algon amit be kell tömni. Olyan dolgok amelyektől a domain kereskedelem virágzik:
– domain életkorának kiemelt szerepe rangsorolásban
– domain név szerepe rangsorolásban (kulcsszóval való teljes egyezés esetén fokozottan)
– domain kiterjesztések eltérő értékelése bizonyos esetekben

És visszatérve, hogy miért kell a SEO egy hatékony PPC rendszerhez? A keresőoptimalizálás nem csak az optimalizált oldal javára szolgál. Túl azon, hogy a kereső is könnyebben méri a relevanciát az optimalizált oldalak között, gondoljunk az automatizált PPC rendszerre is, amelyben igazán releváns hirdetések elhelyezéséhez szükség van egy jól belőtt oldalra is, amely SEO tekintetében nemcsak egyszerű kulcsszavas praktikákat jelent, hanem feltételez némi érzéket a Google által felhasznált technikákhoz úgy mint NLP, Latent Semantic Indexing, amelyek mind rangsorolásnál, mind hirdetések pozicionálásánál eszközölt dolgok már most is és egyre nagyobb mértékben idővel a folyamatos fejlesztések nyomán (ha nem roskad össze a rendszer a fizetett linkek alatt 🙂 ).

 

Berényi Konrád:

Nem gondolom – öszintén megmondom, eszembe se jutott -, hogy a Google SEO-t „nehezítő” lépéseinek ilyen célja lenne. Én alapvetően egyfajta passzív SEO-t tartok elfogadhatónak, és a Google lépései számomra ezt erősítik. Azaz nem cél „rágyúrni” bizonyos szavakra, hanem az a cél, hogy az oldal valódi tartalmát megmutatva a keresőkből érkező látogatók számát meg tudjuk növelni.

Szóval a Google szerintem nem a SEO-t nehezíti, hanem a SEO spam-et igyekszik kiszűrni, és valós találatokat akar adni. Ezen az úton pedig mindaddig elmegy, amig a technikai lehetőségek megengedik, hiszen pont azért lett a Google a „keresők Windows-a”, mert sokkal pontosabb, relevánsabb találatot tudott adni, mint az AltaVista, a Lycos, a Yahoo vagy akár a HotBot. Azaz pontosan az eredeti versenyelőnyének a megörzése miatt megy ezen az úton.

Persze ez azzal is jár, hogy akár kampányszeru megoldások esetén, akár bizonyos kiemelt szavaknál sokkal egyszerűbb és gyorsabb a PPC hirdetés.

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink