Három kérdés négy szakértő #2 (hosszú, de megéri!)

Tartalomjegyzék

2, Szerinted hogyan kell egészségesen végiggondolni a SEO és a SEM feladatokat egy cégnél?

 

Bagi Zoltán:

Az igazán hatékony online hirdetési mix megtervezése előtt szerintem érdemes tisztában lenni azzal, hogy a SEO és a SEM nem szinonima szavak. Sokkal inkább két külön ismereteket igénylő műfaj. A saját fogalomtáramban kizárólag az AdWords és rokon rendszerekben történő hirdetést jelent a SEM fogalma.

Tartós kínálat esetén legszerencsésebb esetben egy idővonalon specifikáljuk, mely időszakokban mely szavakra érkező látogatókat szeretnénk a célkeresztben látni. Következő lépésben eljön a döntés ideje, hogy milyen tölténnyel lőjünk. Ehhez ismernünk kell az adott kifejezésre vonatkoztatható verseny nehézségeit. Amennyiben a célcsoport adott időtávon belül még elérhetők optimalizálással, akkor azt érdemese bevetni. Minél szezonálisabb a nyújtott kínálatunk és rövid a lövésig visszamaradt idő, annál inkább indokolttá válik mondjuk az AdWords használata.

Természetesen az előző bekezdésben általam felsorolt 2 faktor mellett van több fontos tényező is, amelyek közül talán a különböző termékek értékesítésével potenciálisan elérhető profit a legfontosabb. A fejősteheneinket és sztár termékeinket egyaránt érdemes mindkét módon megtámogatni.

És akkor még a keretrendszert alkotó online marketing költségkeretet még ki is hagytuk a gondolatmenetből. Ha arra a kérdésre kellene válaszolnom, melyik a költséghatékonyabb, egészen biztosan sűrű fejvakargatásba kezdenék, és csóválnám a fejemet erősen. Termékfüggő szerintem.

Horváth Ernő:

Ez egy nagyon nehéz kérdés, főleg azért mert minden cég más, és minden cégnek a célja is más! (Persze valahol minden cég célja a saját profitjának a növelése, tehát annyira nem is különbözőek a cégek 🙂 ) Vannak szolgáltatással és vannak kereskedelemmel foglalkozó cégek, míg a kereskedelemmel foglalkozó cégek könnyen ki tudják terjeszteni a határiakat akár az egész ország területére, addig mondjuk egy szépszégszalon nem valószínű, hogy vendégeket fog fogadni az ország másik részéből.

Megítélésem szerint ha egy cég már tudja, hogy neki szüksége van arra, hogy a keresőkben jó helyen szerepeljen az már egy olyan plusszt jelent a többi céghez képest, ami önmagában is nyereségnövelő tud lenni, feltéve, hogy kihasználja a cég A lehetőséget. A legnagyobb probléma ma Magyarországon az, hogy a vállalkozások többsége nem is gondolkodik azon, hogy ilyen módon is tudná növeli a forgalmát vagy a bevételét, és ezt a helyzetet kellene inkább kezelni. Magát a szemléletet kellene jobben elterjeszteni, hogy az Internet nem csak szórakozásra jó, hanem potenciális ügyfelek tömegének szerzésére is. Persze az elmúlt egy évben nagyon sokat javult a helyzet, de még mindig jóval le vagyunk maradva Nyugat-Európától.

Nem akarok eltérni az eredeti kérdéstől nagyon, ezért inkább megpróbálok mostmár arra válaszolni. A SEO-t vegyük úgy, hogy egy általános ismertséget szolgáltat a cégnek. Ez körülbelül olyan, mint egy forgalmas helyen boltot nyitni. Ha már megvan a bolt, akkor előbb-utóbb aki arra jár be fog nézni (aki arra a szóra keres az eltalál hozzánk is).

A SEO-val biztosítható az, hogy aki tájékozódik, az adott témában, vagy konkrét termékre keres, az eltaláljon hozzánk. A SEO egy általános megnyugtató látogatószámot és tud biztosítani nekünk. A nagy számok törvénye alapján például meg tudjuk mondani, hogy átlagosan naponta 200 ember néz meg minket a neten, és találkozik nevünkkel, szolgáltatásainkkal, stb. Tudjuk, hogy ebből mondjuk naponta tíz új megkeresés lesz, tehát a jó forgalomnak megvan az alapja.

Mire jó akkor a SEM??? Hogy a boltos példánál maradjunk vannak akciók, friss áruk, termékpaletta bővülés stb. 1000 okunk van arra, hogy hallassuk a hangukat, most azonnal, a lehető legtöbb ember számára, akit érdekelhetnek az új termékek, az akciók! Ekkor nyilvánvalóan az a célunk, hogy már ma ott legyünk a potenciális vásárlóink szeme előtt a kínálatunkkal. Egy keresőoptimalizálás mire beérik az hónapok kérdése, de egy új termékre célzottan hirdetést leadni akár öt perc. Egy két hetes akcióra szintén nem lehet keresőoptimalizálni, mert mire a keresők első lapján lennénk, már véget is ért az akció. A SEM nagy előnye a SEO-val szemben, hogy hatékonysága sokkal jobban függ a kreativitásunktól (vagy éppen a keresőmarketing specialista tapasztalatától), mivel a keresőmarketing hirdetés szövegét nekünk van lehetőségünk összeállítani. A keresőmarketinggel nem csak a keresőkben van lehetőségünk megjelenni, hanem több száz, ezer hazai oldalon is, tehát megtalálhatunk vele olyan potenciális ügyfeleket is, akik nem is keresnek minket, csak éppen egy cikk mellett megjelent a hirdetésünk, amely mondjuk pont a cikkben tárgyalt új terméket hirdeti. Azt hiszem ennél nagyon nem is kell jobb reklám.

Összefoglalom tehát a nyerő SEO/SEM stratégiát:

SEO: A témakörben legkeresettebb 5-10 kulcsszóra az első oldalon megjelenni, hogy aki célzottan tudja, hogy mit szeretne az könnyen eltaláljon hozzánk, folyamatos magas látogatószám biztosítása az oldalon, a konkurencia potenciáljának csökkentése. Esetleg megpróbálni pl. a webáruházban megjelenő összes termékre jó pozícióban lenni.

SEM: Kampányszerű megjelenés időben vagy térben korlátozva, az aktuális akcióhoz, áruhoz kapcsolódó leghatékonyabb hirdetés. Szinte korlátlan számú oldalt lehet bevonni a kampányba, olyan személyek is megcélozhatóak, akik nem is tudják, hogy nekik erre van szükségük. Kipróbálhatjuk könnyen olcsón és gyorsan, hogy mire vevők az emberek.

A keresőmarketing és a keresőoptimalizálás egymással nem helyettesíthető marketing tevékenységek! A keresőmarketing és a keresőoptimalizálás egymást kiegészítve képes csak igazából a maximális hatékonyság elérésére, a kettő tevékenység olyannyira összefügg, hogy az egyik kampány eredménye hasznos információkkal tud szolgálni a másik kampány hatékonyságának a növelése érdekében.

 

Longhand:

Előszöris a kettő közötti különbségről: keresőoptimalizálás sokkal hosszabb távra eltervezett munkát igényel összeségében nézve, akármely kapcsolódó tevékenységét tekintjük. Változtatások eredményei lassabban érvényesülnek és csak hosszabb távon lehet igazán eredményes. PPC kampányok ezzel szemben sokkal dinamikusabb, gyorsabb, könnyebben alkalmazható eszközök látogatók szerzésére.

Fentiek alapján a SEO alaposabb átgondolást igényel már az elején weboldalak tervezésekor – készítésekor, kiemelten egy átfogó konkurenciaelemzéssel kezdve.(konkurensek weboldalai történetének áttekintése, kulcsszavak felmérése nagyon alaposan …) Legoptimálisabb esetben már a domain regisztrációja előtt kezdődik a SEO, megkönnyíti a munkát, nehezebb menet közben rátérni.

Keresőmarketing könnyebben korrigálható és változtatható, fontos segítség lehet, rutinos gyorsan jól dönteni tudó embereknek való munka, legyen egy ilyen csapat mindig a közelben vagy házon belül.

 

Berényi Konrád:

A SEO hosszútávú dolog, elsősorban arra szolgál, hogy a weboldal látható, megtalálható legyen az interneten – folyamatosan. Azaz a létező tartalmainkat meg kell tudni pontosan mutatni. A SEO így egyrészt programozói munka, másrészt olyan folyamatos odafigyelést igénylő marketing feladat, ami egyrészt az eredmények folyamatos elemzéséből, másrészt a releváns partnerlinkek kialakításából, harmadrészt a folyamatosan friss tartalmak menedzseléséből áll.

A SEM, azaz a keresőmarketing ezzel szemben hirdetés: előre eltervezett módon történő eseti vagy folyamatos megjelenés keresőkben (vagy máshol). Így egyértelműen marketing feladat, a konkrét marketing célok megvalósításának az egyik eszköze, pont úgy, mint a hagyományos online reklám, a tévé vagy rádió hirdetés, a print megjelenések.

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Data specialista

Oda vagy a számokért, a trendekért? A/B tesztek nélkül nem is tudsz élni? Medior Analytics specialista lehetsz csapatunkban!

Érdekel »

Legfrissebb cikkeink