Keresőmarketing szakmai szótár

Tartalomjegyzék

Régóta rágódom rajta, de mivel úgy tűnik soha nem lesz készen, teljes és pontos, ezért gondoltam közkiccsé teszek egy szakmai szótárat / fogalmi magyarázattot, és az olvasókkal együtt megpróbálok belőle egy korrekt, használható és naprakész dolgot faragni. Ehhez várok korrekciókat, és szócikk javaslatokat. Fontos hogy szeretném elkerülni a „bikkfanyelvet”, vagyis az olyan megfogalmazásokat amelyet a végén a megfogalmazó sem ért. Inkább legyen 95%-os pontosságú a meghatározás, de legyen értelmezhető, megjegyezhető. Az aktuális verziót letölthetővé teszem (és alkalomadtán frissítem) az oldalamon, itt:

Keresőmarketing szakmai szótár

A másik fontos dolog, hogy cél a keresőmarketing alapfogalmak listázása, de nem cél a webes szakmai fogalmak teljeskörű kifejtése. Vagyis nem akarom elmesélni a DNS technológiákat, AJAX trükköket, de szeretnék PPC és SEO alapfogalmakat (momentán egyébként SEO-s szakemberek, jó lenne arról az oldalról is kicsit kipofozni a listát, egyelőre eléggé hiányos).

Ha szócikket javasolsz, akkor írdd le a meghatározást is! Ja, és még valami. Ez is egy nagyon régi projektem, szeretnék egy Keresőmarketing wiki-t összedobni. A céloldal a www.searchenginemarketing.hu oldal lesz, Mediawiki alapokon. Szerkesztőket, és wiki-vel kapcsolatos tudást keresek, cserébe felületet tudok ajánlani a kész oldalon.

Szóval akkor, a

Keresőmarketing szótár

Keresőmarketing – Search Engine Marketing (rövidítve: SEM)
Összefoglaló fogalom. Minden olyan keresőrendszerekhez köthető online tevékenység, amely egy adott weboldal hasznos forgalmának növelésére szolgál. Beletartozik a Keresőoptimalizálás is, valamint a Fizetett Hirdetések (melyet szintén Keresőmarketingnek neveznek)


Keresőoptimalizálás – Search Engine Optimization (rövidítve: SEO)
Egy weboldal keresőkben való helyezésének javítása az organikus találatok között.
Weboldalak hasznos forgalmának növelése organikus találatokon keresztül.

 

PPC – Pay-Per-Click, vagyis kattintásonkénti fizetés
Egyike a fizetett hirdetések licitálási módszereinek a keresőmarketing rendszerekben. Lényege hogy a megjelenésekért nem kell fizetni, csak a kattintásokért.

 

SERP – Search Engine Result Page – Kereső találati oldal
A keresőkben a találati oldal.

 

Google AdWords
Egyike a legismertebb keresőmarketing rendszereknek. A Google tulajdonú rendszer jelenleg a legösszetettebb és legismertebb PPC rendszer.

 

Etarget
Keresőmarketing rendszer. Jelen van az alábbi országokban:
Magyarország, Csehország, Szlovákia, Románia, Bulgária, Horvátország, Lengyelország, Ausztria.

 

Tartalmi Hálózat – Content Network
A Google AdWords rendszerében a hirdetések megjelenhetnek a kereső találati oldalán (SERP), valamint weboldalakon. A weboldalak lehetnek Google saját tulajdonú oldalak (például a Gmail.com ingyenes levelezőrendszer, vagy a YouTube.com), valamint a Google AdSense programba belépő weboldalak bármelyike.

 

Click-Through – átkattintás (rövidítve: CT)
Amikor egy érdeklődő kattint egy hirdetésre, és ezzel eljut a hirdető által megadott weboldalra.

 

Cost Per Click – Egy kattintás ára (rövidítve: CPC)
A keresőmarketing rendszerek árazási modellje arra épül, hogy a megjelenésért nem, a kattintásért fizetnek a hirdetők. Ezért fontos mutató az egy kattintásra jutó költség.

 

Cost per Thousand – Ezer megjelenés ára (rövidítve: CPM)
A megjelenésalapú árazás is egyike a keresőmarketing rendszerekben elérhető árazási módszereknek. Ennek lényege hogy a kattintásokért nem, hanem 1.000 megjelenésenként kell fizetni.

 

Kampány – Campaign
A Google AdWords rendszerében kampányonként rendezhetőek a különböző reklámkampányok egy accounton belül. A Campaign nem feltétlenül egy kampányt jelent, lehetséges egy termék reklámkampányát sok, a Google rendszere szerinti Campaign-be rendezni.

 
Reklámcsoport – Ad Group

A Google AdWords rendszerében a kampányokban egy vagy több reklámcsoport van. A reklámcsoport egy adott kulcsszó készlet, és a hozzájuk tartozó hirdetési szövegek egysége. (A Kampány, reklámcsoport elrendezést elkezdték más rendszerek is alkalmazni)

 

Impression – Megjelenés (rövidítve: Impr.)
Azt mutatja, hogy az adott hirdetés hányszor jelent meg. Portálok még ma is áraznak megjelenés vagy időalapon. Másik neve: Ad View

 

Minőségi Pontszám – Quality Score (rövidítve: QS)A Google AdWords rendszerében alkalmazott minősítési módszer. Kulcsszóhoz kötött mutató, amely az aktuális maximum licittel megszorozva megadja a hirdetések sorrendjét meghatározó Ad Rank-et. Értéke 1-10-ig terjed, számításakor a rendszer figyelembe veszi az adott kulcsszó átkattintási arányát (CTR), a kulcsszó relevanciáját, valamint a Landing Page minőségi mutatóit, a letöltés sebességét, valamint egyéb, nem ismert faktorokat.

 

Maximum licit – Maximum bid
A Google AdWords rendszerében megadott licit. Az aktuális kattintási ár ezzel egyező, vagy ennél kevesebb lehet csak (több nem).

Ad Rank
A Google AdWords rendszerében a sorrendet meghatározó mutató. A Maximum licit (Maximum Bid) és a Minőségi Pontszám (Quality Score) szorzata.

 

First Page Bid – Első oldalon való megjelenéshez szükséges minimum licit
A Google AdWords rendszerében használt mutató. Az első találati oldalon megjelenő hirdetések közé való bekerüléshez szükséges minimum licit érték.

 

Kulcsszó – Keyword
A keresőmarketing alapja. A kulcsszó lehet kifejezés is (egynél több szót tartalmazó keresési szóláncot is kulcsszónak hívhatunk).

 

Landing Page – Céloldal
Az az oldal amelyre a látogató érkezik a hirdetésre való kattintás következményeképpen.


Látható URL
A hirdetés szövege alatt megjelenő cím, amelynek a domain szintjén egyeznie kell az eredeti címmel, viszont utána tetszőleges szöveget is tartalmazhat (például: www.domain.hu/tetszoleges)

 

Konverzió
Egy előre meghatározott cselekedet az oldalon. Lehet vásárlás, hírlevélre feliratkozás, vagy egy kulcsfontosságú oldal megtekintése (pld. elérhetőségek oldal)

 

Konverziókövetés
A keresőmarketing rendszerek egy, a weboldalon megfelelő helyen elhelyezett kóddal képesek követni, hogy mely kulcsszóra/hirdetésre kattintva érkezett az a látogató, aki egy előre meghatározott cselekvéssort végigvisz, konvertál (megnéz egy oldalt, feliratkozik, vásárol, stb). A Konverziókövetéssel optimalizálható egy keresőmarketing kampány az értékes látogatókra, az egy konverzióra eső költség számításával.

 

Dinamikus kulcsszó beillesztésTechnika, amellyel a felhasználó általi keresés beilleszthető a hirdetés szövegébe. Amennyiben a keresés túl hosszú, abban az esetben a rendszer a megadott „tartalék” kifejezést illeszti be. Szintaktikája:
{KeyWord:kulcsszó}

 

Google  Analytics
A Google ingyenes forgalom elemző szolgáltatása.
Online felületen érhető el. A rendszer által generált kód, a weboldalon való elhelyezésével működik.

 

Bounce Rate
A Google Analytics által mért mutató. Azt mutatja, hogy az összes látogató közül hányan voltak akik a weboldalra érkezve egyből kiléptek, további aloldalak meglátogatása nélkül. Nem függ az oldalon töltött időtől, viszont függ a megtekintett oldalak számától.

Kulcsszó megfeleltetésA keresőmarketing rendszerek módszere arra, hogy hogyan párosítsák a keresést, és a hirdetők által megadott kulcsszavakat. Négyféle megfeleltetés létezik: Broad, Phrase, Exact és Negative

 

Broad Match – Általános egyezés
A hirdetés megjelenik minden olyan esetben amikor a keresésben előfordul a megadott kulcsszó (függetlenül attól hogy hány további szó szerepel még az adott keresésben) Jelölése: kulcsszó (jelek nélkül)

 

Phrase Match – kifejezés egyezés
A hirdetés megjelenik minden olyan esetben amikor a keresésben előfordul(nak) a megadott kulcsszavak (de ha egynél több szó szerepel a megadott kifejezésben, akkor mindkettőnek elő kell fordulnia a keresésben) Jelölése: „kulcsszó” (idézőjelben)

 

Exact Match – pontos egyezésA hirdetés megjelenik abban az esetben ha a keresés pontosan ugyanaz mint a megadott kulcsszó/kifejezés. Nme jelenik meg ha kevesebb vagy több szó szerepel mint a megadott kifejezés, de akkor sem ha változik a szórend. Jelölése: [kulcsszó] (szögletes zárójelben)

 

Negative Match – negatív egyezésA hirdetés nem jelenik meg ha a keresésben szerepel a negatív kulcsszó. A negatív kulcsszó megfeleltetése lehet Broad, Phrase és Exact is.
Jelölése: -kulcsszó (mínusz jellel a szó előtt)

 

Impression Share (rövidítve: IS)
Százalékos mutatószám, megmutatja, hogy az összes lehetséges megjelenési lehetőségből mennyinél volt ott a hirdetés. Értéke 0-100%-ig terjed.

 


Lost Impression Share (rövidítve: Lost IS)
Százalékos mutatószám, megmutatja, hogy az összes lehetséges megjelenési lehetőségből mennyit vesztett el a hirdetés.

Értéke 0-100%-ig terjed.

 

Lost Impression Share (budget) (rövidítve: Lost IS (budget))
Százalékos mutatószám, megmutatja, hogy az összes lehetséges megjelenési lehetőségből mennyit vesztett el a hirdetés a költési beálítások miatt. Értéke 0-100%-ig terjed.

 

Lost Impression Share (Rank) (rövidítve: Lost IS (rank))
Százalékos mutatószám, megmutatja, hogy az összes lehetséges megjelenési lehetőségből mennyit vesztett el a hirdetés a minőségi mutatók miatt. Értéke 0-100%-ig terjed.

 

Exact Match Impression Share (rövidítve: Exact Match IS)
Százalékos mutatószám, megmutatja, hogy az összes lehetséges megjelenési lehetőségből mennyi történt úgy, hogy a keresés és a hirdetéshez megadott kulcsszó / kifejezés pontosan egyezett.
Értéke 0-100%-ig terjed.

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink