Kié a kód?

Tartalomjegyzék

Érdekes kérdés, de mégis fel kell tennem. Kié a kód? Kié a weboldal?

A történetet ismét az élet hozta. Egy ügyfelem egy ismert honlapkészítő céggel készíttette el az oldalát. Szerette volna a kezdeti lépések után keresőmarketinggel megtámogatni az új termékeit, és kért ajánlatot erre is a honlapot készítő cégtől. Drágának találta, keresgélt, és eljutott hozzám.

Az első eredmények biztatóak voltak, kicsit finomítgatva a kampányokat a negyedik hónaptól már nagyon szépen termelnek neki bevételt. Kértem tőle, hogy kapjak admin hozzáférést az Analytics accounthoz hogy összeköthessem az AdWords accounttal, valamint hogy szépen beállítgassam a konverziókat, egy-két apróságot amit mérni szeretnék.

És vártam…

Lassan, de kiderült, a weboldalt készítő cég (és ez megszokott, nem első helyen látom) már helyezett el Analytics kódot az oldalban, csak erről elfelejtettek szólni a megbízónak (de ugye a forrásban ott a kód, egyszerű kideríteni), viszont nem hajlandóak admin hozzáférést adni, mert minden ügyfelüket egy accountban mérnek, és akkor én is látnám az összes accountot ha kapnék admin jogokat.

HOPPÁ. Első megdöbbenés, hogy ilyen van. Amatőr hozzáállás, és még ők akarnak AdWords szolgáltatást adni…

A második megdöbbenés az volt, amikor közölték az ügyfelemmel, hogy NEM hajlandóak egy új Analytics kódot betenni az oldalba, sem pedig AdWords konverziós kódokat.

Ez a tudatlan arrogancia olyan magas szintje, amin csak felháborodni tudok, de mégis, felvet egy pár kérdést.

Kié a kód? Kifizette az ügyfél a weboldal programozását, de mégis, a copyright ott az oldal alján (az ő nevükre).

Kié a weboldal? De mégis, kié?

Tudom, és ismerem a szerzői jogok ide vonatkozó passzusait, reklámügynökségi múltamból megtapasztalhattam azt is, hogy egy kampány amit egy ügynökség gyártott, nem megy át automatikusan a megbízó tulajdonába, a szerzői jogok miatt azt meg lehet venni, de mert egy kampányban használnak egy kreatívot, az még nem az övéké. Ezt tudtad? Mondjuk hogy adott esetben ha erre nem figyelsz oda, akkor a neked gyártott logo sem igazán a tied, te csak a használati jogokat vetted meg. Nem viheted el máshoz hogy folytassa, változtasson rajta, csak akkor ha erre szerződtél.

(ezt akkor tanultam meg amikor a szerzői jogok nagy harcosa a Picipuha akart egy kampány kreatívot máshoz vinni, de nem volt kedfvük még a megbízási díjat sem kifizetni. Persze mivel befogadott számláról volt szó, és 90 napja lejárt, egy egyszerű felszámolási eljárási kérelem sokat dobott a fizetési hajlandóságukon – régi történet, még az elmúlt évezredben volt szerencsém végigszenvedni azt amíg egy nagy fizetni nem akar…

Nos, visszatérve a történethez, igencsak érdekes vetületei vannak a dolognak.

Folytassuk mondjuk azzal, amikor egy ügynökség elkészít sok munkával egy AdWords kampányt, majd a hirdető szeretne fizetés nélkül távozni (sajna ez is volt már a praxisomban, ott a cél az volt hoghy szakértő rakja össze a kampányt, és utána léc). Ráadásul ha az ügynökség korrekten rakja össze a dolgokat (tehát neki az Ügyfélközponton keresztül van hozzáférése amit a megrendelő bármely pillanatban egyszerűen visszavonhat), akkor esélye sincs az igazát valamilyen kényszerítő eszközön keresztül érvényesíteni (mondjuk leállítja a kampányt, vagy ilyesmi).

Talán ezért alakult az ki, hogy az ügynökségek megpróbálják a kezdeti, legmunkásabb időszakot beárazni. Hiszen ha valaki egy hónapot marad, és elmegy, akkor egészen komolyan veszteséges egy ilyen megbízás. Van aki kampányfelállítási díjat kér előre, van aki beárazza, kifizetteti és utána kreditként „lelakható” 3-4-5-6 hónap alatt (vagyis ha elmegy a megbízó, akkor nem veszteséggel zárja az ügynökség a feladatot – én ennek a megoldásnak vagyok híve).

De van olyan is aki egyszerűen nem adja oda az account belépőjét, megtartja (és nem MCC-n keresztül kezeli). Ez az én etikai mércémen már kimeríti a visszaélés fogalmát, de azon túl hogy nem praktikus, nem elegáns, de legalább nem is etikus.

Szóval visszatérve az eredeti problémához, piti és csaló módzsernek érzem azt, hogy ha nem velük hirdet az ügyfél, akkor visszautasítják a kód megváltoztatását, és nem adják oda (saját butaságuk miatt nem tudják) odaadni az Analytics mérésekhez való hozzáférést. De mégis, kié a kód, az adat? Mondjuk az Analytics adat? Mi jogon mér olyat amire nem kapott engedéylt, és mi jogon nem adja meg a lehetőséget a tőle független mérésre?

Kéne valami szakjogász a témában, ha van ilyen, szívesen elbeszélgetnék vele kicsit. Kérdéseim vannak, válaszaim alig.

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink