Nagyon könnyű, és elég sok problémát okoz amikor a két fogalmat összekeverik.
Az, hogy valami komplex, abból nem szükségszerűen következik hogy bonyolult. Sőt, igazából sem az egyszerű, sem az összetett és sokrétű dolgoknak sem kell bonyolultnak lennie. De sokan azzá teszik. Még az egyszerű dolgokat is.
Hosszú az út az egyszerűig.
Állítólag (nagyon régen a főiskolai tanárom mondta ezt a történetet), valamilyen mérnöki társulás (egyesület, alapítvány?) szlogenje volt a fenti egy sor. És igen, hosszú az út odáig.
Néha egyszerűbb csak úgy odatolni valamit a másik elé, és kérni hogy bogozza ki. Vagy egyszerű összetolni valamit ész és stratégia nélkül egy kampányhoz, és rábízni az ügynökségre, hogy dolgozzon ebből.
(rendszerint amikor az ilyen összehányt valamit szépen letisztázom, és visszaadom átolvasásra, ellenőrzésre, akkor a készítőjét már nem érdekli annyira hogy valóban átnézze)
Az a baj (és egyben szerencse is), hogy aki egy aprósággal így gondolkodik, az a nagy dolgokban is pontosan ennyire trehány.
Ahol figyelnek a részletekre, átgondolják és egy kész anyagot adnak ki a kezükből, ott tapasztalatom szerint könnyebben tudunk együtt dolgozni. Amikor bele kell tenni az energiát egy brief-be, akkor az ott a megbízó fejében is helyére kerül hogy mit akar. Ha csak egy egysoros a feladat kiosztása, akkor ott egy folyamatosan változó pályán kell majd focizni, és ez magában rejti a rengeteg dráma helyzetet is, ami viszont kikészíti azokat, akik szeretnek jól és alaposan dolgozni.
Ma már nem ugrom és indulok, amikor kapok egy telefonhívást, hogy akkor azonnal találkozzunk, nagy biznisz van, és kéne azonnal egy PPC szakember. Az ilyenből általában az lesz, hogy dolgozunk együtt másfél hétig, de közben annyi minden megváltozik, sőt az eredmények sem jönnek (igaz, odáig még nem jut el ennyi idő alatt, hogy a konverziós kód beépüljön az oldalba), szóval csak káosz brigád lesz belőle.
Sokkal jobb olyan megbízóval együtt dolgozni, aki gondolkodik mielőtt beszél. Leírja, mielőtt felhív. És végiggondolja, ad időt a feladatra, és a végén segít közösen gondolkodni. Nem várja hogy a cége egyéb problémáit is én oldjam meg.
Hosszú az út az egyszerűig.
De aki megjárta ezt az utat, ott minden más. Például egygy eszköz amely 400 oldalas műszaki és használati útmutató nélkül is működik, nem kell hozzá szakértelem mégis használható egyből. Mondjuk egy iPod vagy egy iPad ilyen. Sok (tíz vagy száz)ezer óra agyalás és egyszerűsítés előzte meg, és amit kiadtak a kezükből, hirtelen piacképessé tette azt az ötletet, amelyet egy másik cég egy évtized alatt nem tudott még be sem indítani.
Vagyis nem (vagy nem csak) az ötlet, hanem a megvalósítás is fontos.
És akkor vissza a címhez. Egy számítógép komplex, de nem kell hogy bonyolult legyen. Egy Windows általában (a W8-at nem ismerem) első pillanatban megmutatta hogy ki az úr a házban, minden bonyolult lett tőle. A Mac-el valahogy ennek az ellenkezője az élményem. Ez is komplex, de nem bonyolult. Ami kicsit haladóbb szint, arra megvolt a tanulási görbém, de soha nem éreztem hogy elsajátíthatatlan. A Win-nel már feladtam, ennyi nem akarok többé olyan gépet a kezembe venni. (követhetetlen, hogy minden újabb verzióban máshol lehet egy beállítást megtalálni, vagy saját magával sem kompatibilis a rendszer)
És miért szar az ami szar? Ugyan nagyszerű mérnöki teljesítmény van mögötte, de nem a felhasználó köré lett kialakítva az egész, hanem a pénz köré. Az első pillanatban már a születésekor bele volt kódolva hogy mi lesz belőle. Bill Gates a vas és a felhasználók közé akart kerülni, hogy kikerülhetetlen legyen, a piaca együtt nőjön a gépek számával.
Ezzel szemben az Apple más szeretett volna., Egy szerethető, a felhasználóhoz szabott, emberi valamit, ami nem csak működik, de szép és praktikus is. Átszövi az egészet valami plusz. Adtak időt arra maguknak, hogy a dolgok egyszerűek legyenek. A csomagolás, a UI, a szoftver, a kiegészítő eszközök, stb.
Ugyaníg el fog válni egymástól az üzleti életben (és ha jól figyelsz észreveszed) akik a pénzt szeretnék, és ez az egyetlen cél, azoknál egy csomó dolog felesleges macera, nem kell, nem foglalkoznak vele, (vagy éppen nem írnak, nem adnak tisztességes brief-et az ügynökségüknek), és vannak azok, akik nem csak a termékeiket, de a gondolataikat is tisztán, és rendezetten tartják.
Tudnak egyszerűen is gondolkodni. És a bonyolult nem opció, maximum komplex dolgok lesznek körülöttük, de bonyolultak soha.
Azt hiszem tudom kik a nyerő versenyzők.