Egy kis szakanyag gondolatébresztőnek hétvégére (úgyis rossz idő lesz, vagy ha jó, akkor meg azért 🙂
A címet nem fordítottam le magyarra, mert magyarul erősen félreérthető jelentése is van 🙁
Egyes* szolgáltatásokhoz kétféleképpen is lehet AdWords kampányt készíteni.
Első, a lusta megoldás:
Készítünk egy pár hirdetést, kiválasztjuk a legjobb kulcsszavakat, és licitálunk ezerrel. Kényelmes megoldás.
A második, a LONG TAIL stratégia:
Messze elkerüljük a legjobban pörgő kulcsszavakat, Sőt, olyan szavakat keresünk amelyekre lehetőség szerint nincs verseny, ezzel nincs felfelé mutató licit spirál sem. Például az Amazon nagyszerűen használhatná.
Valahogy így néz ki a dolog: (példa!)
– könyv, könyvesbolt, online könyvesbolt – ezekre NEM licitálok
– Kurt Vonnegut, Breakfast of champions, – ezekre igen.
Vagy ha tegyük fel a bolt mobiltelefon alkatrészeket árul:
– mobil, mobil alkatrész – ezekre nem
– HS-78W – erre igen.
És ezzel a stratégiával el lehet csípni azokat, akik már túl vannak a válogatáson. Tudják mit akarnak, most éppen a vásárlási feltételeket, kiszállítás költségeit vagy a döntés előtt állnak 2-3 cucc között válogatnak, és már csak olvasói véleményeket nézegetnek. Ők majdnem biztos vevők, főleg ha a hirdetés szövege ütős.
Hátránya a történetnek az igen melós account felépítés. Egy nagyobb bolt (mondjuk 10.000 cikk) bevitele akár hónapokig is eltarthat. Viszont onnantól ezerrel hozza a vevőket!
*Egy fontos dolgot szeretnék még hozzáfűzni a fentiekhez. Van egy csomó vállalkozás, ahol ezt a startégiát NEM lehet alkalmazni! Sőt, azt hiszem ők vannak többen. Hiszen például szükséges erős support a megbízó oldaláról (mert nem fogok berögzíteni 10.000 cikket név szerint 3 féle verzióban per cikk…)
Viszont ha összeáll a nyerő csapat*, akkor ütős lehet.
*Nyerő csapat:
1, Jó ügyfél
2, Ügyes és nem lusta szakember
3, Ezzel a stratégiával hirdethető termék (vagy szolgáltatás, bolt, stb)
És hogy miért long tail? Ezért:
Az Y tengely a keresések száma egy adott kulcsszóra, az X tengely pedig a kulcsszavak száma.
Az általános kulcsszavakra ott van a rengeteg keresés (HEAD), viszont számottevő mennyiség azon keresések száma is amit a sok-sok egyéb kulcsszó ad (TAIL). CSak egyenként kevés, együtt sok.
És ugyanazon eredményt (vagy akár jobbat) is elérhetünk, igaz, kell hozzá a sok munka.
Utólagos bejegyzés: A bejegyzésem kísértetiesen összecsengett Chris Anderson könyvének hazai bejelentésével.
Semmi szándékosság nincs benne. Én momentán egy kulcsszó stratégiát írtam le, a könyv – szerintem – a long tale ezernyi más aspektusáról beszél. Mindenesetre azt hiszem beszerzem.
Zseniális a promo-ja, szakmai szempontokból is érdemes megnézni.