Jó ideje érik már bennem egy bejegyzés erről a témáról.
Sok ügyfélnél fordult már elő, hogy kérték, hogy ne hirdessünk éjszaka, vagy karácsonykor, esetleg hosszú hétvégén. Mert akkor az emberek úgyis mást csinálnak.
De az is előfordult, hogy azt kérték, hogy hirdessünk a munkaidő órái alatt, vagy hideg téli napokon, mert akkor meg olyan sokan neteznek.
És ez teljesen logikus gondolkodás a … klasszikus tömegmédiára. Vagy igaz ez akkor, ha valaki van annyira téjékozatlan, hogy idő alapon vásárol elhelyezést valamilyen oldalon (tudod, egy hónap címoldal alsó széle közepe, vagy ilyesmi). Mert ez esetben persze, ugyanazért a pénzért többen látják a hirdetést, szuper.
Annak az óriásplakátnak is magasabb az ára amelyik frekventált helyen van (belváros, mondjuk jól látható helyen, nem a forgalommal szemben), vagy jól belőhető a célközönsége (pld. reptérre vezető út mentén).
Nyáron, jobban megéri egy nagy forgalmú, százezreket megmozgató koncertsorozatot szponzorálni, mint mondjuk egy kis vidéki eseményt.
De vesézzük ki mi történik a PPC világban mindezalatt.
Ott az egyik látogató szinte soha nem találkozik a reklámok megtekintése közben egy másik látogatóval. Vagyis minden találkozás egyedi. (nem egy reklám megy ki százezreknek, millióknak, hanem mindenki a saját reklámját kapja meg). Így az eredménye is teljesen független attól, hogy azon a napon, azon az oldalon hányan voltak még ugyanott, hányan látták ugyanazt a reklámot, hirdetést, stb.
Mivel a PPC hirdetések ára függ attól (is), hogy mekkora a verseny az adott megjelenésért, ezért megeshet, hogy kevésbé frekventált idősávban, vagy kevésbé pörgős időszakokban olcsóbb egy kattintás, ergo jobb ott hirdetni. Vagyis itt NINCS PRIMETIME (nem értelmezhető).
(a YouTube másképpen közelít, szerintük ott MINDEN PRIMETIME – ez is egy nézőpont)
Ugyanígy, önmagában értelmezhetetlen az a kérés, hogy a keresőben az első helyen szeretne valaki lenni. Hiszen az első hely értelemszerűen (nem feltételenül, de sokszor igen) drágább. Lehet hogy kettővel hátrébb 3x annyi megjelenést és 3x annyi kattintást lehet megvásárolni ugyanazon pénzből, és ez jobb megtérülést eredményez.
Vagyis buta kérés azt kérni PPC-ben, hogy legyen ott csúcsidőben, legyen ott az első helyen, vagy legyen ott ekkor vagy akkor.
Szerintem legyen ott a hirdetés akkor, amikor a legjobb eredményeket hozza, a leghatékonyabb.
És nem kell kizárni érzések alapján a hosszú hétvégét, hanem inkább arra kell játszani, hogy a piac nagy része ugyanúgy (bután) gondolkodik, vagyis nem hirdet, így kisebb a zaj, – akár – jobb megtérüléssel is futtatható ilyenkor a hirdetés.
Maximum kisebb a volumen.
A volumen az egyetlen ami változtathat ezen a képleten. Mert amíg a meghatározott költés bőven elég a megjelenésekhez, addig érdemes szűkíteni, koncentrálni azon helyekre ahol jobb az ROI (vagy az ár, vagy más mutató).
De vannak olyan hirdetők akiknek problémát okoz a rendelkezésre álló inventory mérete (a célzás miatt mondjuk, vagy attól, mert komoly, brutális összegeket költ). Ilyenkor érdemes kitölteni a rendelkezésre álló teret, minden olyan lehetőséget, ahol még megéri.
De könyörgöm, felejtsük már el azt a buta gondolatot, hogy a mass media-hoz hasonlítjuk a PPC-t! Itt minden egy kicsit másképpen működik. NE szabott büdzsé legyen, hanem számoljunk megtérülést (amennyiben mérhető az eredmény persze). És legyen az a brief, hogy adott keretek, sarokszámok mentén a költés nyitott, amíg megtérülő a befeketés, addig ne legyen felső határ. (maximum ha a cég saját korlátaiba ütközik: raktárkészlet, kapacitás, finanszírozási igény, vagy valami más megfontolás)
Ez itt valahogy egy másik dimenzió. Meg kell tanulni ebben (is) gondolkodni.