Pár évvel ezelőtt (konkrétan 2007 nyarán), csináltam egy tesztet, és megnéztem, hogy a Google Analytics szerint a felhasználók hány százaléka jött budapesti címről. Akkor ezeket a számokat kaptam:
(ez a kép elveszett a Posterous migrálás közben, bocsánat a nevükben is)
Azon szolgáltatóknál, ahol a Budapestről indított netezés magasabb mint 40%, ott feltételezem hogy a szolgáltató nem adja át a kiosztott IP címek adatbázisát a Google-nek, és onnantól minden tűlük indított látogatást budapestinek mér a rendszer. Persze tuti van olyan akinek csak Budapesten van hálózata, de ők nem biztos hogy felkerülnének a listára, hiszen közel 1 millió látogató eredményeit sűrítem egy táblázatba, látogatószám alapján sorbarakva.
2007-ben a UPC, Fibernet és az Enternet „bukott” meg a vizsgán, náluk voltak elképzelhetetlenül magas budapesti arányok. Nézzük akkor meg ugyanezt most:
És igen! A UPC most átment, fibernet is, az enternet meg lekerült az top10-ből (de 100% körüli eredményt hozott, vagyis bukta, ők még mindig nem adnak át IP cím geo adatbázist.
Persze akik átadnak, ők sem pontosakat mondanak, hanem nagyvárosok köré gyűjtik a netezőket, például a UPC valahogy így:
Nagy bukta azonban a mobilnet. A Vodafone, Pannon (Telenor, tudom) és a T-mobile egyike sem ad más infót, aki mobil netezik, az mindenki Budapesten van (vagy nem igazak az adatok).
Érdekes, amint ez nem Magyarország, hanem mondjuk külföld, akkor máris működik a dolog:
Mivel Magyarországon komoly számmal neteznek emberek mobil eszközökkel / hozzáféréssel /GSM alapú nettel, ez biza minden alkalommal odatesz a geotargeting funkciónak.
Csak egy kekeckedő kérdés. Ugye 100m-es pontossággal tudják a mobilos cégek a felhasználó pozícióját? (kicsivel jobban mint a vonalas netnél, főleg a dinamikus kiosztású IP címekkel). Akkor?
Feltételezem ez olyan értékes információ, hogy szeretnék megtartani maguknak, és profitálni belőle. Hajrá. Nagyon várom már a Google AdWords szofisztikáltságú hirdetési rendszereket mobil felhasználók célzására! 🙂