Minden ügyfél olyan reklámot kap amilyet megérdemel

Jó régen, reklámügynökségen dolgoztam, és a főnököm mondása volt az amit a címben leírtam. És valóban, a megbízó az esetek nagy többségében predesztinálja a kampány sikerét azzal ahogyan és amit kér. Ha a fogatlan túlsúlyos unokahugát kötelező volt szerepeltetni a reklámban, akkor az olyan is lett. Vagy ha irreálisakat kért (terítsük le az országot 300 óriásplakáttal – ekkor a megszokott útvonalai mentén kapta meg a plakátokat, és örült), vagy ha mondjuk nem engedte az ügynökség szakértelmét kibontakozni, és ránk erőltetett egy agybeteg koncepciót.

Ezzel szemben az az ügyfél, aki szakértelmet vett (és nem szakmunkát), megfelelő légkörben inspirációt és nem panacsokat adott, annak elképesztően jó kampányai készültek.

És akkor az élethelyzet:

EU-s forrásokból kampányt megpályáztató állami cég. A nyertes ügynökség (ki nyer egy reklámtendert? na, egy PR ügynökség) megbíz egy alvállalkozót a komplett feladattal, aki megbíz minket a PPC résszel. (ez már önmagában is vicc, így lesznek az arányok olyanok amilyenek, amikor az összes díj rátevődik, akkor laza 500 vagy akár 1.000 Ft CPC árak is kijönnek abból, ami valójában 50 Ft volt)

És akkor jön a feladat: 3.000 CT vásárlása (!) 300.000 Ft-ból, munkadíjjal.

Igen, ez a feladat. De ha ez kell, ilyet is tudunk, bár enyhe gyomortájéki ideg, hogy ennek nem lesz jó vége. Mert persze, tudunk ilyet, de aki egy kicsit is ismeri a szakmát, az tudja, ha CT-t kell vásárolni olcsón, abból jó nem fog kisülni. Mert ha sikerül is, valamikor úgyis ki fog derülni, hogy a vásárolt forgalom minősége gyenge, ha az egyetlen minőségi mutató a CPC, akkor ott alapjaiban hibás a történet. Főleg akkor, ha később ebből azért folyamatos munkát is várunk (amely csak akkor fog megtörténni, ha nem rossz minőségű, olcsóbb forgalmat, hanem jobb, értékesebb látogatókat hozó forgalmat vásárolunk, ez esetben azonban agyonvágtuk a megbízási díjunkat.

Persze lehet agyalni, hogy vajon mi az a téma, ahol nem lehet 50 Ft-ból egy CT-t venni, és akkor is, 3.000 CT az még csak 150 rugó, vagyis jut is, marad is. (és akkor arról ne is beszéljünk, hogy egy katt ár függ olyan tényezőktől is mint a céloldal letöltési sebessége, relevanciája, az átkattintási arány, és egyéb relevancia tényezők – fene tudja pontosan milyen mixben)

De mint említettem, a megbízó ügynökség megbízó ügynöksége is benne van a képben, és ők kértek változtatást, konkrétan kicsivel több CT-t. Mondjuk a dupláját. Vagyis a képlet: vásárolj 6.000 CT-t 300 ezerből munkadíjjal. Vagyis ha sikerül 30-40 Ft között tartani az árat (ismerve a témát, nehéz lesz), akkor marad még egy kis lé a munkadíjra. De ha nem, akkor az is megeshet, hogy ráfizetéssel fogunk dolgozni. (50 Ft x 6.000 Ct = 300.000 Ft.)

Mi ilyenkor a megoldás? 

a, Nem vállaljuk el.  Ez lenne a legjobb, de már elköteleztük magunkat, és becsületből akár nulla forinton is meg kell csinálni. Megbízót nem hagyunk cserben. 

b, Elvállaljuk. Ott a rizikó, hogy a kampány eredményeit egy hozzáértő később átnézi, és a rossz minőségű forgalom miatt (analytics-ben feketén-fehéren látszani fog) a kampány negatív szakmai értékelést fog kapni. De enélkül is rosszul esik az, hogy olyan munkára kényszerülünk, amelyet szakmailag másik oldalról én is kifogásolnék (olcsó kattokat venni).

c, Megcsináljuk, reménykedünk a folyamatos későbbi megbízásban, most nulla profittal, becsülettel mégis végigcsináljuk, az ügyfél kapja a legjobbat alapon, még akkor is ha ez nekünk csak munkát jelent és bevételt semmit. A jöbőben hátha meggyőzhető az ügyfél, hogy ennél azért többre, jobbra van szüksége. És még így is jobban jár ha velünk csináltatja, mint ha megbíz egy kezdőt, akit nem érdekel az egész, nincs szakmai vesztenivalója, hanem betolja jó kis MFA oldalakra, parkolt domain-eken futtatja, és keres rajta valami kis pénzt.

Te mit döntenél egy ilyen helyzetben?

És visszatérve a felütéshez: Az ügyfél ebben az esetben valóban olyan kampányt kap amilyet megérdemel. Lehet hogy a rutintalanságuk is gátja hogy jól határozzák meg a feladatot, bármi ok lehet, sajnos a végeredmény attól még változatlan. Ilyen árazási modellel szinte kizárt hogy becsületes, szakmailag korrekt és megbízható beszálítótól jó minőségű munkát kapjon.

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink