A Google-nek van egy új találmánya. Egy újabb kulcsszó megfeleltetés, úgy hívják, tágabb kulcsszó megfeleltetés.
Angolul Automatic Match.
Megjelent egy csomó accountban (én még nem láttam), és aki észrevette az kiléphetett belőle. Mert igen, nem opt-in, hanem opt-out.
Szakemberek szerint az Automatic Match kerülendő.
Egy cikk egészen odáig ment, hogy egy érdekes analógiát írt le hozzá kapcsolódóan:
Mit gondolnál a Visa-ról (hitelkártya), ha bevezetne egy opt-out (leiratkozni lehet, de alapállapotban bekapcsolva) szolgáltatást, amely megnézné a hitelkártyád fennmaradó kredit limitjét, és azoknál akik még nem költötték el, automatikusan elköltené. Olyan termékeket és szolgáltatásokat venne amelyek valószínűsíthetőek az eddigi vásárlások alapján.
Nézzük meg hogyan működik:
“Automatic matching shows your ads on relevant search queries not already captured by your keywords. It works by analyzing the content of the landing pages, ads, and keywords in your ad group. It then shows your ads on search queries relevant to this information. The system will continually monitor your performance on these queries and adjust its matches accordingly. Automatic matching aims to show your ads only on queries that yield a high clickthrough rate (CTR) and a cost-per-click (CPC) comparable to or lower than your ad group’s current average CPC. This way, your ads receive additional targeted traffic at a similar cost to your current traffic. Automatic matching won’t allow your spend to exceed your budget, and it also won’t affect the traffic you’re currently receiving. In addition, automatic matching will have no impact if your campaigns already capture the majority of relevant traffic.”
Zanzásítva: Releváns helyeken jeleníti meg a hirdetéseket, amelyekhez nem jut el a megjelölt kulcsszavak segítségével. A Landing Page valamint hirdetés és a kulcsszavak analízisével feleltet meg a rendszer.
Folyamatosan elemzi az eredményeket, csak a magas átkattintási arányú és megfelelő CPC-vel rendelkező helyekre helyezi el a hirdetést. Ezzel a hirdetés plusz forgalmat kap.
Van ezzel valóban egy pár probléma.
Például hogy a rendszer megpróbál helyettem gondolkodni. Nem hiszem el hogy intelligensebb. Ha egy szót nem tettem be, akkor annak oka van. Vagy nem jutott eszembe, vagy eszembe jutott és okkal nem tettem be. Most akkor honnan tudja a rendszer hogy melyik? Nem tudja. Feltételezi hogy elfelejtettem…
Opt-out nem a megfelelő stratégia – bár a legjövedelmezőbb … a Google számára. Lenyomják a torkunkon, ha kell ha nem. És aki észreveszi, kiveheti, de mi van azokkal akik nem tudják ez micsoda, és nem tudják hogyan kell kivenni?
Ha el akarnák kerülni azt a vádat (és ne feledjük a céges mottót: Don’t be evil) hogy egy olyat vezetnek be ami nekik jobb mint nekünk, akkor választhatóvá kéne tenni, és nem alapból bejelöltté.
De ugye ott van a Domain ads, ahol kiveheted (ha tudod hogy ki akarod venni), Content Network bid (ami alapból nincs bejelölve, pedig annak kéne lennie), és sorolhatnám. Vagyis van egy komoly múltja annak (és persze profit oka is), hogy ezek nem választhatóak, csak simán olyan beállításban érkeztek hogy kevesen állítsák át onnan ami a Google-nek a legjobb.
Ha valakinek nem fogy el a napi költési limitje, annak oka van. De ha kevesebb a pénz mint e megjelenési lehetőségek (és ez az ami valószínű), akkor inkább szűkítem az ügyfeleim megjelenéseit azokra a szavakra amelyek konvertálnak, amelyek Exact Match megfeleltetéssel jelentetik meg a hirdetéseket, stb. Vagyis a munkám a pontosabb célzás felé halad, ami éppen ellentéte még a Broad Match-nek is. Nem hogy tovább szélesítsem a megjelenések skáláját.
Olyan mintha a Google számára a napi limit elköltése fontosabb és erősebb szempont lenne mint a relevancia.
Ha kilépek belőle, és nem engedem az Automatic Match szolgáltatást futni, hatását azonban ekkor is érezni fogjuk. Igen, te is, én is, mindenki. Ugyanis a sok munkával elkészített sokezer kulcsszóval működő (long tail) kampányoknak hirtelen versenytársa akad. Nem a szemfüles (de lusta) konkurrencia, hanem a Google maga. Ugyanis olyan helyekre is be fogja „tuszkolni” mások hirdetését ahol eddig nem volt versenytárs (tipikusan jellemző terlület a hosszú, összetett kulcsszavakat használó long tail), és ezzel emeli az ott használható minimum CPC-t.
Rengeteg érv van ellene, kevés mellette. Lehet hogy kéne vennem Google részvényeket, és én is megszeretném? 😉