Mindig ez a fránya számolás. Egy csomó időt elvesz, és szinte kivétel nélkül nyugalom megzavarására alkalmas eredményt hoz. Most is:
Azt kezdtem el számolgatni, hogy vajon milyen hatással van egy Long Tail kulcsszólistával dolgozó ügyfelemnél a Modified Broad Match mások általi használata az ő általa fizetett árakra.
Elsőként, a Modified Broad Match bevezetésével lehetséges kicsit szűkíteni a Broad Match innentől valójában Extended Broad Match megfeleltetését. A hivatalos példa szerint is eléggé távoli kifejezésekre is megjelenteti a rendszer a hirdetést a „sima” Broad megfeleltetéssel:
Hiszen ha valaki arra keres hogy reggeli receptek, akkor én aki hirdetek a főzőtanfolyam kifejezésre, nem biztos hogy jól járok ha neki is megjelenik a hirdetésem…
De ugyanígy, ha a reggeli +receptek kifejezést választottam, akkor nekem nem jó ha megjelenek a kínai receptek keresésre.
A lényeg azonban nem ez. A Broad megfeleltetést az okos hirdető „halászatra” használja, ezen keresztül keresi ki a kizáró szavakat, valamint azon kapcsolódó, vagy bővített kifejezéseket amelyekre az emberek keresnek, és érdemes rá hirdetni. És minél pontosabb az egyezés a megadott szó és a keresés között, annál magasabb a relevancia, amely mint tudjuk a Minőségi Pontszámot meghatározó egyik tényező.
És persze vannak az óvatos versenyzők, akiknek nincs sem kedve, se ideje, sem pénze hogy bíbelődjenek a Broad megfeleltetéssel, azok eddig a Phrase és az Exact megfeleltetést választották. EDDIG. Ugyanis megnyílt egy kiskapu, és a Modified Broad megfeleltetéssel még halászhatnak, de kisebb kockázattal mint a (Extended) Broad megfeleltetéssel.
A szándék persze egyértelmű. Ne hirdessen mindenki a prime kulcsszavakra (hitel, autó, biztosítás, karácsony), tessék okosan a még ki nem használt területekre elmenni, és ott olcsóbban kattintásokat vásárolni. Csökken a népszerű szavakra nehezedő nyomás (amikor egy szóra van 70 hirdető, és összesen 11 hely ahol megjelenhetnek – a végeredmény sok sok kiábrándult hirdető), és magasabb lesz a bevétel a middle és a long tail területen is. Hogyan? Ez itt a baj, hogy a régi, okos, és sokat költő, long tail-re koncentráló hirdetők kontójára megy a dolog:
Vegyünk egy ügyes hirdetőt, aki már nem arra hirdet hogy nyomtató, de nem is arra hogy tintasugaras nyomtató, hanem arra hogy Canon Pixma IP 4850 tintasugaras nyomtató. És bizony, eddig erre a keresésre egyedül volt (tegyük fel, csak a példa kedvéért, de ha nem jó a példa, akkor tessék azt választani helyette, hogy E728-454G50MN, erre tuti hogy csak egy hirdető lesz)
De most az eddig bizonytalan hirdetők (vérszemet kapva a Modified Broad lehetőségeitől) elkezdenek hirdetni arra hogy +canon +tintasugaras +nyomtató. És biza megjelennek az eddig egyedüli hirdetés mögött. Igen, mögötte, mert aki arra hirdet hogy Canon Pixma IP 4850 tintasugaras nyomtató, és a céloldalon ezt találja a rendszer, ott tuti magasabb a QS mint a másik, friss megjelenőnél.
De tegyük fel, hogy az új megjelenő QS-ja sem rossz, legyen mondjuk 7. De a régi hirdetőé 10 (a 8-as és 9-es QS-okat elvitte a cica, olyan ritka a rendszerben, nem értem miért). Aki eddig hűségesen tolta long tail kulcssavakkal, az eddig (verseny híján) a minimum first page bid-et fizette amely a kulcsszóhoz tartozott (10-es esetében ez 2Ft, 9-es QS mellett 6, 8-asnál 8 Ft.). Az új hirdető nem akar nagyot licitálni, az ő licitje 12 Ft (minimum first page bid QS=7 esetén 10 Ft). Az Ad Rank-je ezzel a kettő szorzata, vagy 7 x 12 = 84. A régi hirdető innentől már nem a minimum licitet, hanem a mögötte jövő Ad Rank-je / saját QS árat fizeti, amely a számolásom szerint 84 / 10, vagyis 8.40 Ft.
Hát erről van szó. Hirtelen a 2 Ft helyett huss, és ott a 8.40.-
Vagyis amikor a Google a Modified Broad Match beálításra ösztönzi az embereket (főleg azokat akik nem mentek eddig Broad felé), akkor elkezdni feltöltenia a long tail kereséseket is, ezzel jelentősen megnövelve az ottaniak költéseit (vagyis inkább a költést nem, de a CPC árat igen). Ráadásul a drasztikus áremelkedés akkor is fennáll, ha az új belépő nem 7-es, hanem mondjuk 4-es QS-t produkál, még akkor is 4,80 lesz a CPC az eddig 2 Ft helyett…