Névválasztás az internet korában

Régebben mennyivel egyszerűbb dolgok volt a cégeknek, amikor nevet kellett választaniuk!

Hiszen összesen annyi volt a követelmény, hogy megjegyezhető legyen, és ne legyen túl hosszú (akkoriban a cégtáblákra a címfestő betűnként árazott). Bezzeg ma, mennyi mindenre oda kell figyelni a cégnév választásakor?!

Akkor sorban szempontok szerint (fontossági sorrend nélkül, inkább ebben a sorrendben jutnak a dolgok az eszembe)

– nem baj ha a kiválasztott név angol és egyéb nyelveken is kimondható (nem kell értelmesnek lenni, csak gondolj arra hogy Flickr, Sony, stb) Vagyis az Ökörnyál és társa nem jó ötlet.

– az sem baj, ha nincsenek benne ékezetes karakterek, hiszen ugyan bejegyezhető azzal is domain név, de régi böngészőkben krikszkrasz lesz belőle a böngésző címsorában (valamint a böngészőben a kedvencek között amikor valaki szeretne visszajönni (Milyen érdekes, a második bekezdésnél tartok, és máris itt vagyunk a domain neveknél). Ráadásul angol billentyűzettel elég nehéz lesz begépelni. Az ékezetes karakterek maradjanak meg backup domain névnek, ha mégis ékezetes lesz a cég neve (nem jó az ha regelsz egy nevet, és az ékezet nélkülit meg a versenytárs levédi, és magára mutat). Az ékezetes cégnév további hátránya hogy könnyen félreérthető verziókat eredményez. Gondoljunk a fogaz.hu domain névre… (itt külön érdekesség, hogy ugyan lefoglalták a főgáz.hu domain-t, de még nem voltak képesek a fogaz.hu-ra átirányítani. (érdekesség, a főgáz.hu valójában így néz ki egy régebbi böngészőben: xn--fgz-fla27c.hu

– nem baj ha nem túl hosszú a név, de túl rövidek már foglaltak .

– A választásnál legyen szempont az, hogy mennyire általános maga a név. Egy utazási irodának nagyszerű név az Exotic Travel, de nem az internet világában. Mindkét szóra egyszerű hirdetni, ráadásul levédetni is nehéz (érdeems utánaolvasni az American Airlines históriának). Vagyis le lehet védetni egy nevet, az AdWords-ben nem tud majd a versenytárs erre a szóra licitálni, de csak akkor ha olyan a név…

– Az általános névnek van egy másik hátránya is. Tegyük fel hogy hőlégballon utazási cég a Zeppelin nevet választója. Vajon mennyire lesz könnyű (vagy inkább nehéz) előrekerülni olyan versenytársak között mint a Led Zeppelin és Ferdinand von Zeppelin? Az ilyen nevet inkább valaki olyan válassza, aki NEM akar látható lenni a neten (mondjuk egy szellemcég, vagy ha tényleg rejtőzni akarsz a neten). Ez utóbbi esetben keresztelkedj ár Petőfi Sándorra (Arany János sem rossz 😉 ) és máris tuti senki nem fog rád találni (sem a cégedre)

– Ciki, ha az választott név hasonlít egy másikra, főleg ha arra a cégre éppen sokan rá akarnák borítani az asztalt. Vagyis mostanában ne nevezz el céget scinet vagy ilfero névre. De ugyanígy nem jó az emron név sem 🙂

– Végig kell nézni, hogy szabad-e a választott cég neve a twitteren, facebook-on,  blogszolgáltatókon, gmail-ben, és még ezernyi egyéb helyen

Ugye? Nem is olyan egyszerű, hanem inkább összetett feladat. Lehet hogy ennek is lesz egyszer szolgáltatói piaca, hiszen pénzben kifejezthető hogy mennyivel olcsóbb egy szót optimalizálni, hirdetni mint egy másikat, mennyi pénz és energia bevezetni egy domain-t ahelyett hiogy megveszel egy jó régen bejegyzett nevet… Jut eszembe, vállalok ilyen szolgáltatást (és ugyanitt SEO szakszolgáltatót keresek a SEO rész költségeinek számolásához) 🙂 De tény, hogy egy jó név sokmilliós tétellel csökkentheti a jövőbeli kiadásaidat, míg egy rossz választás bizony sokba kerül (többe mintha valakit megfizetnél hogy néze meg az összes szempontot, más akkor is ha a szolgáltatás sokszázezer forint)

Biztos van még ezernyi szempont amit figyelembe kell venni, segíts, írdd meg, és ha oda érdemes beveszem a listába. Legalább lesz egy komplett anyag erről is valahol 🙂

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: reddit
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

Legfrissebb cikkeink