Quality Score

Tartalomjegyzék

A minőségi pontszám (Quality Score) az AdWords rendszer talán leginnovatívabb része. És mint ilyen, nem egyszerű, pedig annak kéne lennie. A QS jelentősége abban rejlik, hogy ez a „kulcs” a jobb helyezések és az olcsóbb hirdetések felé. De hogyan is? (Az alábbiakban megpróbáltam egy csokorba szedni minden fontos információt a Minőségi Pontszámmal kapcsolatosan)

Azért, hogy maximálják a rendszerből származó bevételt, valamint hogy igazságos legyen a licitálás és a verseny a kereső találati oldalain, ezért a Google a fix árazás helyett bevezette a liciteket, és a minőségi pontszámot.

A licit valójában maximum licit, meghatározza hogy maximum mennyit vagyunk hajlandóak egy kattintásért fizetni. De ez nem egyezik azzal, hogy valójában mennyibe kerül.

A megjelenések sorrendjét NEM a licit nagysága, hanem az un. Ad Rank határozza meg, amely a QS és a Maximum licit szorzata.

A Minőségi Pontszám több tényező együttes hatását is magában hordozza, ezek közül:

– Az adott kulcsszó átkattintási aránya (CTR)

– Relevancia

– Landing Page (az oldal letöltési sebessége)

valahogyan ilyen arányokkal:

Media_httpjabjabblogc_cecjd

Hogy a relevancia mit jelent, és hogyan számolandó? Ne kérdezzétek, nem tudom, ez egyike a Google által homályosan megfogalmazott dolgoknak, nem ismerem a faktorokat, a miként és hogyanokat…

A kattintásért fizetendő összeghez is köze van a Minőségi pontszámnak, mégpedig egészen furmányos módon: A mögöttted jövő Ad Rank-je osztva a te Minőségi pontszámoddal (vagyis benne van a mögötted jövő maximum licitje és a QS-ja is a számolásban!) Aki ebből ügyesen kalkulál, az rájön, hogy a saját minőségi pontszám csökkentheti a kattintások árát.

Ugye, ezek alapján már érthető hogy a Google ügynökségeknek szóló blogjában is külön sorozatot szenteltek neki. Akkor a minőségi pontszámról a továbbiakban felsorolás szerűen tények:

– A minőségi pontszám mindig egy kulcsszóhoz tartozik. Függetlenül attól hogy az a szó milyen megfeleltetésben szerepel az adott reklámcsoportban (vagyis ha broad-ban és exact-ban is szerepel, akkor a két minőségi pontszám azonos)

– A magasabb helyezés nem változtat a Minőségi Pontszámon. A jobb pozíció ugyan magasabb átkattintási arányokat hozhat, de ezt a rendszer kiegyenlíti/normalizálja/kompenzálja az egyes pozíciókhoz tartozó átkattintási arány különbségekkel.

– A konverziós aránynak nincs köze a QS-hoz.

– A Landing Page legfrisebb meglátogatott állapotát számolja a rendszer a QS megállapításakor, vagyis ha a múltban volt lelassult oldalad, az nem marad meg büntiként.

– Magasabb maximum licit nem változtat a minőségi pontszámodon. (Mint az életben. Jobb autóval járhatsz ugyan, de szebb nem leszel tőle)

– A minőségi pontszám nem „romlik meg”. Ha leáll egy kampány, vagy néhány kulcsszó alig kap kattintást, attól még nem romlik ez a mutatószám.

– Újraszervezett account nem jelenti azt hogy elveszted a QS értékeket. Maradnak, és kész.

– Alacsony minőségi pontszámmal nem jelennek meg a hirdetéseid. Akkor sem ha egyedül vagy hirdető.

– Kevés versenytárs még nem jelenti automatikusan azt hogy olcsó lesz a kattintás.

– A kiemelt (organikus találatok fölötti sárga háttérrel) pozícióba nem kerülhet be mindenki. Kell hozzá egy adott minőségi pontszám limit, de szükséges egy minimum licit is. (Vagyis nem elég ha van pénzed, de szépnek is kell lenni hogy oda kerülhess)

– A Tartalmi Hálózat átkattintási arányai nincsenek hatással a keresés minőségi pontszámaira.

– A minőségi pontszám számolásában benne van az account eddig teljesítménye is, melyet a rendszer az account összes kulcsszavának átkattintási arányával mér.

És van egy pár dolog, amit nem szoktak emlegetni, de mégis ide tartozik:

– akkor is van minőségi pontszám amikor még egy kattintás sem született az accountodban, ezt a rendszer ennek a kulcsszónak a „múltjából” határozza meg. Vagyis ha például sikerül egy olyan kulcsszót választanod amit senki más még nem használt csak egy ökör versenytársad (aki jól lerontotta annak a szónak a mutatóit), akkor megeshet hogy az ő bolondsága miatt neked lesz drága arra a szóra hirdetni. De ugyanígy, ha valaki kivérzésig (iszonyúan magas licitekig) erőltetett egy neki nem releváns kulcsszót, majd te elkezded használni, megeshet hogy aránytalanul rossz értékeket látsz majd…

És hol lehet látni a minőségi pontszámot?

Bemész a kampányba, egészen a kulcsszavakig, és a mellette levő kis buborék fölé viszed a mutatót.

Media_httpjabjabblogc_yfdww

És akkor a kérdés. Vajon mit hagytam ki?

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Data specialista

Oda vagy a számokért, a trendekért? A/B tesztek nélkül nem is tudsz élni? Medior Analytics specialista lehetsz csapatunkban!

Érdekel »

Legfrissebb cikkeink