Lehalt a Google

Lehalt a Google, mi van a mérésekkel, mi van a hirdetésekkel?

2020. december 14-én közép-európai idő szerint nagyjából délután 1 és 2 óra között lehalt a Google több szolgáltatása is. Vajon működtek-e a méréseink? Vajon hiányzik-e statisztika Google Ads-ben? Nézzük meg, hogyan ellenőrizhetjük.

„Google fiókja nem található”

Ritkán tapasztalható fennakadás volt tapasztalható 2020 amúgy sem eseménytelen vége felé. A legtöbb felhasználó azon túl, hogy nem tudta megnyitni a YouTube-ot, a Gmail-t, sok kapcsolódó szolgáltatásban is csak egy igen prózai és valljuk be ijesztő üzenettel találkozott:

Google fiókja nem található

A hirtelen pánik után érdemes ilyenkor picit hátrébb lépni kettőt és ellenőrizni, kinek a készülékében is lehet a probléma.

Downdetector – Egy megbízható(bb) forrás

Az első fontos dolog, amit ilyenkor ellenőriznünk kell, hogy vajon csak nálunk jelentkezik a hiba vagy netán nagyobb kiterjedésű a probléma?

A Google és amúgy számos más nagy szolgáltató olyan dashboard-okat üzemeltet, amelyen nyomom követhetjük az egyes szolgáltatások jelenlegi állapotát. Az érdekes és tanulságos a Google esetében az volt, hogy ez a dashboard hosszú percekkel az esetek jelentkezése után is zölden virított, nem jelezve semmilyen gondot.

Gyanúra adhatott azonban okot, hogy megnyitva az éppen teljesen működőképes Facebook-ot, sorra jelentek meg azok a bejegyzések, amelyek azonos vagy nagyon hasonló problémát írtak le.

Többen is más, külső szolgáltatásoknál keresték a visszaigazolást és itt többek között meglepően jó forrásnak bizonyult a Downdetector, amelyen a felhasználók maguk kereshetik ki a problémásnak vélt appot és jelezhetik, ha gond van vele. Ezzel másokat is segítenek, hiszen minél többen jelzik rövid időn belül, hogy egy oldal elérhetetlen, annál inkább kiderülhet mások számára is, hogy itt lehalt a Google, közel tokkal vonóval.

Rákeresve a Google szolgáltatásaira hamarabb volt egyértelmű a globális probléma, mint a Google saját állapot figyelő oldalán:

Lehalt a Google - Így mutatta a Downdetector
Jól láthatóan minden Google szolgáltatásnál jelentősen megemelkedett a lehalást jelző felhasználók száma.

Lehalt a Google Analytics, a Google Ads felülete – de ugye csak a felület?

A performance marketing hirdetésekkel foglalkozó szaki számára az egészben viszont nem is a Gmail vagy a Google Calendar kiesése jelenti ilyenkor a legnagyobb infarktus közeli élményt, hanem a Google Analytics és a Google Ads felületeinek elérhetetlensége.

Sőt, még az is túlélhető, ha éppen most nem érhetőek el a statisztikák, a Google Ads esetében viszont a karácsonyi kampány szezon véghajrájában akár kritikus gond is lehet, ha nem indítható el egy SOS kampány, nem állítható le vagy cserélhető egy hirdetés.

Még talán ennél is nagyobb probléma lehet, ha a leállás lyukat üt a statisztikákban.

A kampányok kezelésére ilyen helyzetben sajnos nincs megnyugtató válaszunk azon kívül, hogy józan paraszti ésszel is belátható, hogy a Google számára ilyenkor talán a legnagyobb prioritások közé tartozik ezen felületek elérhetőségének visszaállítása. Itt minden kieső perc akár sok nullás dollár bevétel kiesést is jelenthet.

A statisztikák lehetséges ellenőrzésére azonban vannak előzetesen is lehetőségeink és utólag is érdemes megnézni, van-e gond, amit még utólag kezelni kell.

Mielőtt azonban ennek nekikezdünk, győződjünk meg arról, hogy maga a Google Kereső is kiesett-e és hogy a Google hirdetéseit (is) megjelenítő weboldalakon megjelentek-e épp a hirdetések. Ha nem, akkor nem is volt mire kattintani, így a lyuk a statisztikákban mondhatni nem hiba, hanem funkció.

Google Analytics ellenőrzése a kiesés alatt

Ennek ellenőrzése elég technikai. Ha ismerjük és használjuk a Google Chrome-hoz és bizonyos esetekben Firefoxhoz elérhető kiegészítőket, akkor azok jellemzően jelzik, ha weboldalunk betöltése során valamilyen hiba keletkezett a mérések kapcsán. Ezekből már látható, hogy van-e lehetséges gond.

Ha nem használunk ilyet vagy csak végképp biztosra akarunk menni, akkor a böngészők fejlesztői konzolja lehet az a hely, ahol bizonyosságot szerezhetünk arról, kell-e előrehozott ima órát tartani vagy nem.

Működnek-e a Google Analytics mérések a weboldalamban?
Működnek-e a Google Analytics mérések a weboldalamban?
  1. Miután megnyitottuk weboldalunkat, Google Chrome-ban nyomjuk meg az F12 gombot vagy kattintsunk a jobb egérgombbal bárhol a weboldalon és válasszuk a megjelenő menüben az Ellenőrzés / Inspect menüpontot
  2. A képen látható jobb oldali panel Nálad lehet lent vagy bal oldalon nyílik meg, esetleg külön ablakban. Ez állítható, hogy hol jelenjen meg, használd ott, ahol kényelmes
  3. Válaszd a Hálózat / Network fület
  4. Ezen a ponton a megjelenő lista még lehet, hogy üres. Ne aggódj, egyszerűen töltsd újra a weboldalt úgy, hogy közben megnyitva hagyod ezt a panelt
  5. A lista tetején találni fogsz egy szűrőt, ide írd be:

    collect?v=

  6. Ezzel kizárólag azokat a kommunikációkat látod, amelyek a Google felé indultak el. Egy méréshez (pl „történt egy oldalmegtekintés”) több sor is tartozhat, de most nem ezzel kell foglalkoznod. Amit ellenőrizz gyorsan, hogy az Állapot / Status oszlopban mindenhol 2-essel kezdődő számot látsz-e?
  7. Ha netán valamelyik sor piros vagy a 404-es kódot ír, ott jó eséllyel baj van
  8. Ha 2-essel kezdődő kódot látsz egy sorban, az jó, az azt jelenti, hogy a Google szervere elvben fogadta az adatokat. Hogy tárolta-e és feldolgozta-e, azt innen sajnos nem látni.

Mivel a legutóbbi Google lehalás során a Google Analytics felülete nem volt elérhető, nem lehetett azt ellenőrizni, hogy a sikeresen küldött adat megérkezik-e? Ezt ilyenkor sajnos csak utólag tudjuk megnézni.

Google Analytics és Google Ads ellenőrzése a kiesés után

Az igazi fellélegzés akkor jöhet, amikor már helyre állt minden. Jelen helyzetben kb. 1 órás kiesésről beszélünk, azonban azt, hogy ez az 1 óra teljesen kiesett-e vagy nem, csak órákkal később, esetleg csak másnap tudjuk ellenőrizni.

A Google Ads esetében általában napon belül 3-4 órás késéssel, néha gyorsabban jelennek meg az információk. A feladat tehát az, hogy amikor újra elérhető a felület, lépjünk be és válasszuk ki csak a mai napot. Ha már „holnap” van, akkor értelemszerűen a tegnapot.

Ezt követően állítsuk be a statisztikák óránkénti bontását:

Google Ads: óra bontás beállítása
Google Ads: óra bontás beállítása

Ezt követően minden kampánynál vagy a táblázat alján az összesítő sorokban láthatjuk a napi statisztikát óra bontásban. Ha a kieséshez tartozó időszakra nincs adatunk vagy összevetve az előző nappal, esetleg az előző hét azonos napjával jelentős a csökkenés, akkor megeshet, hogy gond van.

Google Ads: óra bontás ellenőrzése - szerencsére most nem volt gond
Google Ads: óra bontás ellenőrzése – szerencsére most nem volt gond

Igazából már annak is kicsi az esélye, hogy egy olyan tech cégnél, mint a Google lehaljon szinte az összes szolgáltatás, annak pedig még kisebb, hogy az ilyen jellegű kiesések az adatoknál is problémát jelentsenek. Megeshet, hogy az érintett órák statisztikái lassabban jelennek meg, esetleg csak 1-2 nap múlva, de alapvetően az egyik legnagyobb kár lenne a cég számára, ha ezeket az információkat visszaállíthatatlanul elvesztenék.

Az ingyenes Google Analytics esetében sok esetben napon belül is megjelennek a riportokban a statisztikák, azonban itt a vállalt idő 24-48 óra. Vagyis, ha napon belül még nem látunk információt, az még nem jelent mindenképpen problémát. Másnap azonban már érdemes megnézni az előző napi statisztikákat:

Google Analytics: óra bontás beállítása
Google Analytics: óra bontás beállítása

Itt, ha nem látunk beesést, akkor megint csak kimondható, hogy „megúsztuk” 🙂 Esetleg érdemes lehet itt is összevetni a napi belüli trendet az előző nappal vagy az előző hét azonos napjával összevetve, csak pont Karácsony előtt nem biztos, hogy ebben korrelációt lehet majd látni.

Mi van, ha lehalt a Google és ezzel az adataink is?

Ha a Google Ads-ből hiányoznak adatok, azt nagy valószínűséggel a Google igyekszik irgalmatlan gyorsasággal helyreállítani. Nem tudom, milyen vész forgatókönyvük lehet arra az esetre, ha ez a helyreállítás sikertelen, de én most nem mennék el egy bulváros esélylatolgatás felé.

A Google Analytics esetében már más a helyzet. Itt az első kérdés, hogy az ingyenes verziót használod-e vagy a fizetős Google Analytics 360-at?

  • Ha az ingyenes verziót használod, akkor nem sok jóval tudlak kecsegtetni: megeshet, hogy sosem lesznek helyreállítva az adatok, de megeshet, hogy igen, viszont csak napokkal vagy netán hetekkel később
  • Ha a fizetős csomagban vagy, akkor már több dolog is történhet:
    • Ha az alap adatok megvannak a Google-nél, de azok nem kerültek feldolgozásra, akkor a 360 ügyfelek adatainak helyreállítása a fő prioritás, az ingyenes verzión futó property-k csak ezután jönnek
    • Ha az alap adatok nincsenek meg, magyarul az adatgyűjtő rendszer esett ki, akkor fordulj a viszonteladódhoz, mert mint sok mindenre, ennek kiesésére is szerződéses feltételek vannak, ha ez a kiesés egy bizonyos %-on túlmutat éves szinten, akkor az ún. service level agreement vonatkozó rendelkezései lépnek életbe

Lehalt a Google: egy érdekes társadalmi teszt

Túl azon, hogy számunkra üzletileg is fontos elemei a Google birodalmának fontos részei a munkaidőnknek, sok más elem a munkaidőn túli életünkre van most már komoly kihatással.

Érdekes önteszt is egyben, amikor 1 órára nem érhető el a magánlevelezésünk, a magán naptárunk, vagy épp a YouTube, ami mint tudjuk a világ második legnagyobb keresője is egyben.

Akárhogy is, 2021 egyik fontos ígérete lehet mindannyiunknak, hogy feltegyük a kérdést: Te mit teszel, ha lehal a Google? 🙂

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink