Az Apple változtat: jöhetnek egyéni böngésző motorok

Az Apple változtat: jöhetnek egyéni böngésző motorok – ez hatással lehet az online marketingre is

Tartalomjegyzék

A Digital Markets Act (DMA) megjelenése az Európai Unió területén már hozott olyan eredményt, ami miatt most világszerte vezetik be hirdetők a kötelezővé vált Consent Mode-ot. Ugyanez a DMA most az online marketing egy másik területén hozhat változást: az Apple ugyanis az iOS rendszert futtató eszközökön teszi elérhetővé a Safari böngészőtől eltérő böngésző motorok megjelenését.

Sok böngésző, egy böngésző motor

Amikor ma valaki iOS eszközén egy alternatív böngészőt szeretne használni – legyen az akár egy Opera, egy Firefox, Chrome vagy más kisebb szereplő, igazából egy hibrid appot kap az Apple App Store-ból. A szabályok értelmében ugyanis ezek az alternatív böngészők ugyanazt a WebKit-nek nevezett böngésző motort kénytelenek használni, mint maga a Safari böngésző is a saját maguk által fejlesztett motorok helyett.

Ez online marketing szempontból azt jelenti, hogy pontosan ugyanazok a korlátozások érvényesek a weboldalak betöltésekor iOS-en futó mobil Chrome-ban, Firefoxban és más böngészőben, mint Safariban. Már pedig Safariban nagyjából minden mérésekkel és követésekkel kapcsolatos lehetőség korlátozott vagy teljesen tiltott.

Nyilván, megközelíthető ez a kérdés most is két irányból: a felhasználók oldaláról ez akár kedvező is lehet, hirdetői oldalról mindenképpen komoly lehetőségek elvesztése az eredményt. Azt, hogy a felhasználóknak ez valóban csak előnyt jelent, hamarosan megtudhatjuk.

Az EU közbe lép: legyen egyenlőbb verseny

A DMA miatt az Apple-t viszont most arra kötelezték az EU területén, hogy tegye lehetővé más, teljes értékű böngészők telepítését iOS eszközökön, sőt, hamarosan minden iOS felhasználó találkozhat egy olyan böngésző választó képernyővel, amelyet régi motoros internet használók sok éve tapasztalhattak már az ellenfél Microsoft Windows operációs rendszerén.

Böngésző választó képernyő a régi Windows operációs rendszerek felhasználóinak

(érdemes végig olvasni a fent linkelt bejelentést, mert az EU döntése más kötelezettségeket is ró az Apple-re, melyek nem kevésbé érdekesek, viszont jelen cikk szempontjából kevésbé relevánsak)

Apple: csak bizonyos feltételekkel

Hogy mennyire nem eszik forrón a kását, azt jól mutatja, hogy az Apple azért megtalálta a lehetőséget, hogy ne lehessen csak úgy bármilyen böngésző motorral ellátott böngészőt telepíteni az iPhone-okra és iPad-ekre, ezért komoly feltételekhez köti azok elfogadását:

  • Biztonságos fejlesztési folyamatok, sérülékenységek komoly és rendszeres vizsgálata
  • Napjaink webes standardjainak betartása nagy százalékban
  • 3rd party cookie-k teljes blokkolása
  • Eszköz azonosító továbbítása csak megfelelő hozzájárulás birtokában
  • Minden új böngészőt és annak friss verzióit az Apple átnézi kiadás előtt

A fenti lista nem teljes, csak azokat emeltem ki, ami online marketing szempontból talán a legfontosabb. Ezekből látható, hogy az Apple igyekszik minden böngésző gyártónál kikényszeríteni lényegében azokat a korlátozásokat, amelyeket maga is használ a Safariban.

Mozilla: ez nagyon fájdalmas

Mozilla FirefoxA Firefox-ot kiadó Mozilla Alapítvány így reagált az Apple bejelentésére. Innentől ugyanis minden érintettnek két appot kell fejlesztenie és karbantartania: egyet az EU területére, ami használhatja a saját böngésző motorját, egyet a világ többi részére, ami továbbra is csak a Safari féle WebKit motort használhatja.

Nem csak a két párhuzamos app fáj a Mozillának:

Az Apple javaslatai nem adnak életképes választási lehetőséget a fogyasztóknak azáltal, hogy a lehető legfájdalmasabbá teszik mások számára, hogy versenyképes alternatívákat kínáljanak a Safari számára.

Damiano DeMonte, a Mozilla szóvivője

Google: lehetőség a Privacy Sandbox számára?

Google ChromeA Google részéről nem találtunk még reakciót a bejelentésre, de a cég jogászai és technikai emberei már bizonyára elemzik a lehetőségeiket. Az Apple nagyítóval fogja nézni a Chrome böngésző minden mozdulatát és ha arra jutnak, hogy a harmadik feles sütik kivezetése után használt Privacy Sandbox technológiái nem felelnek meg az új szabályoknak, akkor továbbra sem lesz a Chrome-ból olyan verzió iPhone és iPad eszközökön, amelyben érdemben lehet remarketing kampányokat vagy más személyre szabott hirdetéseket megjeleníteni.

A Google Chrome jelenlegi verziója még nagyon is használja azokat a 3rd party cookie-kat, amelyeket az Apple az alternatív böngészők számára is tilt, azonban világszerte a felhasználók 1%-a már olyan formában használja a webet, ahogy 2024 év végétől mindenki használni fogja: harmadik feles cookie-k nélkül, a Privacy Sandbox által kínált új technológiák segítségével megjelenő hirdetésekkel.

Ha ez mégis átmegy az Apple szigorú szűrőin, hamarosan célzottabb reklámokat kaphatnak Chrome-ban az iPhone és iPad felhasználók is. És hogy ez jó lesz-e nekik vagy nem? Erre a kérdésre mi nehezen tudunk jó választ adni. A kérdés főként az, hogy elfogadjuk-e, hogy a Google féle Privacy Sandbox valóban képes úgy működtetni a hirdetési rendszereket, hogy azok felé a felhasználók személyes adatai lényegesen jobban legyenek védve.

Mert hogy ez az új technológia ígérete. Azonban a puding próbája még csak most jön…

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Data specialista

Oda vagy a számokért, a trendekért? A/B tesztek nélkül nem is tudsz élni? Medior Analytics specialista lehetsz csapatunkban!

Érdekel »

Legfrissebb cikkeink