Google Analytics 4 – Ecommerce szemmel

Amikor adatokról és aggregált adatokról van szó, akkor az elemzéssel foglalkozó szakemberek többek között az e-kereskedőket emelik ki, mint érdekes példát. A legtöbb ecommerce szereplőnél nagyon sok az értékes adat, a Google Analytics 4 pedig kiemelten fontos pillére lehet a lehetőségek kiaknázásának.

Máris váltsunk?

A Google Analytics 4 (GA4) sok érdekes és izgalmas újdonságot hoz, azonban azt is fontos tudni, hogy koránt sem végleges formáját láthatjuk az új rendszernek jelenleg. A béta címke ugyan lekerült, ez inkább azt jelenti elsődlegesen, hogy ami már elérhető benne, az stabil, de a jelenleg használt Google Analytics-et (amit a szakma most már következetesen korábbi nevén Universal Analytics-nek hív) még nem tudja teljesen leváltani.

Hiányzik belőle ugyanis még több olyan funkció, ami nélkülözhetetlen ahhoz, hogy napi használatba vegyük.

A jelenlegi javasolt működés az, hogy használjuk, sőt, még továbbra is szükség esetén fejlesszük a Universal Analytics méréseket. Maradjon ez a napi munka terepe, emellett viszont érdemes mihamarabb bevezetni a GA4-et és párhuzamosan futtatni a kétféle mérést.

Google Analytics 4 – Technikai változások

Nézzük meg első körben, milyen változások jöttek GA4-ben az e-kereskedelmi mérésekben. Ez picit szárazabb rész, de jól mutatja a megváltozott lehetőségeket.

Amikor egy fejlesztővel átnézetjük a kapcsolódó fejlesztési dokumentációt, akkor a klasszikus „egyik szemem sír, másik nevet” érzés foghatja el az egyszeri ecommerce szakit. Elsőre láthatóan ugyanazokat az interakciókat tudjuk mérni: terméklisták, adatlapok, kosár funkciók, pénztár oldalak, rendelési adatok, belső promóciós felületek.

Bedobok egy másik elcsépelt mondást: az ördög a részletekben rejlik 🙂

Amikor ugyanis a konkrét példa kódokat nézzük át, akkor a szakavatott szemnek máris látható, hogy ~80%-ban ugyanazokat a termékadatokat kérik, de picit más formában. Pont annyira más, hogy újra kelljen kódolni az egészet az oldalban. Ha Google Tag Manager segíti az eker méréseket, akkor szerencsére van egy gyorsítósáv megoldás: egy ún. custom template segít átfordítani az eddig használt kódokat az új formátumra.

Régi és új ecommerce interakciók

Van azonban pár olyan pont, ahol más megközelítést kell vagy lehet alkalmazni. Ha megnézzük a javasolt események listáját, felfedezhetünk néhány örömteli és pár kényszerű változást:

  • add_to_wishlist: végre hivatalosan is támogatott a kívánság listák mérése. A kívánság listák nagyszerű lehetőség minden webshop számára, hogy közvetlen szerezzen adatokat a termékek iránti érdeklődésről
  • view_cart: visszatérő kérdés volt mindig is, hogy a kosár oldal megtekintése része-e a checkout folyamatnak. Lehet érvelni a gondolat ellen és mellett is, de talán a legideálisabb megoldás, ha kap egy külön esemény nevet, így önálló része lehet a funnel elemzéseknek
  • pénztár folyamat lépések: ez talán a legmeredekebb megoldás. Az eddig használt mérőkódokban a pénztár folyamat lépéseit sorszámozva jeleztük a Google Analytics felé, de az esetek jelentős többségében a lépések mindig azonosak voltak, más-más sorrendben: pénztári folyamat első lépése, valahol a fizetési mód kiválasztása, valahol a szállítási mód és adatok megadása, rendelés lezárása. Az újragondolt működésben ezek dedikált esemény neveket kapnak: begin_checkout, add_payment_info, add_shipping_info, így bárhol is vannak a folyamatban, egységesen lehet kezelni a mérőkódokat

Nagyon más riporting

Nem csak az ecommerce riportok kapcsán éri meglepetés az új Google Analytics 4 felhasználókat. A felület, a riportok mennyisége és beltartalma jelentősen eltér az eddig megszokottól. Jellemzően kevesebb riport, kevesebb információval áll jelenleg rendelkezésre.

Google Analytics 4: ecommerce riport

A tartalmasabb, haladóbb riportokra egyrészt ott van az Analysis Hub, ahol szabadon tudunk funnel riportokat összerakni, táblázatos formában számsorokat elemezni.

Google Analytics 4: ecommerce funnel riport

A vizuálisan is jobban értelmezhető riportokra, dashboardokra pedig továbbra is ott van a Google Data Studio, ahol a megszokott, ingyenes Google Analytics 4 adat connector már képes GA4 property-ből is behúzni információkat.

Akik pedig már ott tartanak, hogy igyekeznek minden adatot egy helyre terelni és ott igazán könyékig turkálni az információkban, oda pedig a BigQuery-be exportált adatok adnak majd nagyszerű felhasználási lehetőségeket.

Prediktív Google Analyitcs 4 közönségek ecommerce adatok alapján

Ami viszont a leginkább izgalmas lehetőség, azok az új prediktív közönségek. Ezek olyan közönségek, amelyek az eddig beérkezett adatok alapján gépi tanulás segítségével mutatják meg az eddigi látogatók pár fontosabb szeletét:

  • Akik a következő 7 napban várhatóan leadnak egy rendelést
  • Akik a következő 28 napban a legnagyobb rendelési értéket adhatják le várhatóan
  • Akik a következő 7 napban már várhatóan nem térnek vissza az oldalra

Ezek létrehozása csak pár kattintás és minden más közönséghez hasonlóan ezeket is célozhatjuk például Google Ads hirdetésekkel.

Tanulni, tanulni, tanulni….

Picit a tyúk meg a tojás esete lehet a Google Analytics 4 bevezetése bármilyen oldal, de főleg ecommerce oldalakon. Amíg a mérések nincsenek beállítva, addig a riportokat is nehéz újratanulni, de amíg nem látszik, mennyi teendő lesz a riportok újratanulásával, nehéz beütemezni, hogy mikor kezdjük el a mérések beállítását.

Szerencsére a Google segít ezen is túllendülni. Már elérhető mindenki számára a Google Analytics 4 demo fiók, ami a Google saját webshopjának mutatja az adatait, így többek között az ecommerce riportokkal is megismerkedhetünk azelőtt, hogy a saját webshopunkban kellene méréseket beállítani.

Fontos azonban, hogy a GA4 bevezetése nem igazán várhat, ugyanis minél hamarabb kezdjük el az új rendszerbe gyűjteni az adatokat, annál nagyobb history áll majd rendelkezésre az elemzésekhez. Emellett a felület megismerése most még alacsonyabb prioritás.

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink