15 hiányzó funkció Google Analytics 4-ből

15 funkció, ami még hiányzik Google Analytics 4-ből

Sokat olvasni mostanában a Google Analytics 4 újdonságairól. Mi is írtunk már arról, mi is ez a verzió váltás és hogy hol is keressük a megszokott funkciókat. Van azonban számos olyan funkció, amit már megszoktunk a Universal Analytics használatakor és Google Analytics 4-ben még nincs meg a megfelelő párja.

Nézzük most meg azt a 15 most még hiányzó funkciót, ami miatt nehezen tudom még napi használatra ajánlani az új felületet.

Változatos még, hogy a szakma hogyan azonosítja a jelenleg széles körben használt Google Analytics verziót. Ritkán GA3, esetleg legacy Google Analytics néven emlegetik, de a legtöbb helyen szerintem elég jó választó vonal azt a nevet használni, amit a 2012-es megjelenésekor már megkapott: Universal Analytics.

1. Hivatkozók kizárása (referral exclusions)

Nem reprezentatív saját tapasztalat szerint talán ez hiányzik a leginkább a legtöbb olyan felhasználónak, akik már elkezdtek dolgozni a Google Analytics 4-el.

Itt ugyebár arról van szó, hogy vannak olyan helyzetek a felhasználók munkamenteiben, amikor látszólag egy külső weboldalról érkeznek meg hozzánk, valójában pusztán technológiai oka van annak, hogy így tesznek.

A legtipikusabb példa erre az online fizető kapuk. Amikor egy vásárló lead egy rendelést egy webshopban, majd átmegy egy külső oldalra (SimplePay, Barion, PayPal, stb) online bankkártyával fizetni, akkor a fizetésén után oldalunkra visszatérve a Google Analytics annyit lát, hogy a felhasználó megérkezett egy külső weboldalról átkattintva és új munkamenetet indít.

Mivel az ecommerce bevétel (revenue/purchae) mérés jellemzően a visszatérés után fut le, ezért a riportokban nagyon sok konverziót és bevételt látunk a fizető kapu domain nevéről ahelyett, hogy a Google Ads, Facebook Ads vagy más forgalmi forrásnál látnánk ezeket a számokat.

Referral Exclusion List

Erre jó Universal Analyticsben a referral exclusion funkció, meg tudjuk mondani nagyon egyszerű listába rendezve, hogy milyen külső weboldalak nem számítanak valójában forgalmi forrásnak. Ez a lehetőség pedig még egyelőre hiányzik Google Analytics 4-ből.

2. Attribúció

Mások listáján talán nem ezt a sorszámot kapná ez a tétel. Az attribúcióról már számos konferencián beszélt velünk együtt számos jó szakember, talán nem is kell részletesen bemutatnom.

GA4-ben a konverziós adatokat egyelőre last non-direct click attribúcióval lehet megtekinteni, ami 2021-ben már picit old school. Ez azt jelenti, hogy minden konverziót ott látunk, ahonnan utoljára érkezett a felhasználó az oldalunkra. Ha direkt látogatásban történt, de volt a felhasználónak egy előző nem direkt látogatása, akkor azokat a kampány adatokat fogja felhasználni a riportokban.

Google Analyitcs - Attribúciós riportok

A Universal Analytics attribúciós riportjai, valamint a még mindig béta állapotú, külön felületen elérhető Attribution termék jelenleg nem működik Google Analyitcs 4 property-vel.

3. Költség adat import (cost data import)

Mivel nincsenek még attribúciós riportok, így egy picit kevésbé fáj ennek a hiánya is. De azért attribúció nélkül se lenne rossz, ha lenne.

Talán kevesen tudják, de Universal Analyticsben nem csak a Google Ads költség, impression és click adatok jelenhetnek meg a kampány riportokban. Lehetőségünk van bármilyen fizetett csatorna költség adatát betölteni, ha jó és következetes kampány (utm) paraméterezést használunk.

Igaz, a módszer nem túl haladó, nem csak két kattintás, de épp ezért ma már több olyan külső szolgáltató cég is létezik, akik egy kisebb havi díj fejében automatizálják nekünk a folyamatot számos ismert fizetett csatorna irányából.

Remélhetőleg ez a lehetőség hamarosan elérhető lesz Google Analytics 4-ben is.

4. Dinamikus közönségek (dinamikus remarketing)

Főleg ekereskedők számára nem kell bemutatni talán azt, hogy mit is jelent a dinamikus remarketing. Az ehhez szükséges mérőkódokat Google Ads felé nem kötelező a Google Ads saját remarketing kódjával beállítani, lehetőségünk van Google Analytics adatokból is megtáplálni ezeket a Google Ads kampányokat.

Bár a GA4 közönség képzési lehetőségei már most túlmutatnak azon, amit a Universal Analytics kínál, a dinamikus remarketinghez szükséges adatgyűjtés még nem elérhető.

5. Roll-up riporting

Bár minden Google Analytics 4 property-hez több ún. web stream is felvihető, ezzel pedig egy property-be akár több weboldal mérése is összefűzhető, egy valódi gyűjtő property, ami egy nagyobb cég számos weboldalának adatait integrálja össze további beállításokat igényel.

Erre a Google Analytics 360 felhasználók felé jelent most megoldást az ún. Roll-up property. Hasonló viszont GA4-ben (még?) nem elérhető.

6. Nézetek

Lehet ezzel kellett volna kezdeni a felsorolást, mert talán az első között döbben rá minden új GA4 felhasználó, hogy az admin felületen bizony eltűnt a „Views” oszlop.

Bizonyos funkciók máshová kerültek, így például a Site Search (az oldalon belüli kereső mérése) vagy az ecommerce beállítások miatt nincs már szükség nézetekre és a konverziók kezelése sem indokolja ezt a fiók szintet.

Vannak viszont olyan helyzetek, ahol korlátozni szeretnénk a megjelenő adatok körét. Vagy szeretnénk olyan riportingot, ami a teljes weboldal egy részét mutatja akár nyelvek, akár termékek, termékkategóriák mentén.

Nem minden esetre van még megoldás a Google Analytics 4 property-k jelenlegi beállításaiban, kérdés, hogy ezeket azzal lehet majd megoldani, hogy lesznek itt is nézetek (de szűkebb beállítási lehetőségekkel) vagy valami egészen más jön minden eddigi esetre?

7. Nézet szűrők

Az előző ponthoz tartozik ez a pont is: nézet szűrőkkel nem csak azt tudjuk szabályozni Universal Analyticsben, hogy az összes gyűjtött adat mely részei kerüljenek bele egy-egy riporting nézetbe, de számos adat tisztítást is el lehet végezni:

  • megszabadulhatunk a számos Facebook forrástól és összevonhatjuk őket egy forrássá
  • kiküszöbülhetjük azt az emberi hibát, amikor valaki véletlenül összekeveri a kis/nagy betűket az utm paraméterekben
  • „és még sokan mások…”
Google Analytics nézet szűrők

GA4-ben a szűrő funkció már elérhető, de még igen kezdetleges: jelenleg első sorban a cégen belülről a weboldalra érkező forgalom kizárására használható, remélhetőleg itt hamarosan megjelennek a korábban megszokott lehetőségek is.

8. Ecommerce funnel riportok

Google Analytics ecommerce funnels

Nagyon szeretem az ecommerce funnel riportokat a Universal Analytics riportokban, mert azonnali, gyorsan kiértékelhető adatokat ad úgy a pénztár (checkout) oldal problémáiról, mint a teljes sales funnelről.

Google Analytics 4-ben az Analysis Hub-on keresztül ugyan van lehetőségünk funnel riportokat is készíteni, de valahogy mégis hiányzik nekem ez a lehetőség az alap riportokban.

9. Kampány timeout

Talán csak kevesen tudják, hogy a Universal Analytics alap esetben 6 hónapig „emlékszik” egy felhasználó utolsó kampány adatára, így ha ezen idő alatt direktbe érkezik vissza weboldalunkra és konvertál, az még ehhez at előző, akár 5-6 hónappal ezelőtti forrásra, médiumra, kampánynévre lesz „könyvelve”. Ez az érték viszont testre szabható, így egy reálisabb szintre csökkenthető.

Google Analytics - Campaign timeout

Nem úgy GA4-ben, ahol erre egyelőre (még?) nincs lehetőség.

10. Egyéni csatorna csoportok

Minden cég más, minden marketing mix más, egyes riportokban néhány alapvető digitális csatornáról kell adatot szolgáltatni, míg más riportokban részletesebben kell bemutatni bizonyos marketing csatornák eredményeit.

Amit a default channel grouping mutat az tapasztalataim szerint sok esetben eleve hibás csoportosítást tartalmaz, ugyanis elég például a Facebook kampányokban a „cpc” médiumot használni, máris megkínálatuk a Paid Search (!) csatornát némi extra információval.

Az alap csatorna csoport testre szabása és az egyéni csatorna csoportok létrehozási lehetősége még úgy tűnik, várat magára Google Analytics 4-ben, de remélhetőleg nem hagynak minket ezen lehetőség testre szabása nélkül a fejlesztők.

11. Google Search Console integráció

Erősen gondolkodtam, hogy ez a tétel felkerüljön-e a listára, de egyrészt enélkül nem lenne 15, másrészt a jelenlegi megoldásnál lehetne egy jobb integrációt is adni Google Analytics felé.

A mostani adat import igazából nem kimondottan integrálódik mélyen a Universal Analytics minden elemével, inkább egy külön riport szakaszhoz ad információkat. Pedig például a „Landing page” dimenzión keresztül akár valamelyest kapcsolni is lehetne az adatokat és újra megtölteni élettel a „Keyword” dimenzió riportját.

Ha lesz ilyen integráció Google Analytics 4-hez, reméljük egy fokkal használhatóbb megoldás születik.

12. Google Marketing Platform integrációk

Főleg Google Analytics 360-al rendelkező közepes és nagyobb cégek számára lehet erős hiányérzet, hogy a Google Analytics 4 jelenleg még nem igazán tud kapcsolódni Display & Video 360, Campaign Manager 360 és Search Ads 360 felé.

Pedig nagyszerű lehetőség a költség és attribúciós adatokat áthozni Universal Analyticsbe, nem beszélve arról, hogy a remarketing listákat is meghajthatjuk a Google Analytics saját adataival.

Mivel ez egy elég fontos funkció, szerintem nem kérdés, hogy jönnie kell Google Analytics 4-be is, kérdés, hogy mikor és esetleg milyen változtatásokkal?

13. Google Optimize integráció

Itt nem csak a fizetős Google Optimize 360-ra kell gondolni, hanem az ingyenes verzióra is. A Google Optimize a legmélyebb bugyraiban szoros szimbiózisban él a Universal Analytics féle Campaign Experiments funkcióval, ilyen értelemben nem teljesen önálló termék.

Ez azonban még teljesen hiányzik Google Analytics 4-ből, szóval nagyon várjuk már ennek is a megjelenését.

14. Annotációk

Szerintem nagyon hasznos és csapat munkában kimondottan produktivitást segítő funkcióról van szó. Segítségével rövid jelöléseket helyezhetünk el minden riport idővonalára, hogy tudassuk a csapattagokkal, ha adott napon fontos esemény történt: egy online vagy TV kampány indulása, leállása, egy technikai hiba, bármi ami gyors magyarázatot adhat a látott adatok értelmezésekor.

A Google Analyitcs 4 alap riportjai (most még?) kevésbé szólnak ezekről az idővonalakról, így nem tudom, mennyire lehet átültetni ezt a funkciók az új felületre, de mivel nagyon hasznosnak tartom, örülnék, ha lenne helye a GA4 felületén is.

15. utm_term és utm_content

Bármennyire is furcsa lehet, de a GA4 riportokban jelenleg még nem elérhető a Kulcsszó (utm_term) és a Hirdetés tartalom (utm_content) dimenzió. Ez nem azt jelenti, hogy ezekkel az utm paraméterekkel nem foglalkoznak és hogy nekünk se kell a jövőben foglalkozni, de a Firebase az app mérések során nem használta és a Google Analytics 4 kapcsán is egyelőre egy újabb tétel a TODO listán.

Ezek az én pontjaim, Neked milyen funkciók hiányoznak Google Analytics 4-ből, amit nagyon vársz már, hogy elérhető legyen?

Segítünk a bevezetésben!

Ha szeretné minél hamarabb bevezetni a Google Analyitcs 4 méréseket, írjon nekünk még ma!

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink