Google Analytics 4: Kérdések és válaszok

Google Analytics 4: gyakori kérdések

Közel egy hónappal ezelőtt került le a béta címke az addig app+web property néven ismert Google Analytics 4 termékről. Azóta sok-sok kérdés merült fel a felhasználókban az első lépésekkel kapcsolatban, ezekre hoztunk válaszokat.

Hogyan hozhatok létre régi típusú Google Analytics property-t?

Google Analytics 4: gyakori kérdések - Kép

A Google Analytics 4 (GA4) megjelenésével megváltozott a property létrehozás folyamata. Ha nem vagyunk elég szemfülesek, minden mostantól létrehozott property már GA4 típusú lesz, amihez ha a régi mérőkóddal állítunk be méréseket, nem sok elemezhető adatunk lesz.

Továbbra is létre lehet hozni „régi” típusú, vagy hát nevezzük így: Universal Analytics (UA) property-ket, csak ez nincs az arcunkba tolva. A létrehozás során keressétek a „Show advanced options” gombot:

Universal Analytics property létrehozása

A megjelenő panelen be tudjátok kapcsolni a Universal Analytics property létrehozását és azt is ki tudjátok választani, hogy csak ilyen régi típusú property-re van szükségetek vagy egyszerre szeretnétek régit és GA4-et is:

Google Analytics 4: gyakori kérdések - Kép 3.

Az eddigi Google Analytics propertyből átvihető adat Google Analytics 4-be?

Igen is, meg nem is. Mondhatnánk: attól függ.

Amennyiben a Universal Analytics property az ún. Global Site Tag kóddal lett behelyezve, akkor a rendszer képes a mérési adatokat egyszerre elküldeni egy UA és egy GA4 property-nek is. Hogy ezt hogyan ellenőrizhetitek, az már elég technikai dolog, de ha az oldal forráskódjában „gtag(” esetleg „gtag.js” szövegeket találtok, akkor erős lehet a gyanú. A „gtag” nem összekeverendő a Google Tag Managerrel (GTM), az egészen más tészta 🙂

A legjobb, ha megkérdezitek azt a szakit vagy szakértő csapatot, aki a méréseket eredetileg beállította.

Sok esetben viszont vagy a Universal Analytics korábbi kódja mér (ún. analytics.js kód) vagy GTM van használatban, ilyen esetben viszont külön be kell állítani a méréseket GA4 irányba is.

Az eddig gyűjtött sok éves adat ott lesz Google Analytics 4-ben?

Ez talán a sok jó között az egyetlen igen rossz hír: NEM!

A két rendszer adatmodellje olyan nagy mértékben különbözik, hogy az adatok áttöltése Universal Analytics-ből GA4 felé lényegében lehetetlen. Vagy legalábbis olyan komplexitású feladat, amit jelen ismereteink szerint nem fogunk megkapni.

Ez azt is jelenti, hogy minél később kezdjük el a Google Analytics 4 property létrehozását és legalább az alap pageview mérés beállítását, annál később tudunk majd például érdemi YoY elemzéseket készíteni az új property adatai alapján.

Mire való az „Upgrade to Google Analytics 4” admin oldal?

Google Analytics 4: gyakori kérdések - Kép 5

Az új property létrehozási folyamattal párhuzamosan minden Universal Analytics property-nél megjelent egy „Upgrade to GA4” menüpont:

Frissítés Google Analytics 4 propertyre

Ha jobban elolvassuk a leírást, akkor máris látható, hogy ez nem a meglévő property-t fogja átalakítani Google Analyitcs 4-re és nem az adatokat fogja átmásolni, hanem a meglévő beállításainkat emeli át.

Emellett létrehoz a háttérben egy kapcsolatot is a UA és GA4 property között, amelynek segítségével a GA4-ben később megjelenő funkciók is könnyebben kaphatnak alapértéket az eddig használt property beállításai segítségével.

Ha esetleg már külön létrehoztatok az oldalnak egy GA4 property-t, akkor ugyanezen az „Upgrade to GA4” lapon elvégezhetitek csak az összekapcsolást is.

Hogyan zárhatom ki a belső forgalmat Google Analytics 4-ben?

Google Analytics 4: gyakori kérdések - Kép 8

GA4-ben nincsenek nézeteink, ahol eddig kezelni tudtuk a szűrőket. A szűrők egy új helyet kaptak a property szintjén és jelenleg még sokkal korlátozottabbak a lehetőségek itt, mint amit eddig megszoktunk.

Google Analytics 4: gyakori kérdések - Kép 10

Jelenleg kétféle szűrőt vihetünk fel: internal traffic és developer traffic.

Ahhoz, hogy a belső forgalom kizárása működjön, minden küldött adatnak tartalmaznia kell egy traffic_type esemény paramétert egy tetszőleges értékkel (pl „internal”). Ha ilyen eseményt lát a GA4, akkor azt eldobja.

A GA4 szűrőkről külön cikket lehetne írni, szóval ide most egyelőre ennyit az első lépésekről.

Az eddig használt Google Analyitcs (Universal Analytics) akkor megszűnik?

Lássuk be, nem sok értelme van két infrastruktúrát fenntartania a Google-nek hosszútávon, ugyanakkor a Google Analytics annyira része lett nagyon sok weboldal életének, hogy nem lehet egyik napról a másikra kihúzni a konnektorból az eddig (és most is) használt rendszert.

Ami szinte biztos, hogy a következő 1 évben ez nem fog bekövetkezni jelen ismereteink szerint, de ha tippelnünk kellene, akkor legalább 2-3 év lehet még, mire bekövetkezhet a most használt Google Analytics végleges nyugdíjazása. De lehet, hogy még több.

Ami szinte biztos, hogy UA-ben nem igen várható már nagyobb durranás, az új, komolyabb fejlesztések GA4-be érkeznek a jövőben.

Akkor most melyik használjam?

Részben azért, mert GA4-ben még nem minden funkció érhető el, amit UA-ben már megszoktunk, részben azért is, mert az új felületet még szokni kell, a jelenlegi best practice az ún. dual tagging.

Ez azt jelenti, hogy érdemes a UA és a GA4 property-t is megtartani, illetve létrehozni és a weboldalban a méréseket mindkét rendszer felé beállítani. Jelenleg a napi elemzéseink még az eddig használt felületen maradnak, de ahogy egyre inkább beállítható lesz minden GA4-ben, ami a riportinghoz kell, úgy egyre inkább térhetünk át majd az új felületre.

És minél hamarabb kezdünk el GA4-be adatokat gyűjteni, annál hamarabb lesz lehetőségünk már év-év összevetéseket is elemezni.

Segítünk a bevezetésben!

Ha szeretné minél hamarabb bevezetni a Google Analyitcs 4 méréseket, írjon nekünk még ma!

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink