Főleg keresőoptimalizálással foglalkozó cikkekben szokták ecsetelni, hogy mennyire jó vagy nem jó dolog, ha a weboldalunk biztonságos kapcsolaton kommunikál a felhasználóval. Pedig van ennek egy analitikával kapcsolatos vonzata is, amiről már ritkábban esik szó.
Picit a HTTPS-ről
Bár erről már valószínűleg mindenki hallott, mégis, picit ismételjünk: a HTTP egy olyan protokoll, ami meghatározza, hogy milyen üzenetváltással beszélgethet egymással jellemzően egy böngésző és egy weboldal.
A HTTPS ennek a protokollnak egy olyan változata, ami mindezt egy titkosított csatornán teszi. Ez azt jelenti, hogy az adat (például egy regisztrációnál megadott jelszó vagy egy online fizetésnél megadott bankkártyaszám) a felhasználó böngészője és a weboldal között kódolva áramlik, így ha egy ártó szándékú „úri” ember belekontárkodik ilyen olyan módon, főleg zagyvaságot lát, nem olvasható szöveget.
Még egy picit a HTTPS-ről
Ez már tényleg csak a teljesség kedvéért: ahhoz, hogy egy weboldal HTTPS-en kommunikáljon, vennünk kell egy ún. SSL tanúsítványt. Ez egy olyan eszköz, ami segít titkosítani a kommunikációt. Az SSL tanúsítványoknak többféle formája van. Ezek különféle módon jelennek meg a böngészőkben, van, amikor csak zöldre vált a böngésző címsora (jelezve, hogy rendben van a titkosítás), van, ahol megjelenik a tanúsítványt igénylő cég neve is. Ez persze árakban is megjelenő jelentős különbség.
Oké, oké, de hogy lesz ebből mese?
A böngészőknek a HTTPS kapcsán van egy speciális működése: szabvány szerint, ha egy HTTPS oldalon kattintasz egy olyan linkre, ami egy sima HTTP (tehát nem biztonságos) weboldalra visz, akkor ez a nem biztonságos weboldal nem kapja meg azt az információt, hogy a kattintás előtt hol járt a látogató.
Ha sima HTTP weboldalak között kattintgatsz, akkor ezek mindig értesülnek arról, hogy előzőleg hol járt a látogató, ezekből lesznek a Google Analytics jelentésekben a referral, tehát hivatkozó weboldalak. Sőt, ha HTTPS-en működő oldalak között mozogsz, akkor is. A probléma akkor jön, amikor biztonságos kapcsolatról nem biztonságos kapcsolatra váltasz.
A szürke 50…
Persze ez a szabály sem fekete vagy fehér, a biztonságos, tehát HTTPS-en működő oldalak megmondhatják a böngészőknek, ha engedékenyebbek. Így tesz például a google.com, google.hu, facebook.com és még számos ismert weboldal. Ennek köszönhető, hogy az ezen weboldalakról érkező látogatók (többségét) láthatjuk, mint hivatkozó forgalom a Google Analytics statisztikákban.
Direkt lesz direkt
Azokban az esetekben viszont, amikor az alapértelmezett működés lép életbe, a HTTPS-ről érkező látogatóról nem látni, hogy honnan jött. És bizony ezen információ hiányában a Google Analytics is csak két dolgot tehet: ha lát utm paramétereket, akkor azokat használja fel a forgalom forrásának kihasználására. Ha nem lát, akkor ezt a látogatót direkt látogatónak azonosítja.
Bezony.
Pont, mintha csak beírta volna a böngészőbe weboldalunk címét.
Ha viszont weboldalunk HTTPS-en üzemel, akkor a fenti problémakörrel nem lesz gondunk: akármilyen weboldalról kattint is át egy felhasználó, látható lesz, honnan jött.
(tudom, tudom: akasztják a hóhért, a jabjab.hu sincs még HTTPS-en, de ami késik, nem nyúlik 🙂 )