Válts HTTPS-re és pontosabb lehet az analitikád

Tartalomjegyzék

Főleg keresőoptimalizálással foglalkozó cikkekben szokták ecsetelni, hogy mennyire jó vagy nem jó dolog, ha a weboldalunk biztonságos kapcsolaton kommunikál a felhasználóval. Pedig van ennek egy analitikával kapcsolatos vonzata is, amiről már ritkábban esik szó.

HTTPS és Google Analytics

Picit a HTTPS-ről

Bár erről már valószínűleg mindenki hallott, mégis, picit ismételjünk: a HTTP egy olyan protokoll, ami meghatározza, hogy milyen üzenetváltással beszélgethet egymással jellemzően egy böngésző és egy weboldal.

A HTTPS ennek a protokollnak egy olyan változata, ami mindezt egy titkosított csatornán teszi. Ez azt jelenti, hogy az adat (például egy regisztrációnál megadott jelszó vagy egy online fizetésnél megadott bankkártyaszám) a felhasználó böngészője és a weboldal között kódolva áramlik, így ha egy ártó szándékú „úri” ember belekontárkodik ilyen olyan módon, főleg zagyvaságot lát, nem olvasható szöveget.

Még egy picit a HTTPS-ről

Ez már tényleg csak a teljesség kedvéért: ahhoz, hogy egy weboldal HTTPS-en kommunikáljon, vennünk kell egy ún. SSL tanúsítványt. Ez egy olyan eszköz, ami segít titkosítani a kommunikációt. Az SSL tanúsítványoknak többféle formája van. Ezek különféle módon jelennek meg a böngészőkben, van, amikor csak zöldre vált a böngésző címsora (jelezve, hogy rendben van a titkosítás), van, ahol megjelenik a tanúsítványt igénylő cég neve is. Ez persze árakban is megjelenő jelentős különbség.

Biztonságos kapcsolat jelölése Chrome böngészőben

Oké, oké, de hogy lesz ebből mese?

A böngészőknek a HTTPS kapcsán van egy speciális működése: szabvány szerint, ha egy HTTPS oldalon kattintasz egy olyan linkre, ami egy sima HTTP (tehát nem biztonságos) weboldalra visz, akkor ez a nem biztonságos weboldal nem kapja meg azt az információt, hogy a kattintás előtt hol járt a látogató.

Ha sima HTTP weboldalak között kattintgatsz, akkor ezek mindig értesülnek arról, hogy előzőleg hol járt a látogató, ezekből lesznek a Google Analytics jelentésekben a referral, tehát hivatkozó weboldalak. Sőt, ha HTTPS-en működő oldalak között mozogsz, akkor is. A probléma akkor jön, amikor biztonságos kapcsolatról nem biztonságos kapcsolatra váltasz.

A szürke 50…

Persze ez a szabály sem fekete vagy fehér, a biztonságos, tehát HTTPS-en működő oldalak megmondhatják a böngészőknek, ha engedékenyebbek. Így tesz például a google.com, google.hu, facebook.com és még számos ismert weboldal. Ennek köszönhető, hogy az ezen weboldalakról érkező látogatók (többségét) láthatjuk, mint hivatkozó forgalom a Google Analytics statisztikákban.

Direkt lesz direkt

Azokban az esetekben viszont, amikor az alapértelmezett működés lép életbe, a HTTPS-ről érkező látogatóról nem látni, hogy honnan jött. És bizony ezen információ hiányában a Google Analytics is csak két dolgot tehet: ha lát utm paramétereket, akkor azokat használja fel a forgalom forrásának kihasználására. Ha nem lát, akkor ezt a látogatót direkt látogatónak azonosítja.

Bezony.

Pont, mintha csak beírta volna a böngészőbe weboldalunk címét.

Ha viszont weboldalunk HTTPS-en üzemel, akkor a fenti problémakörrel nem lesz gondunk: akármilyen weboldalról kattint is át egy felhasználó, látható lesz, honnan jött.

(tudom, tudom: akasztják a hóhért, a jabjab.hu sincs még HTTPS-en, de ami késik, nem nyúlik 🙂 )

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink