YouTube VS Facebook – játék a számokkal

Tartalomjegyzék

Az utóbbi időben egyre többet lovagolnak szaklapok a Facebook videós fejlődésén és állítják szembe (amúgy jogosan) a YouTube-al. Külön igazi kattintás-mágnes címadásokkal igyekeznek kisebb háborút leírni és a YouTube már-már földbe döngöléséről cikkezni. Aztán ott van a cikkek azon kisebbsége, amelyek megpróbálnak ettől picit eltekinteni és a dolgok mögé nézni: na most mi is erre teszünk próbát.

Minőség VS Mennyiség

A legtöbb cikk azon hüledezik, milyen gyors ütemben nő a videó megtekintések száma Facebookon, csak épp nem mindig említik meg azt a nem épp elhanyagolható tényt, hogy a Facebook egészen más matekot követ, kis túlzással úgy rajzolja újra a választási körzeteket, hogy neki jó legyen maga felé hajlik a keze ilyenkor.

Fontos azt is kiemelni, hogy most arról beszélünk, amikor a videót hirdetésként tekintjük meg, méghozzá a YouTube esetében arról a bizonyos In-Stream nevű pre-roll formátumról beszélünk, amit „úgyis mindenki átugrik” (haha!)

A Facebook esetében ugyanis akkor kalkulál egy view-t, ha 3 másodperc lement a videóból. Eddig ráadásul, ha hirdettünk akkor jellemzően a megjelenésekért fizettünk, bár nem rég bevezetett a Facebook egy olyan lehetőséget is, hogy csak 10 másodpercnyi megtekintés után kelljen fizetni.

Ezzel szemben a sokak által szidott YouTube pre-roll hirdetéseknél akkor fizetünk, ha a felhasználó megnézett 30 másodpercet VAGY a videó végéhez ért VAGY valamilyen interakcióba lépett a videóval (pl kattintott benne egy linkre), amelyik előbb bekövetkezik.

Na most innen máris látható, hogy ezen a pályán a Facebook nagyon könnyen képes összeszedni 2-3x annyi view-t, mint amennyit a YouTube tud ugyanannyi videó megjelenésből. Csak épp azt nem veszik sokan figyelembe, hogy ha a fenti matekot valaki tényleg végig gondolja, akkor a YouTube-on jár jobban, hiszen sokkal inkább olyan felhasználók után fizet, akik valóban nagyobb mértékben elköteleződtek a videó iránt. Egy 30-40 másodperces reklámnál lesz egy zsák olyan rész-megtekintés YouTube-on, amiért egy petákot nem fizetünk.

Egy nem reprezentatív minta

És akkor most lépjünk túl picit a nézettség számolási metodikáján és vegyünk elő egy olyan metrikát, amit már sokkal kevesebben néznek meg (úgy tűnik).

Az egész mostani cikket első sorban egy hétvégén felfedezett cikk ihlette. Ebben összevetette a cikk írója azt, hogy milyen elköteleződést tapasztalt egyik videójánál a felhasználók megtartása szempontjából YouTube-on és Facebookon:

YouTube közönség megtartás Facebook videó közönség megtartás

A fenti ábra nagyon komoly különbségeket mutat.

De legyünk korrektek, említsünk meg néhány faktort, ami akár kellően szubjektív megközelítéssel hibásan fordíthatja meg „a kezet” a másik irányba:

  1. nem tudjuk, mi is volt a videón pontosan
  2. nem tudjuk, hogyan lett YouTube-on célozva és Facebookra, még ha nem is lett hirdetve, akkor is lehet, hogy nagyon más célközönséget ért el
  3. nem tudjuk, mennyi megtekintése volt Facebookon és mennyi YouTube-on, nagy különség lehet, ha más a számossága a mintának

Hogy ne legyenek ilyen kérdéseink, megnéztünk egy saját videót és összevetettük az eredményeket. A fenti kérdésere így válaszaink vannak:

  1. A videó nem volt hirdetve egyik helyen sem
  2. Célozva így Facebookon is első sorban az oldalunk like-olóira volt, akik viszont egy nem nagy, de jellemzően jó célközönség. YouTube-on is hasonló a helyzet
  3. 255 YouTube view áll szemben 51 Facebook view-al, ami egyrészt önmagában tény, hogy nem túl sok ilyen összevetésre és a különbség nagyságrendje sem elhanyagolható

A fentiek tudatában nézzük, nálunk mit látunk:

YouTube közönség megtartás JabJab videón Facebook közönség megtartás JabJab videón

Konklúziókat mindenki vonjon le ebből maga, az előbb említett mennyiségi különbségek miatt én itt nem szeretnék ez alapján semmit sem állítani, maximum pofátlanul sugallni 😉

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Data specialista

Oda vagy a számokért, a trendekért? A/B tesztek nélkül nem is tudsz élni? Medior Analytics specialista lehetsz csapatunkban!

Érdekel »

Legfrissebb cikkeink