Eddig is több lehetőségünk volt arra, hogy picit jobban megismerjük weboldalunk látogatóit, most kaptunk még egy eszközt, ami közelebb vihet minket a (potenciális) vásárlóink megismeréséhez.
Eddigi eszközök
Csak nagyon röviden nézzük át, eddig milyen lehetőségeink voltak, hogy aztán jobban érzékeltessük, mekkora lépés ez előre.
Nos, ha valamiért csak AdWords-öt használtunk eddig és nem volt kapcsolt Google Analytics mérés az oldalon (van ilyen, na), akkor az eddigi lehetőségünk az volt, hogy ha a remarketing listák szerkesztésekor egy listára kattintottunk, akkor ott kilistázta, hogy milyen eloszlásban szerepelnek a felhasználók életkor csoportok szerint és nemek szerint. Emellett mutatta a lista növekedését vagy épp zsugorodását az időtengelyen. Ez sem rossz, de kevés – gondolhatná az ember és milyen jól is gondolja! 🙂
A másik lehetőséghez már kell aktív Google Analytics mérés is, ráadásul be kell, hogy legyen kapcsolva minden hirdetésfunkció is. Ezzel már megnézhetjük az Analytics felületén a látogatók tipikus érdeklődési kategóriáit, valamint a szegmentálás funkció használatával megnézhetjük egy-egy fontosabb látogatói szegmens jellemzőit. Ez már majdnem az, ami most az AdWords felületén vált elérhetővé.
Audience insights avagy közönséginformációk
Nem nagyon szeretjük a magyar fordításokat, de ez itt most talán elfér, ez még a jobb fajta magyar változat 🙂 No de mi is ez?
A történtet arról szól, hogy lecserélték (pontosabban ezen cikk pillanatában folyamatosan cserélik le minden fiókban) a remarketing listáknál látható statisztikákat, így az életkor és nemek eloszlása mellé kapunk minden remarketing listáról számos érdekes részletet. Ennek segítségével jobban megismerhetjük, kik is a látogatóink, mi is érdekli pontosabban azokat, akik valamilyen szempontból értékesebbek számunkra. No de a konkrét példák előtt nézzük meg a felületet:
Huhúúú, vigyázzon mindenki, mert könnyen el lehet szédülni ennyi hirtelen jött adat láttán.
Sajnos a magyar felülettel néha nem csak az a baj, hogy értelmetlen fordításokat tartalmaz, hanem az is, hogy a magyar nyelv sajátossága, hogy időnként nagyon hosszú szavakat használ szemben az angolban pár karakteres szavakkal, így a fenti felület összehasonlító része is több értelmet nyer, ha angolul jelenítjük meg:
Nézzük is meg részletesebben, mit is mutat nekünk ez az új riport:
Kezdjük azzal, hogy felül van több fül, amin végig lehet grasszálni:
- Legfontosabb információk: egy áttekintés a kiválasztott remarketing lista összetételéről: érdeklődési kategóriák, eszköz és demográfiai adatok. Ami még érdekes lehet, az a bal alsó sarokban megjelenő információ, ami megmutatja, lényegében milyen profil alapján építi fel a rendszer számunkra azt a bizonyos hasonló közönséget, amivel további érdekes és talán értékes felhasználókat érhetünk el
- Piacon belüli szegmensek: na ez már a bénább fordítások egyike, itt ugye azokról a bizonyos in-market szegmensekről van szó, amivel olyan felhasználókat érhetünk el, akik a sales csatorna alsóbb felében/harmadában vannak adott termékkel/szolgáltatással kapcsolatban, magyarul közel járnak a konverzióhoz az alapján, hogy épp mi mindenre keresnek, milyen oldalakat látogatnak, stb.
- Érdeklődési szegmensek: ezek azok a bizonyos tágabban értelmezett affinity kategóriák, amivel már picit macerásabb lehet performancia alapon megjelenni, de mi is láttunk már karón varjút…
- Demográfia: ezen a fülön láthatjuk azokat az életkor és nemekről szóló információkat, amelyeket eddig is láttunk már az AdWords felületén minden remarketing listához
- Helyek: megmutatja akár város szinten is, honnan érkeztek azok a látogatók, akik felkerültek erre a listára
- Eszközök: teljesen megdöbbentő módon ez arról mutat infókat, hogy a kiválasztott remarketing listán szereplők milyen eszközöket használtak:
Oké és akkor most mi van?
Nos, az elsőre talán mindenkinek izgalmasan hangzó adat halmaz áttekintése után egyesekben felmerülhet a kérdés, hogy „rendben van, de akkor most mégis mit kezdjek ezekkel az információkkal?”
Először is kezdjük ott, hogy ennek az egésznek akkor van igazán értelme, ha nem csak egy remarketing listánk van „Minden látogató” elnevezéssel, hanem például ilyen listáink:
- Akik használták a kosarat
- Akik megnézték az árlista oldalt
- Akik vásároltak
- Akik feliratkoztak
- Akik nem iratkoztak fel
- Akik nem vásároltak (még)
- Akik letöltötték a PDF katalógust
- stb.
Rövidebben összefoglalva érdemes mostaztánmártényleg olyan remarketing listákat építeni, amelyek szólnak is valamiről, történetet mesélnek, nem csak „vannak, mert kell”.
Ha ilyen remarketing listák részleteibe nézünk bele, akkor sok okosságot tanulhatunk belőlük: például vegyünk egy olyan listát, ami azokat gyűjti, akik letöltötték egy e-könyvünket. Egy ilyen listára könnyebben összejön akár pár száz cookie is, így már kaphatunk részletes infókat arról, hogy mi minden iránt érdeklődik a célközönség, azon belül azok, akik tényleg érdeklődnek, mert letöltötték azt a bizonyos PDF-et, nem csak úgy flangáltak a weboldalon.
Nézzük meg, van-e ezek között nem triviális érdeklődési kategória, főleg in-market szegmens és készítsünk olyan Display Network kampányt, ami ezt vagy ezeket az in-market kategóriákat célozza, kiegészítve esetleg olyan kulcsszavakkal vagy topic kategóriákkal, amik viszont már relevánsak számunkra. Így megfelelő kontextusban, megfelelő felhasználókat érhetünk el és hozhatunk további értékes konverziókat az oldalra.