Évek óta agyalunk azon, hogy szabad-e, kell-e az ügyfeleink kampányainak kezelését megsegítenünk egy API programmal. Legyen az saját fejlesztés vagy vásárolt.
Megpróbálom körbejárni az összes lehetséges nézőpontot.
Elsőként, fontos tudni, évek óta részt veszünk egy projektben, ahol először egy külsős API fejlesztés történt, majd annak kudarca után a cég elkezdett egy belső fejlesztést. Ezen tapasztalatokat is beleépítem abba, amit most mondok.
Első ránézésre egy API program nagyszerű. Rengeteg előnyt mutat, sorolom:
– időt spórol
– észrevesz dolgokat amiket egy ember könnyen benéz
– nagyszerű társ ha több százezer kulcsszóval kell dolgozni
– tökéletes gyors report készítésre
– több rendszert is kezel egy helyen
És a korrektség kedvéért a hátrányai:
– Pénzbe kerül. Ha saját fejlesztés, akkor az egyszeri, és utána a folyamatos fejlesztési költséggel kell számolni (hiszen ahogyan az AdWrds felület változik, úgy az API felületnek is le kell követnie – de ezzel szükséges a folyamatos fejlesztési igénye is) Ha 3rd party szolgáltatás, akkor a költés alapján kell fizetni, ami költség elviheti az ügynökség profitjának komoly részét.
Ilyen árakat találtam: 500 kulcsszóig havi 60 dollár, 5e kulcsszóig 150 dollár, korlátlan kulcsszó mennyiséggel havi 1000 USD. Vagy: 500 dollár + 4,5% a 10e dollár feletti költésből. És variációk, de a lényeg marad, DRÁGA
– Beépítünk a rendszerbe egy hibaforrást. Bíznunk kell az algoritmusban, egy olyanban amit nem is ismerünk. A bid management rendszerek csak reagálni tudnak adott kondíciók meglétére, de előre gondolkodni korlátosan tudnak, a reakcióik is csak annyira jók, amennyire jó adatokon alapulnak. A szoftverek kontraproduktívak is lehetnek ha az algoritmus és/vagy az adatok hibásak. (és valljuk be, az esélye megvan, elég csak a bebukott tőzsdei rendszerekre gondolni amelyek elsüllyesztettek világcégeket a hibáikkal)
– Nem kevés idő és energia kell egy rendszer bevezetéséhez
– A Google is fejleszt. Ami ma egy egyedi feature egy bid management rendszerben, azt a Google lehet hogy holnapra simán lefejleszti. Csak gondoljatok bele: kampánykísérletek, automata szabályok, AdWords Scripts*, Intelligens CPC, konverzióoptimalizáló, aukció statisztikák, Display Campaign Optimizer, sorohatnám sokáig.
* Erről egy pár szót: Egy javascript alapú megoldás. Hozzáférhet Google dokumentumokhoz, és azokból adatokat kivenni, vagy beleírni. (mondjuk árakat frissíteni egy site hirdetéseiben). Kevésbé komplex feladatokra egy egyszerű (de nagyszerű) megoldási forma. Korlátozott azonban a felhasználhatósága, az elérhető statisztikák köre miatt.
– Az automatizmus lustaságra ösztönöz. A jó eredmények, vagy az automatán készülő reportok tapasztalataink szerint nem arra ösztönzi a kampánykezelőket, hogy akkor más, hasznos dolgokra használják az idejüket, hanem épp ellekezőleg, ellustulnak.
– A nem organikus növekedés hátrányai. A gyors és automata kampánykezelés a cégeket a profit maximalizálásának pályájára kényszeríti. A fennmaradó időt nem a meglevő ügyfelek kampányainak kezelésére használják fel, hanem új ügyfelek megszerzésére, és belemennek egy folyamatos ügyfélszerzési kényszer körbe. Ez lehet hogy jó stratégia olyan ügynökségnél aki szeretne 2-300 kkv-t kezelni, rutinszerűen, szinte nulla egyedi kérést teljesítve, de tragikus hatású olyan cégnél ahol nagy cégek, komoly és minőségi munkát várnak el, fizetnek az egyedi kampánykezelésért.
A saját fejlesztést ezen kis piacon elfelejthetjük, az esetek nagy többségében értelmetlen. A vásárolt rendszerek pedig ismét nem erre a piacra kialakított árakkal jönnek, valamint túl sok rizikót rejtenek magukban.
Vagyis marad a stratégiánk a régi. Relatíve alacsony számú ügyfél, de nekik MINDEN létező egyedi és emberi erőforrást, agyi kapacitást igénylő stratégia, azok megvalósítása.
Maradunk kézműves, egyedi, különleges minőségű termékeket „gyártó” cég, és meghagyjuk a „tömegtermelést” másoknak.