Google és a typosquatting

Tartalomjegyzék

Hétfőn napvilágot látott egy jelentés, amelynek egy részét (Unintended Adventures In Browsing, 33-37. oldal) mostanában idézgetik a szakmai blogok és az online sajtó.
Benjamin Edelman (assistant professor at the Harvard Business School) a typosquatting jelenségről ír, és a Google kapcsolatról. Egy szakma által ismert tényt boncolgat, miszerint a Google profitálja a legtöbbet a jelenségből. Magam sem vagyok nagy barátja a történetnek, ráadásul valóban, a Google tényleg komoly pénzt csinál belőle.

Talán ezért lehetséges, hogy feltételezhetően közel 50 millió (!) domain név spekulációs céllal lett bejegyezve (melynek egy része a typosquatting, a többi más ok).

A margóra írom, a typosquattereknek még eszközük is rendelkezésükre állnak, például a Microsoft Keyword Mutation Detection Tool.

Edelman be is perelte a Google-t, miszerint a Google AdSense for Domains (tipikusan erre a célra létrehozott AdSense program) lehetőséget és táptalajt ad a törvénysértésekhez.

A per az un, „class action lawsuit”, vagyis egy képviselő által sok embert képviselve (nem tudom a magyar megfelelőjét, akkor szoktak ilyet csinálni amikor a sértettek száma nagyon magas, és hülyeség lenne egyenként perelni – mondjuk 50 dollár értékű sérelemért, de közben van sokezer sértett, ezek együttes összege már megér egy pert kockáztatni. (Erre egy példa volt amikor a MS-ot perelték, mert a laptop árából viszakérték a felinstallált Windows oprendszer árát azok akik törölték, és Linux-ot tettek fel).

Már írtam egy felháborító példáról is, amiben az egyik sikertörténet szereplője arról beszél, hogy a domain hirdetések hozták neki a legjobb konverziókat:

„Ads that appear on parked domain pages produce very qualified traffic, and that traffic converts on our website in a similar manner to our search network traffic.”

De most komolyan. Valaki keresgél, beír egy cégnevet a böngésző címsorába. Mivel elgépelte, ezért eljut egy olyan oldalra ahol hirdetések vannak (mondjuk úgy néznek ki mint menüpontok), ezzel eljut a cég oldalára, vagy egy másik versenytárs oldalára. Miközben hirdetésre kattintott, és ezért a hirdető fizet a Google-nek. Sokszor a kattintás csak egy másik aldomain-re juttat, amelyen ismét menünek álcázott AdSense hirdetések vannak. Ahol ismét katt, ismét bevétel…
A végén persze emberünk eljut a cég weboldalára, bizonyosan konvertál is.
Az első, ami fura, hogy miért konvertálna jobban az aki keringett egy picit a parkolt domainek világában, mint az aki egyből odajutott?
Utána az a logika, miszerint semmi törvénytelen nem történt, hiszen hirdetéseket láttak az emberek és kattintottak rá. Ráadásul releváns helyen és tartalommal, releváns céloldalakkal. És a végé eljutottak a cégekhez nem???
Hát igen, eljutottak. Csak úgy, hogy cselekedetükkel pénzt csináltak a typosquattereknek és a Google-nek.

Képzeljük el a következőt. Nincs AdSense for Domains. Nincs más hasonló program sem.
Így kevesebb értelme lesz a typosquatting-nak (lesz persze, de az anyagi ösztönzés mögötte sokkal gyengébb). Emberünk elgépeli a beírt domain nevet, erre hibaüzenet hogy valami nem stimmel. Erre kijavítja a hibát, enter, majd a megfelelő helyen van.
Kivettük a rendszerből a hibás beírások anyagi kiaknázhatóságának lehetőségét, a világ egyszerűbb, és a világ információjának rendje sem változott. Csak a Google és átverős cégek kerestek kevesebbet. Sírunk? Nem.

Vajon a google elgépelt variációin miért nincs AdSense for Domains hirdetés?

Media_httpamadeoblogc_ehfpj

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Tartalomjegyzék

Minősítéseink

Microsoft Advertising Partner 2024

Lehet Téged keresünk?

Legfrissebb cikkeink