Hány versenytársad van?

… és kik azok?

Ha ezekre a kérdésekre tudod a választ, máris beljebb vagy. Megmagyarázom.

Ha nincs versenytársad, az neked nyerő, mindenki másnak katasztrófa. Gondolj a MÁV-ra, BKV-ra és hasonló nagyszerű cégekre.

Ha egy versenytársad van, az igen érdekes szitu, mert egészen egyszerű a megegyezés, vagy akár egy hallgatólagos, soha ki nem mondott megállapodás a fair játékszabályokról. De van ahol ezt sem lehet.

Ha többen vannak, az már jó a piacnak, és egészséges cégeket hoz. Kivéve ha a piacban nagy zsé van, és brutális méretű cégek versenyeznek (mondjuk telekom), mert akkor okos emberek egy kávé mellett leszögezhetnek dolgokat amit a versenyhivatal soha nem tud bizonyítani, az árak meg maradnak. De éppen elég ha a termékek életgörbéjét mesterségesen kinyújtják (visszafogják a külföldön bevált és kipróbált új termékek bevezetésének üzemét). Ilyen mondjuk mobiltelefonban a másodperc alapú számlázás, feltöltős kártya, vagy a mobilnet korlátlan csomag, vagy data romaing. (ugye?)

A piacnak az a legjobb, ha kezelhető mennyiségű, és mindannyian jól ismert márkák. Példa erre az a 10-15 fényképezőgép gyártó, akik mindannyian ismert nevek (Nikon, Canon, Fuji, Casio, Panasonic, Olympus, Sony, Samsung, Pentax, Agfa, HP, stb – tudom vannak, még, de ezek viszik el a piac igen nagy részét). Ők árakkal, fícsörökkel, innovációval versenyeznek. És tényleg versenyeznek. A legújabb gépek kijönnek olyan trükkökkel mint a beépített (geotagging) GPS, wireless letöltés, mosolyfelismerés, automata panorámakép, automata éjszakai (igen komoly) funkció, kacsintással indítható csoportkép, kisállat (amikor belenéz a kamerába akkor exponál) funkció, 10m-ig (snorkelezésre alkalmas), és estig sorolhatnám, egyszerűen kifogyhatatlanok az ötletekből. Mert ismerik a piacaikat, versenyeznek, és ez felpezsdíti az innovációt.

Ezen a szinten már egészen jól működik a specializáció, kialakulnak azok akik egyes szegmensekben jobbak. A fotózásra visszatérve azon gyártók akik lencséket is gyártanak, és benn vannak a komolyabb tükörreflexes gépek piacán is, azon már jóval kevesebben vannak (Nikon, Canon, Olympus, Sony, Panasonic, Pentax). Van olyan gyártó aki komolyan vesz egy kisebb szegmenst, és szeretne ott több gépet és kiegészítőt eladni (Olympus, vízalatti fényképezésre alkalmas gépek tokban, kiegészítőkkel).

És nem szabad azt hinni, hogy ez működik a gyártás, de nem műkszik a kereskedelem vagy szolgáltatás szintjén. Miért ne működne? A kereskedelemben is van aki boltot tart fenn, de van aki teljes hálózatot. Egyből elválik a kétféle stratégia. De van aki nem hálózatot, hanem egy központi boltot üzemeltet, és a többieknek az online vásárlást ajánlja.

A kereskedelemben vannak olyanok akik olcsón, szürkegaranciával árulnak (árral versenyez), vannak akik csak itthoni garanciás terméket, és minden egyéb szolgáltatással.

De az élet szinte minden területén működhet a specializáció, mi tart vissza egy autószerelőt attól, hogy bizonyos jól körülhatárolható átalakításokra és rutin szerelésekre specializálódjon? Mondjuk benzin-gáz átalakításra, vagy mondjuk karosszéria műanyag elemek hegesztésére?

Mindenki aki specializálódik, egyben csökkenti a célcsoportják, de ezzel jobban körülírhatóvá is teszi. És választ magának versenytársakat. A kérdés az hogy hányat, és kik azok (mert ez is fontos, a versenytársakat ismerni kell). Mondjuk ott a lakáspiac. Lassan mennek az ügynökségek a netre, és useability rémálom site-okkal rosszul választott megkötésekkel próbálnak hirdetőket szerezóni (ráadásul erősen túlárazva magukat). Egyszer majd kijön valaki egy olyan oldallal amely az összes, általunk nem megoldott problémára választ ad (mondjuk lehet feltölteni korlátlan mennyiségben képeket, stb), akkor lesz itt nagy csodálkozás.

Tipikus hiba, amikor valaki rosszul méri fel hogy milyen piacon és milyen versenytársakkal száll ringbe. Amikor szállodát vezettem Balin (igen, volt ilyen), megpróbáltam összefogni a faluban levő szállodákat és búvárbázisokat, hogy dolgozzunk együtt, oldjunk meg problémákat közösen (utcai világítás a faluban, elsősegélyhely az öbölben, stb , és mindenkinek jó lesz. Nem értették, azt hitték mi egymással versenyzünk. Hiába próbáltam velük megértetni hogy nem, nekünk Thaiföld a versenytársunk, az eljutott ide, az már az igényszintje szerint válogat a szolgáltatók között, és mivel a szolgáltatási szintek egészen teljes skálája (és árakban is eltérő skálája) volt megtalálható a faluban, ott már nem igazi vetélytársai vagyunk egymásnak.

Vagyis ismerned kell a piacod, a versenytársakat, és hogy kik is ők. Ez már egy lépés a sikeres marketing és tervezés felé.

Ha tetszett a cikk, oszd meg kollégáiddal, ismerőseiddel is,  hogy ők is értesüljenek az itt leírtakról:

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: reddit
Megosztás itt: email
Megosztás itt: print

Legfrissebb cikkeink