Mondjuk egy korrekt ügyfél-szolgáltató kapcsolat keresőmarketing vonalon.
Szerintem ebből a bejegyzésből egy pár további is születni fog, ugyanis egyből elakadtam a szerződésnél.
Hogyan szerződik egy keresőmarketingre specializálódott cég?
Kezdjük a szerződés idejére vonatkozó résszel.
SZERINTEM – a kapcsolat korrektségét és mindkét fél etikus magatartását jellemzi az a felállás, ha van felmondási idő, és az reális idejű. Mondjuk egy hónap. Természetesen az ügyfélnek és a szolgáltatónak is joga van felmondani, mindenféle ok nélkül (ha nem működik, akkor úgy sem fog működni ha a szerződés összeköti a feleket). A felmondás ideje alatt a megbízó kifizeti a munka díját, a szolgáltató meg köteles a legjobb tudása szerint dolgozni. De ne rohanjunk előre.
Ebből a leírásból gondolom lejött, hogy a szerződjünk egy évre, vagy fizessen ki kettő évet és kedvezményes tarifát kapsz dolog ebben a helyzetben nem működik.
Hiába kötünk átalánydíjas megállapodást a fogorvosommal, ha a bizalom elveszett, úgyis máshoz megyek…
A szerződésben legyen benne pontosan hogy mire is vonatkozik. Ciki ha nem beszéltétek át a dolgot, és az egyik mást szeretne mint a másik. Mondjuk az ügyfél 100 termék eladását, a PPC szakember pedig az oldal minőségi forgalmának triplázását értette a feladat alatt.
Van olyan amikor a megbízó trükkös szerződést szeretne, ezért úgy gondolkodik, hogy minek örök életig fizetni a szolgáltatásért, ha az elején beállítják rendesen, akkor a világ végéig megy változtatások nélkül.
Aki olvassa a blogomat az tudja hogy ez egyike a keresőmarketinggel kapcsolatos óriási tévedéseknek. Ettől függetlenül tény és való, hogy a legtöbb munka egy kampánnyal az elején van, és van olyan ügyfél aki 1-2 hónapot fizet, majd felszívódik.
Mit tehet az aki lukra futott? Vannak technikák. Például az elején egy nagyobb összegű upfront fee, amit az ügyfél később „lelakhat”. A piac nehezen nyeli be, hiszen egy ki nem alakult kapcsolatban előre sokat fizetni…. Akkor? Mi lehet a megoldás? Nem tudom, dolgozom még rajta…
Árazás.
Hát igen. A kulcskérdés. Mintha nem is szellemi, hanem anyagi jellegű lenne a dolog.
Van ügyfél akit CSAK az ár érdekel. Ezért sok szolgáltató – kérésének megfelelően – átalakítja az árképzését, és ad neki egy megfelelően alacsony árat. És minden későbbi szolgáltatást extrában számol fel.
Olyan mint a német autók. Még a szélvédő is extra.
Személy szerint én inkább a japán autó hasonlatot szeretem. Abban benne van minden elérhető és megfizethető extra, és maximum 1-2 variáció van belőle. De nem lego-t játszunk, és a végén kétszer olyan árért dolgozunk. Van akinek ez tetszik, van akinek nem.
Képzeld el a következőt. A könyvelőd a megszokott havi díj árazás helyett (mondjuk a havi 40 ezer forint helyett) azt ajánlja, hogy fizess most 160 ezret, és innentől életed végéig könyvel neked számlánként 5 forintért. Mit fogsz gondolni?
Nekem az ugrana be, hogy
1, Pénzre van szüksége, ezért kér most egy összegben sokat – óindulató megközelítés, de elülteti bennem a rossz gondolatot, hogy ha ennire rosszul gazdálkodik, vajon meddig lesz a piacon még? Ha meg most fizetek neki sokat,de két hónap múlva becsődöl és kocsmát nyit, akkor bizony nem is jó nekem az előre fizetés
2, Mi fogja abban ösztönözni innentől, hogy nekem jó szolgáltatást nyújtson? Ami pénzt ki lehetett belőlem venni azt kivette, és innentől arra koncentrál hogy újabb, hasonló árazással szerződött ügyfelet keressen, hiszen az én öt forintjaimból tuti nem fog megélni.
Szolgáltatások
Itt szokott a nagy csodálkozás lenni. Megesik amikor szerződés után kiderül, hogy a kampányokról készülő reportok pénzbe kerülnek, vagy mondjuk egy kulcsszó lista összeállítása százezres tétel.
De hallottam olyat is amikor egy kulcsszó listáért kért a szolgáltató hatszámjegyű összeget. Az ügyfél pedig felemelte a kezét, elment, de a befizetett pénz ottmaradt…
Vagyis legyen előre pontosan meghatározva hogy mi van benne az árban. Van olyan alacsony ár amiben nincs benne a személyes konzultáció lehetősége, vagy a heti reportolás, esetleg a magyar mellett más nyelveken való hirdetés.
A következő rész az Accountokról szól majd.