Érdekes témát feszeget a SearchEngineLand cikke.
Az egy dolog, hogy post-click marketingre adtuk a fejünket, és szépen elemezgetjük a Google AdWords és más PPC kampányokat, hogy akkor mi mit hoz. Tudomásul vettük, és számolunk is vele, hogy a konverziók egy része egyből és online mérhető, de eléggé magas számban nem mérhető, vagy nem online (és nem mérhető).
Azt is tudjuk hogy erősen hatással van az organikus forgalomra is.
És itt nem végződik a história, hanem csak most kezdődnek az érdekes fejezetek!
Ugyanis nem minden konverzió egyenlő. (Vannak akik egyenlőbbek 😉
És itt jön be, hogy nem mindegy hogy egy konverzió milyen konverzió.
Mondok egy példát. Tegyük fel, hogy állateledelt árusító webáruház hirdetéseit kezeljük.
Ha valaki rendel mondjuk egy pár csomag alutasakos macskaeledelt, meg egy kis kiszerelésű macskatápot, arról feltételezhetjük (joggal), hogy van egy (vagy több) cicája, és neki vett kaját.
Ez a konverzió kétféleképpen lehet értékes nekünk. Mondjuk hogy lehetségesen máskor is vásárol (ha ügyesen mondjuk erre a tényre felhívjuk a figyelmét egy akciós kuponnal emilben, kb akkor amikor elfogyhat a vásárolt kajamennyiség).
De ugyanazon a napon beesett egy másik megrendelés is. Németjuhász fajtatápot vett a vásárló, 12 kilós jó minőségű terméket.
Hiba lenne a két konverziót egyenlőnek venni. Elsőként, amíg a cica havi 2 kg száraztáppal beéri (saccoltam), addig a németjuhász kutyus lazán beszippant 12 kilót (árban ez utóbbi majdnemhogy drágább per kiló).
Plusz van még egy tényező, amit figyelembe kell venni. Aki megtapasztalta hogy mennyivel kényelmesebb ha a futár hozza ki a 12 (vagy akár 15) kilós zsákot, vagy nekem kell vele harcolni a bevásárlóközpontban a parkolóban, akkor onnantól nem kérdés hol vásárol. Főleg ha még árral is versenyképes a bolt.
Tegyük fel hogy a vevő életciklus 6 hónap mindkettőnél. A kutyás elkölt ennyi idő alatt laza 100 ezer forintot, a cica tulajdonos pedig 30 ezret. Na, ugye hogy nem mindegy?
Vagyis – legalább – három tényezővel még súlyozni kell a konverziót. A vásárlás profittartalma, havi vásárlási mennyiség, és vásárlói életciklus. Aki ügyes, annak már régen ott van a fiókban a számolás, hogy a termékének mennyi az életgörbéja, egy vásárló átlagos költése, és hogy melyik típusú vásárló mennyit hoz össze per hónap (per év, per akármi). És erre kell pontosítani a konverzió ROI számolását.